Incipitul
este de tip enunţiativ şi se formulează ca un discurs etic al unui
personaj-reflector: mama Anei, care este numită simbolic „bătrâna”, adică
persoana înţeleaptă. Cugetarea ei reprezintă în acelaşi timp o avertizare
asupra forţelor conflictuale: „sărăcia”/ „nu bogăţia”; „liniştea colibei”/
„noroc nou”: „Omul să fie mulţumit cu sărăcia sa, căci, dacă e vorba, nu
bogăţia, ci liniştea colibei tale te face fericit.”,cuvinte cu rol moralizator.
Cuvintele batrânei au rolul de definitie a unui stil de viață, in lumina
căruia acceptarea ,,norocului"constituie o dovadă de înțelepciune; aceasta
aduce ,,liniștea colibei", adică ordinea existențială echivalentă cu
frumosul și cu binele.
Din perspectiva acestui incipit, nuvela se defineşte ca
nuvelă tragică, iar conflictul ar fi unul de ordin moral :lupta dintre bine şi
rău, dintre virtute şi depravare. Intenţia construcţiei unei nuvele tragice
este evidentă de la început. Soacra se teme de schimbare,ea s-a născut într-un mediu, într-o anumită stare
socială şi nu i se pare firesc să le părăsească. Se îndoieşte de adecvarea Anei
la statutul de cârciumăriţă.Naraţiunea este plasată în „rama” cugetărilor
bătrânei, „voce” care îşi întemeiază existenţa pe valori autentice şi pe
credinţa în soartă.
Cârciuma vizualizeaza un loc al actiunii, deschis, loc de
trecere si intalnire, directiile dreapta si stanga privesc pozitiile lucrurilor
in spatiu, dar apar drept indicii ale zonei faste sau nefaste .
Apare astfel, motivul morii parasite, cu “lopetile
rupte”si cu “acoperamantul ciuruit”, simboluri ale degradarii si trecerii
timpului .In mentalitatea populara, locurile parasite sunt bantuite de spirite
demonice, forte oculte .Elementele naturii se constituie in simboluri
malefice:,,ramasitele încă nestârpite ale unei altei păduri”, in antiteză cu
,,pădurea de stejari,cioate”, rădăcini ieșite din pământ, un trunchi înalt pe
jumatate ars, cu crengile uscate”, embleme ale focului distrugător si
pustiului, la care se adaugă motivul ,,corbilor ce se lasa croncănind”.
La intoarcere, bătrâna
nu găsește decât zidurile afumate ale hanului si grămezile de praf și cenușă
din care ieșeau oasele celor care fuseseră Ghita și Ana,este o iamgine macabră
a unei gropi dezgolite dintr-un cimitir al nimănui,blestemat. Acum, imaginea celor
cinci cruci si cuvintele Bătrânei ,,dar așa le-a fost data!" se
proiectează simbolic peste întreaga acțiune.
Imaginea finală a femeii care-și ia nepotii și pleacă ,spre a-i salva din spațiul malefic, este încurajatoare: s-ar putea crede că, într-o lume care respectă norma morală, aceștia vor avea un alt destin. De aceea apare contrastul dintre natură,,senină și înveselitoare” și finalitatea tragică a întâmplărilor,din han rămăseseră doar ,,zidurile afumate ”. Locurile se purifică prin foc, iar bătrâna încheie moralizator, spunând că așa le-a fost soarta.Această vedere mohorâtă,din care se alesese praful și cenușa,este prezentată prin ochii plini de lacrimi ai bătrânei,înțelegând temerea ei că goana după noroc nu va duce la bine.
Imaginea finală a femeii care-și ia nepotii și pleacă ,spre a-i salva din spațiul malefic, este încurajatoare: s-ar putea crede că, într-o lume care respectă norma morală, aceștia vor avea un alt destin. De aceea apare contrastul dintre natură,,senină și înveselitoare” și finalitatea tragică a întâmplărilor,din han rămăseseră doar ,,zidurile afumate ”. Locurile se purifică prin foc, iar bătrâna încheie moralizator, spunând că așa le-a fost soarta.Această vedere mohorâtă,din care se alesese praful și cenușa,este prezentată prin ochii plini de lacrimi ai bătrânei,înțelegând temerea ei că goana după noroc nu va duce la bine.
Conexând incipitul cu finalul, se poate vorbi, în planul
structurii narative, despre un echilibru desăvârşit al părţilor, despre logica
unei construcţii clasice. În planul semnificaţiilor, incipitul şi finalul
transmit ideea că nimeni nu se poate sustrage sorţii.