Tipuri temperamentale
: Ghiță,Ana,Lică—Moara cu noroc
Ghiţă este un
personaj complex, analizat atât în contradicţiile propriei structuri
interioare, cât şi în relaţie cu cei apropiaţi şi cu evenimentele unei lumi
debusolate. El face parte din triunghiul de personaje care domină nuvela,
împreună cu Ana, soţia sa, şi cu Lică Sămădăul. Cel care poartă numele
desacralizat al Sfântului Gheorghe nu poate fi decât antieroul care
se lasă învins de balaurul răului. Scenariul arhetipal pe care îl
reeditează traseul său existenţial nu este decât o altă „ispitire şi cădere în
păcat”. Dinamica psihică a personajului reliefează însă nu o
involuţie lineară, o degradare continuă, ci o traiectorie sinuoasă, generată
de criza morală.
Eroul lui Slavici este un personaj complex,
dilematic, care evoluează de la tipicitate – cârciumar dornic de
avere – la individualitate. Procesul devenirii lui Ghiţă
este surprins prin mijloacele moderne ale analizei psihologice, prin monologul interior
şi dialogul polemic. Devenirea sa tragică se adânceşte prin „căderea” dintr-o
ipostază în alta, dinspre omul moral spre cel imoral.
Pentru el, Lică
întruchipează răul necunoscut şi imprevizibil căruia nu-i poate fixa
gravitatea. Se simte asediat şi e gata să riposteze. Rivalul ştie însă cum să
îl dezarmeze. Treptat, Ghiţă începe să se obişnuiască cu răul, ale cărui geneză
obscură şi acţiune consecventă le atribuie destinului. Din momentul întâlnirii
cu Lică, viaţa cârciumarului începe să se schimbe.
Iniţialcu un
temperament melancolic face pregătiri ca pentru a rezista unui asediu. Întreaga
fiinţă îi este cuprinsă de tensiune,devine coleric, energia şi-o mobilizează în
acest scop. Manifestările sale exterioare – devine ursuz, se enervează din
orice, râde speriindu-i pe cei din jur, o neglijează pe Ana – sunt întrupări
ale interiorului. O vreme se amăgeşte că va scăpa de Lică, dar acesta ştie să
exploateze dorinţa de câştig. Ghiţă trăieşte o puternică dramă interioară.
Puterea sa, acea putere a omului cinstit pe de-a-ntregul, se năruie progresiv.
Minciuna îl face pe Ghiţă complicele lui Lică şi-i erodează încrederea în sine.
Soluţia de a pleca de la han este evitată, Ghiţă fiind atras de puterea
banului. Acceptând să devină complicele lui Lică, Ghiţă se lasă, pentru scurt
timp, condus de voinţa acestuia. Personajul înţelege însă că singurul mod de a
învinge răul este divulgarea fărădelegilor lui Lică, dar până aici trece prin
faza autojustificării. Între rău, reprezentat de Lică, şi lege, reprezentată de
jandarmul Pintea, Ghiţă se situează până la urmă de partea legii. Sacrificiul
este suprem. Pentru a-l atrage pe Lică, Ghiţă îşi lasă soţia pradă acestuia.
Gestul extrem al personajului stârneşte admiraţia jandarmului Pintea. Nimic nu
e mai important ca ispăşirea pedepsei, ca răscumpărarea vinei. De aceea, ura
pentru Lică nu este decât element secundar. Primează cedarea lui Ghiţă,
abdicarea în faţa răului şi a minciunii. Moartea devine pentru Ghiţă singura
alternativă. Acţiunea exterioară înseamnă uciderea soţiei sale, urmată de
propria-i moarte,este trecerea spre SANGUINIC și-atunci Ghiţă o omoară pe Ana
şi este omorât imediat de Răuţ, omul lui Lică. Destinul său este exemplar
pentru cel ce încalcă legea morală.
Ana reprezintă
personajul feminin principal din,, Moara cu Noroc”; portretul ei fizic depinde
de sufletul bărbatului care o iubește, care sculptează în cuvinte un model
clasic al feminității. Evoluția ei se desfășoară pe două planuri: în familie –
mamă și soție iubitoare, deschisă, devotata – iar în contact cu lumea
exterioară, mai ales cu Lică, la început tremurătoare,melancolică ,apoi
răzbunătoare și apoi aprigă. Când Ghiță hotărăște plecarea la moară, mama Anei
se opune, mai ales că Ana era prea tânără, așezată, blândă la fire.
În evoluția Anei,
momentul apariției lui Lică la moară este o cumpănă. Fascinată de prezența lui,
Ana rămâne uimită. Femeia intuiește primejdia și acționează cu disperare la
transformările soțului ei. Îndurerată și zbuciumată, Ana înregistrează fiecare
gest și nuanță din vocea și din tăcerile lui Ghiță, dorind să-i fie de folos
acestuia. Dar el o respinge, izolându-se.
În jurul Anei se țese o plasă nevăzută, plasa destinului
malefic.
E semnificativă scena în care Ghiță îl învață pe copil sa
călărească pe câinele cel mare. Ana îi privește cu groază, își simte copilul în
primejdie, dar nu vrea să-și supere sotul,iar când acesta renunță la
jocul cel cumplit, Ana însăși așază copilul pe câine, învingându-și teama de
mamă- din iubire pentru soț.
Ea este un exemplu de dăruire și devotament.
Ea este un exemplu de dăruire și devotament.
Desele vizite ale
lui Lică la moară o fac pe Ana să aibă gânduri grele care parcă o îmbătrânesc.
Evoluția sinuoasă a personajului traversează pe rând îngrijorarea, nedumerirea,
spaima, revolta, înfruntarea și sila față de Lică, pe care îl refuza la început,
când o invită la joc. Dar Ghiță stăruie și ea cedează, pentru a-i face pe plac
soțului. Lică are asupra ei puterea unei vrăji. Sensibilă, fragilă, văzându-și
bărbatul înstrăinându-se de ea, Ana a se întoarce spre păcat cu o forță egală
cu cea a purității ei interioare, o forță devastatoare. Disperarea Anei se
mistuie în suflet .Cutremurat din străfunduri, sufletul ei se ofilește, văzând
și înțelegând că soțul ei face afaceri necinstite cu Lică,iar ea încearcă să
afle adevărul.
Ghiță mijlocește o întâlnire a Anei cu Lică și-l duce la
moară pe jandarmul Pintea. Sacrificarea Anei are dramatismul sacrificării unui
ideal.
Apropiera de Lică se face atât datorită atracției
malefice a acestuia, cât și datorită dorinței de răzbunare a soției înșelate în
încrederea ei nestrămutată în soț. Ana îl părăsește în disperarea iubirii
convertite în ură.
E greu de stabilit
cat e de vinovată sau nevinovată. Ea însăși nu înțelege bine care e păcatul ei.
Uciderea Anei de către Ghiță devine o pedeapsă a divinității, pentru că Ana a
încălcat legea creștinească a cununiei poate din prea mare și prea profundă
iubire pentru un soț care n-a mai fost capabil să asculte freamătul sufletului
ei.
Lică Sămădăul,
întruchipare a maleficului este un
personaj tot atât de complex ca şi Ghiţă. El este „sămădăul”, adică
„porcar, dar om cu stare, aspru şi neîndurător”.
Detaliile fizice
au rol semnificativ, sugerând un om de mare voinţă, ager, viclean şi plin
de răutate, cu temperament energic şi viaţă dinamică. Lică reprezintă omul
care-şi face singur legea. El ilustrează o tipologie realistă, socială,
dar şi o tipologie general-umană de culoare romantică. Prin chipul
său demonic,coleric: – „Tu nu eşti om, Lică, ci deavol”-, el exercită asupra
tuturor o fascinaţie care paralizează voinţa şi aspiraţia spre etic.
Puterea lui Lică e
covârşitoare. Lică reprezintă forţa în stare să sfideze legile divine şi umane.
Puterea lui stă în nepăsarea cu care acţionează, pentru a-şi atinge scopurile.
Lică e obişnuit să domine oamenii şi aceştia să i se supună. Abil, el înţelege
că Ghiţă simte o atracţie deosebită pentru bani şi, uzând de slăbiciunea
hangiului, îl transformă pe acesta într-o unealtă a sa.
Cinismul
personajului atinge apogeul când îi spune hangiului: „Acu nu te mai las să
pleci; ai stat până acum din încăpăţânare; trebuie să stai de aici înainte de
frică”. Frica e starea pe care Lică încearcă să o impună. Lică dispune de o
putere de seducţie demonică. Simultan cu distrugerea lui Ghiţă, încearcă şi
seducerea Anei. Tinerei femei îi impune un sentiment de frică şi de dispreţ
amestecate cu o anume fascinaţie.
Reprezentând răul,tip sanguinic, Lică e imun la
suferinţă, şi de aceea crimele sale nu îi trezesc remuşcări.
Deşi indiferent la suferinţele cuplului Ghiţă-Ana, Lică
va avea destinul legat de al lor. Cu toate că refuză să o ia pe Ana cu el,
rămâne cu imaginea femeii în gând. Schimbă soarta lui Ghiţă, dar acesta, la
rândul lui, devine agent al destinului Sămădăului.
Urmărit de Pintea, Lică încearcă să găsească adăpost în
biserică, dar simte că se apropie pedeapsa lui Dumnezeu.
Moartea personajului este violentă ca şi viaţa lui. Şi
este un act ultim de putere,fiindcă Lică se sinucide.