duminică, 8 decembrie 2019

Familia Moromete


Familia (definiție)este o formă socială de bază, realizată prin căsătorie, care uneşte pe soţi (părinţi) şi pe descendenţii acestora (copiii necăsătoriţi); totalitatea persoanelor care se trag dintr-un strămoş comun; neam, descendenţă;în sens  figurat este un grup larg de oameni, de popoare etc. cu interese şi idealuri comune.
   În literatura română,  tema familiei este predilectă în literatura realistă.,iar una dintre  operele  literare narative ce abordează acestă temă este romanul “Moromeţii”scrisă de  Marin Preda. 
 Titlul romanului,,Morometii” așaza tema familiei in centrul romanului, insa evoluția și criza familiei sunt simbolice pentru transformările din satul românesc al vremii, astfel că romanul unei familii este și o scriere a modernozării satului.
Toate manevrele lui Moromete :reacțiile lui derutante, plăcerea disimulării, umorul ascund cele două drame pe care le trăiește personajul: drama paternității- în realitate, el îi iubește pe cei șase copii ai săi, dar își ascunde sentimentele, pentru a-și păstra statutul de tată autoritar,cealaltă dramă este   cea a pământului. Drama paternitatii se grefeaza pe contextual social istoric care aduce schimbarea ordinii cunoscute a lumii. Banul este noua valoare care o inlocueste pe cea traditionala , pamantul , si in acelasi timp impune un nou mod de viata , agresiunea istoriei spulbera iluziile personajului: unitatea famliei , libertatea morala a individului. Risipirea familiei duce la prabusirea morala a tatalui.
   „Tatăl apare în sombolistică nu atât ca părinte egal cu mama, cât ca legiuitor .” (Paul Ricoeur).
În acest sens,scriitorul îl prezintă pe Ilie Moromete ca un tată ce se zbate să-și apere familia de agresiunea istoriei.Ca un adevărat,,pater familias”,el se străduiește să împiedice destrămarea familiei sale,pe care o dorește unită sub autoritatea sa.Astfel Moromete poate fi privit ca un legiuitor(impune legi ,reguli de urmat în familie),fiindcă în felul lui de a privi lumea pare a se afla destinul familiei sale.
Firea autoritară , Ilie Moromete este „capul familiei” numeroase , greu de ținut in frau , având in vedere și conflictele ce mocneau , fiind gata să explodeze , intre membrii familiei . Marin Preda il prezinta inca de la inceputul  romanului „stand deasupra tuturor” și stăpânind „cu privirea pe fiecare” . Ironia ascuțită adresată copiilor sau Catrinei , cuvintele deseori jignitoare („ca să se mire proștii”) , educația dură în spiritul muncii și hărniciei („mă , se vede că nu sunteți munciți , m! ) se dovedesc ineficiente , deoarece , cu toată strădania tatălui de a păstra pământul întreg ca să le asigure traiul , nu poate scăpa familia de la destrămare .
   Familia lui Moromete este imaginea unei familii de tip patriarhal, care şi-a păstrat structura, nu însă şi mentalitatea. Adunaţi ,,în tindă’’, în jurul unei mese mici, ,,pe nişte scăunele cât palma’’, fiecare membru al familiei îşi are locul său, care reflectă poziţia şi rolul pe care îl joacă în această structură. Achim, Paraschiv şi Nilă, fiii cei mari ai lui Moromete, din prima căsătorie, stau aproape de uşă, gata oricând de plecare, semn al înstrăinării şi al răzvrătirii împotriva autorităţii paterne. Tita, Ilinca şi Niculae stau de cealaltă parte, aproape de Catrina, feriţi de privirea aspră a tatălui, căruia îi revine locul cel mai bun. ,, Moromete stătea deasupra tuturor’’, stăpânind ,, cu privirea pe fiecare’’. Atmosfera este tensionată, cei trei băieţi fiind învrăjbiţi împotriva mamei vitrege de către Guica, sora lui Moromete. Acestui conflict i se adaugă conflictul dintre Moromete şi Niculae, care nu este lăsat la şcoală, sau cel dintre băieţii şi surorile vitrege, cărora li se strângea zestrea pentru măritiş (prin munca lor ). Toate acestea se subordonează unui conflict ale cărui resorturi sunt mult mai adânci: conflictul dintre două mentalităţi diferite – cea tradiţională, ţărănească, reprezentată de Moromete, şi cea nouă, capitalistă, reprezentată de fiii săi. Cina dezvăluie o stare de criză latentă, Moromete ignorând mult timp noua realitate sufletească a membrilor familiei. El crede că păstrarea intactă a laturilor de pământ este singura garanţie a unităţii familiei şi a libertăţii individuale, a independenţei.


   Un triplu conflict va destrăma familia lui Moromete. Este mai întai dezacordul dintre tata si cei trei fii ai săi din prima casatorie: Nilă, Paraschiv și Achim, izvorât dintr-o modalitate diferită de a înțelege lumea. Fii cei mari își disprețuiesc tatăl fiindcă nu știe să  transforme în bani produsele economiei rurale, precum vecinul lor Tudor Bălosu, care se adaptează mai ușor noilor relații capitaliste.
     Cel de-al doilea conflict izbucnește între Moromete și Catrina, soția lui. Moromete, vânduse în timpul secetei un pogon din lotul ei, promițându-i, in schimb, trecerea casei pe numele ei. De teama fiilor celor mari care își urau mama vitregă, Moromete amână îndeplinirea promisiunii. Din aceasta cauză, femeia simte ,,cum i se strecoară in inimă nepăsarea și sila de bărbat și copii”, găsindu-și inițial refugiul în biserică.      
    Al treilea conflict este cel dintre Moromete și sora lui, Guica, care și-ar fi dorit ca fratele văduv să nu se mai căsătoreasca pentru a doua oară. În felul acesta, ea s-ar fi stabilit în casa lui Moromete , ca să se ocupe de gospodarie și de creșterea copiilor, pentru a nu rămâne singură la batrânețe. Faptul că Moromete se recăsătorește și că își construiește o casă departe de gospodaria ei, îi aprinde ura împotriva lui, pe care o transmite celor trei fii mai mari. Guica are o influență negativă asupra nepoților și va contribui la grăbirea prăbușirii familiei.
     Un alt conflict secundar este acela dintre Ilie Moromete și fiul cel mic, Niculae. Copilul își dorește să meargă la școală, in timp ce tatăl, care trebuia să plătească taxele îl ironizează: ,, alta treaba n-avem noi acuma! Ne apucăm să studiem” sau susține că invațătura nu îi aduce niciun beneficiu. Pentru a-și realiza dorința de a studia, băiatul se desprinde treptat de familie.
   Ipostaze: Eroul e portretizat in mișcare și se conturează prin suma detaliilor acumulate pe parcurs. E suficient să stea pe stănoagă sau să iasă la drum, pornind undeva spre mijlocul satului, și spectacolul începe: Obiectele si oamenii nu-l lasă indiferent. In fata lor, sensibilitatea lui vibreaza si el sesizeaza intr-o existenta, oricat de cenusie, elementul inedit, mai ales cel comic. Ipostaza inițială de „pater familias” se clatină când înțelege că feciorii cei mari au o altă scară de valori decât el. 
    Moromete este surprins retras pe piatra de hotar a lotului său de pământ, judecând cu asprime lumea şi timpul. „Se uneltise împotriva lui şi el nu ştiuse”, „trăise lăsându-şi liberă mintea sa să se desfete”, dar timpul a ascuns o capcană, iar lumea „trăind în orbire şi nepăsare îi sălbăticise copiii şi îi asmuţise împotriva lui.” De sentimentul vinovăţiei îi este frică, sentiment pe care îl trăieşte şi în momentul premierii lui Niculae sau în momentul înstrăinării unui lot de pământ. Concluzia la care ajunge este că „dacă totuşi greşise undeva, dacă crezuse cu prea multă seninătate în pacea şi armonia lumii”, nu seninătatea lui era de vină, ci lumea. Treptat, Moromete se vede lipsit în confruntarea cu noile realităţi, nu doar de independenţa materială, ci şi de cea spitituală, pe care-şi clădise liniştea. Intră „într-o lungă stare depresivă”, după ce e nevoit să vândă o parte din pământ, „căci lupta pentru apărarea vechilor bucurii se sfârşea.”
Retragerea în sine e o formă de autoanulare morală, concretizată în refuzul de a mai comunica cu lumea. Această criză îl înstrăinează de ipostaza sa anterioară, pe care o priveşte cu detaşare, dintr-o conştientizare superioară a dramei.  Deşi Moromete ţine  la unitatea familiei, aceasta se va destrăma din cauza imposibilităţii de  comunicare dintre  membrii săi (tatăl reprezintă mentalitatea tradiţională, în  timp ce  fiii săi mai mari sunt atraşi de mirajul oraşului, iar fiul cel mic,   Niculae, este dornic de a studia.), dar şi pentru că timpul era  nerăbdător cu  oamenii. Dacă la începutul romanului lumea era aşezată,  în final lucrurile se  precipită, ameninţând liniştea acesteia. În  volumul al doilea, Ilie Moromete  intră într-un con de umbră. Moromete  face ultima încercare nereuşită de a îşi  aduce fiii acasă. Părăsit la  bătrâneţe de Catrina, el rămâne doar cu fata cea  mică, autoritatea lui  scade, oamenii nu îl mai respectă ca altădată. În ciuda   transformărilor sociale la care asistă, Ilie Moromete nu acceptă ideea  că  rostul său în lume a fost greşit şi că ţăranul trebuie “să  dispară”. Ultima  replică a lui Moromete – crezul său de viaţă,  libertatea morală, - “D-le… eu  întotdeauna am dus o viaţă  independentă.”

  Moromete este naratorul unei lumi ciudate care a pierit. Întrebările retorice accentuează zbuciumul sufletesc al personajului. Moromete reacționează, recunoaște conflictele,el nu încearcă să se învinovățească, ci crede că este nevinovat. Drama familială izvorată din contradicțiile dintre  o constiință patriarhală și aspirațiile divergente ale fiilor.
Ilie Moromete este un „pater familias”, un întârziat în lumea contemporană. Sfârşitul lui Moromete este sfârşitul unei mentalităţi de origine arhaică. Ele conservă o lume şi imaginează una în care să poată trăi. Detronat cu brutalitate de timpul care devine nerăbdător, el devine „un rege fără ţară”. - Eroul îşi înţelege finalmente drama, ceea ce face din el un personaj superior. Aflat la granița dintre două lumi, Moromete se validează ca ultimul reprezentant al țăranului care judecă lumea prin prisma strămoșilor săi, încercând să-i conserve valorile: cinstea,demnitatea.