Moara cu noroc—incipit și final
Incipitul este de tip enunţiativ şi se
formulează ca un discurs etic al unui personaj-reflector: mama Anei, care este
numită simbolic „bătrâna”, adică persoana înţeleaptă. Cugetarea ei reprezintă
în acelaşi timp o avertizare asupra forţelor conflictuale: „sărăcia”- „nu
bogăţia”; „liniştea colibei”- „noroc nou”: „Omul să fie mulţumit cu sărăcia sa,
căci, dacă e vorba, nu bogăţia, ci liniştea colibei tale te face fericit.”-cuvinte
cu rol moralizator. ,ce au rolul de definiție a unui stil de viață, în
lumina căruia acceptarea ,,norocului"constituie o dovadă de înțelepciune;
aceasta aduce ,,liniștea colibei", adică ordinea existențială echivalentă
cu frumosul și cu binele.
Din perspectiva acestui incipit, nuvela se defineşte ca
nuvelă tragică, iar conflictul ar fi unul de ordin moral :lupta dintre bine şi
rău, dintre virtute şi depravare. Intenţia construcţiei unei nuvele tragice
este evidentă de la început. Soacra se teme de schimbare,ea s-a născut
într-un mediu, într-o anumită stare socială şi nu i se pare firesc să le
părăsească. Se îndoieşte de adecvarea Anei la statutul de
cârciumăriţă.Naraţiunea este plasată în „rama” cugetărilor bătrânei, „voce”
care îşi întemeiază existenţa pe valori autentice şi pe credinţa în soartă.
Cârciuma
vizualizează un loc al acțiunii, deschis, loc de trecere și întâlnire,
direcțiile dreapta și stânga privesc pozițiile lucrurilor in spatiu, dar apar
drept indicii ale zonei faste sau nefaste .
Apare astfel, motivul morii părăsite, cu ,,lopețile
rupte”și cu ,,acoperământul ciuruit”- simboluri ale degradării și trecerii
timpului .În mentalitatea populară, locurile părăsite sunt bântuite de spirite
demonice, forțe oculte .Elementele naturii se constituie în simboluri
malefice:,,rămășitele încă nestârpite ale unei altei păduri”, în antiteză cu
,,pădurea de stejari,cioate”, rădăcini ieșite din pământ, un trunchi înalt pe
jumătate ars, cu crengile uscate”- embleme ale focului distrugător și
pustiului, la care se adaugă motivul ,,corbilor ce se lasă croncănind”.
La întoarcere, bătrâna nu găsește decât zidurile
afumate ale hanului și grămezile de praf și cenușă din care ieșeau oasele celor
care fuseseră Ghiță și Ana,este o imagine macabră a unei gropi dezgolite
dintr-un cimitir al nimănui,blestemat. Acum, imaginea celor cinci cruci și
cuvintele Bătrânei ,,dar așa le-a fost data!" se proiectează
simbolic peste întreaga acțiune.
Imaginea finală a femeii care-și ia nepoții și pleacă ,spre a-i salva din spațiul malefic, este încurajatoare: s-ar putea crede că, într-o lume care respectă norma morală, aceștia vor avea un alt destin. De aceea apare contrastul dintre natură,,senină și înveselitoare” și finalitatea tragică a întâmplărilor,din han rămăseseră doar ,,zidurile afumate ”. Locurile se purifică prin foc, iar bătrâna încheie moralizator, spunând că așa le-a fost soarta.Această vedere mohorâtă,din care se alesese praful și cenușa,este prezentată prin ochii plini de lacrimi ai bătrânei,înțelegând temerea ei că goana după noroc nu va duce la bine.
Imaginea finală a femeii care-și ia nepoții și pleacă ,spre a-i salva din spațiul malefic, este încurajatoare: s-ar putea crede că, într-o lume care respectă norma morală, aceștia vor avea un alt destin. De aceea apare contrastul dintre natură,,senină și înveselitoare” și finalitatea tragică a întâmplărilor,din han rămăseseră doar ,,zidurile afumate ”. Locurile se purifică prin foc, iar bătrâna încheie moralizator, spunând că așa le-a fost soarta.Această vedere mohorâtă,din care se alesese praful și cenușa,este prezentată prin ochii plini de lacrimi ai bătrânei,înțelegând temerea ei că goana după noroc nu va duce la bine.
Conexând incipitul cu finalul, se poate vorbi, în planul
structurii narative, despre un echilibru desăvârşit al părţilor, despre logica
unei construcţii clasice. În planul semnificaţiilor, incipitul şi finalul
transmit ideea că nimeni nu se poate sustrage sorţii.