DORINȚA
și FLOARE ALBASTRĂ
Alături depoeziile,, Lacul, Floare
albastră şi Sara pe deal”, poezia ,,Dorinţa”proiectează
aspiraţia unei iubiri posibile într-un plan imaginar, într-un viitor nedefinit,
constituind o poezie programatică pentru această viziune erotică eminesciană,
în care dorințele unui cuplu nu se realizează.
În poezia,, Dorinţa”,
eul liric imaginează o idilă ce se manifestă în cadru rustic, o poveste de
dragoste ideală ce are loc în mijlocul naturii, o fericire ce ar fi posibilă
prin intermediul visului, proiectată într-un viitor neprecizat, sub forma
lirismului subiectiv; în poezia,,Floare albastră” aspiraţia spre iubirea ideală
posibilă este proiectată în viitor ca o imposibilitate a împlinirii cuplului, idee îmbogăţită aici de
poet cu accente filozofice profunde, privind incompatibilitatea a două lumi
diferite, din care fac parte cei doi îndrăgostiţi.
,,Dorința” exprimă chemarea iubitei, în mijlocul naturii:„Vino”, sugerează
nerăbdarea şi dorinţa puternică pentru împlinirea sentimentului de dragoste.
Iubita este chemată într-un cadru natural rustic, compus din motive romantice: codrul
şi izvorul: „Vino-n codru la izvorul”.Natura este umanizată şi participă
emoţional la trăirea sentimentului de iubire. Posibilul cuplu de îndrăgostiţi
este izolat de restul lumii de către elemente ale naturii ocrotitoare, sugerând
un loc tainic al iubirii, al visării, în care să se manifeste dragostea, redat
prin metafora: „prispa cea de brazde crengi plecate o ascund”. Dorinţa de
intimitate a îndrăgostiţilor este accentuată, sugerată de repetiţia „Vom fi
singuri-singurei.
În ,,Floare albastră” iubita îl vede pe cel
drag într-o lume superioară, o lume metafizică, el fiind „cufundat în stele ...
Şi în nori şi-n ceruri nalte”, semnificând un portret al omului de geniu. EI
meditează asupra unor idei superioare, semnificate prin câteva metafore ce
simbolizează cultura, cunoaşterea, istoria - „câmpiile Asire” - măreţia,
tainele - „piramidele-nvechite” - şi geneza Universului, „întunecata mare”.De
aceea ea îl cheamă în lumea reală, îndemnându-l să abandoneze idealurile
metafizice, oferindu-i în schimb fericirea terestră: „Nu căta în depărtare
fericirea ta, iubite!”Fata ar dori ca iubitul să aparţină lumii ei obişnuite şi
să-şi găsească fericirea alături de ea.
,,Dorința”îndrăgostiților
ilustrează posibila întâlnire şi gesturile tandre, ca un joc al iubirii.(
Verbele la conjunctiv - „să alergi”, să-mi-cazi”, „să-ţi desprind”, „să-l
ridic” - sau la indicativ viitor - „şede-vei”, „vom fi”, „or să-ţi cadă” sunt
în antiteză cu timpul prezent din prima strofă. Ele devin aici un timp al
dorinţei, al posibilei împliniri a iubirii.) Gesturile îndrăgostitului compun
un adevărat ritual erotic şi sunt încărcate de tandreţe mângâietoare, de
gingăşie: „Şi în braţele-mi întinse / Să alergi, pe piept să-mi cazi, / Să-ţi
desprind din creştet vălul, / Să-l ridic de pe obraz. // Pe genunchii mei
şede-vei”. Portretul
iubitei,,DORITE”este redat prin epitete cromatice „fruntea albă” şi „părul
galben”, iar jocul dragostei sugerează posibila fericire
printr-un epitet , „dulce”, alăturat sărutului: „Lăsând pradă gurii
mele / Ale tale buze dulci...”. Iubita este tandră, şăgalnică, ispititoare, iar
cei doi îndrăgostiţi se contopesc şi se integrează total ritmurilor naturii. În
cealată poezie iubita este „mititică și printr-o uşoară ironie iubitul
recunoaște neputinţa lui de a fi fericit cu iubirea banală, este atitudinea
exprimată cu superioritatea omului de geniu: „Eu am râs, n-am zis
nimica”.
,,Dorinţa” este
puternică pentru împlinirea iubirii ideale, care ar putea fi un vis de fericire
deplină: „Vom visa un vis ferice”. Natura umanizată, deoarece participă la
trăirea sentimentului de dragoste, creând un fundal muzical ce amplifică şi
înalţă iubirea: „îngâna-ne-vor c-un cânt / Singuratice izvoare, / Blânda batere
de vânt”.
Codrul participă afectiv la trăirea sentimentului de
dragoste,iar florile de tei dau eternizare sentimentului de dragoste, pe care
îl proiectează într-un viitor optimist: „Flori de tei deasupra noastră / Or să
cadă rânduri-rânduri”.
Jocul dragostei, gesturile tandre, şoaptele, declaraţiile
erotice, chemările iubirii optimiste au chiar o notă de veselie. Toate acestea,
împreună cu sărutul care consfinţeşte iubirea, se constituie într-un adevărat
ritual erotic: „Şi mi-i spune-atunci poveşti / Şi minciuni cu-a ta guriţă, / Eu
pe-un fir de românită / Voi cerca de mă iubeşti. [...] // Ne-om da sărutări pe
cale / Dulci ca florile ascunse”.Este momentul când iubita îşi face un scurt
autoportret, din care reies fiorul şi emoţia întâlnirii(prin epitete cromatice):
„Voi fi roşie ca mărul, / Mi-oi desface de-aur părul”.
Arta iubirii este descrisă de fată prin gesturi duioase,
mângâietoare, ademenitoare: „Mi-i ţinea de subsuoară, / Te-oi ţinea de după
gât”; „Ne-om da sărutări pe cale”.El este uimit de frumuseţea şi perfecţiunea fetei: „Ca
un stâlp eu stam în lună!”, iar exclamația:„Ce frumoasă, ce nebună” sugerează
miracolul pe care îl trăise, în vis, îndrăgostitul pentru iubita ideală.
Iubirea absolută,
perfectă nu poate fi realizată: „Şi te-ai dus, dulce minune, / Şi-a murit
iubirea noastră / Floare-albastră! floare-albastră... / Totuşi este trist în
lume!”