Opera epică
Am început lectura (data)1ianuarie 2019………………..
Am terminat lectura (data) 12 ianuarie
2019………………...
Titlul operei literare: Moromeții…………………………………………………………………………..
Autorul: Marin Preda…………………………………………………………………………………………
Opera face parte din volumul:,,Moromeții”…………………………………………………………..
Editura:,,Cartea românească”…………………………………………………………………………………………
Anul apariţiei volumului: 1955……………………………………………………………………..
Date importante din viaţa şi activitatea
scriitorului:
Romancier şi nuvelist, Marin Preda, s-a născut la 5 august 1922, în
Şilistea-Gumeşti, judeţul Teleorman, în familia țăranului Tudor Călărașu, şi
este unul dintre cei mai importanţi prozatori contemporani.
Romanul „Moromeţii” a apărut în două volume, primul fiind publicat în
1955, iar cel de-al doilea în 1967, fiind nu numai un punct de reper în proza
postbelica, ci şi o reprezentare de excepţie a satului tradiţional românesc din
Campia Dunăreană, în perioada interbelică şi postbelică. Romanul a fost
precedat de 3 nuvele: „Întalnirea din pămanturi”, „O adunare liniştită” şi
„Dimineaţa de iarnă”. Nuvelele anticipează, în majoritatea lor, romanul
“Moromeţii”. Abia apariția
"Moromeţilor"(vol. I 1955) a atras atenţia asupra dimensiunii
talentului său şi a noutăţilor pe care o reprezenta formula sa epică.
Alte
opere ale autorului:,, Ferestre întunecate;Risipitorii;Viața ca o pradă:;Marele
singuratic;Cel mai iubit dintre pământeni”......
Genul
literar: .epic.............................................................................................................................
Specia-literară:
roman............................................................................................................................
Opera
e structurată în: .2 volume........................................................
Opera
este scrisă în: .proză
Locul
desfăşurării acţiunii: spațiul cuprinde panorama Câmpiei Dunării.; mai precis în satul
teleormănean Siliștea Gumesti.;....................................................................................................
Timpul desfăşurării acţiunii: .perioada de dinaintea celui de-al doilea
război mondial; satul e înfățișat cu câțiva ani înaintea celui de-al doilea
razboi mondial,în vara anului 1937;
Naratorul (tipul de narator, indici ai prezenţei acestuia): Perspectiva
narativă reprezintă unghiul din care este relatată acțiunea unei
opere epice. Naratorul se definește drept o instanţă fictivă dintr-o operă
literară, care îndeplinește funcția unui purtător de cuvânt al autorului.
Poziția acestuia față de faptele petrecute se deduce din prezența sau absența
comentariilor referitoare la acțiune și personaje. În romanul
„Moromeții”, perspectiva narativă este obiectivă, iar întâmplările sunt
relatate prin utilizarea de verbe și pronume la persoana a treia. Naratorul
este omniscient şi omniprezent, expunând faptele în mod obiectiv. Cu toate
acestea, criticul literar Nicolae Manolescu a remarcat că există momente în
care vocea naratorului impersonal, omniscient și omniprezent se confundă cu cea
a protagonistului, Ilie Moromete. Astfel se creează personajul-reflector,
care ocupă locul naratorului pe alocuri.
Viziunea narativă este auctorială,
astfel încât naratorul cunoaște toate punctele de vedere din care se
interpretează faptele.
Personaje:
Ilie
Moromete - Personaj central, traversează drama țăranului legat de vechile
rânduieli ale statului , luptând contra amenințărilor care-l asaltează: fonicirea,
impozitele, datoriile la Bancă, taxele pentru Niculae la școală;
Primul semn al unor vremuri mai grele a fost tăierea salcâmului, simbol al stabilității și trăniciei. El este incapabil de negustorie, este incapabil sa facă bani stârnind nemulțumirea băieților săi. Presat de împrejurări se hotăraște să-l trimită pe Achim la București , vinde o parte din pământ și locul din spatele casei.
Bătaia baieților cu parul este o disperată încercare de a-și salva autoritatea.
Fuga băieților cu caii la București spulberă iluziile personajului. El trăiește drama de a nu se mai întâlni cu fii săi pe aceeași traiectorie morală.
Lumea lui este cea de la fierăria lui Iocan, unde el era așteptat, pentru a se începe discuțiile, semn al prestigiului său real.
Plăcerea de a vorbi a lui Moromete stârnea mânia Catrinei .
Ilie Morometre este carecterizat de inteligența ascuțită , ironie , logică interioară..
Morometre este un bun observator și moralist, dar și un disimulat , își ascunde gândurile, se amuză pe seama prostiei, a îngâmfării , a limbajului prețios. Pentru cei din jur, Moromete este sucit și imprevizibil.
Exista in firea lui Moromete o anumită candoare rămasă din copilarie , dar și un refuz de a ieși din lumea lei. El își prelungește iluzia că poate trăi ocolit de evenimente.
Dar nu știe să-și exteriorizeze duioșia și dragostea nici chiar față de copii.
Scena în care fiul cel mic Niculae este cuprins de friguri, când a luat premiul I, îl surprinde pe Moromet-, tatăl ...
Scena ploii când este udat până la piele este revelatoare. Monologul său interior arată efortul lui de a înțelege lumea, schimbările satului. Ploaia îi dă puterea a-și analiza gândurile, rostul vieții de până atunci, legăturile cu oamenii, dar mai ales cu ai săi.
Hotararea întârziata cu care sapă, grija pentru a salva niște biete paie ascunde de fapt zdruncinarea întregi sale ființe. Neprețuit de ai săi și părăsit de copiii care fug la oraș, măcinat de neînțelegerile din familie, Moromete simte că timpul îi este potrivnic, nu mai este răbdător. El nu se împacă cu gândul că rosturile țăranești trebuie schimbate .
Primul semn al unor vremuri mai grele a fost tăierea salcâmului, simbol al stabilității și trăniciei. El este incapabil de negustorie, este incapabil sa facă bani stârnind nemulțumirea băieților săi. Presat de împrejurări se hotăraște să-l trimită pe Achim la București , vinde o parte din pământ și locul din spatele casei.
Bătaia baieților cu parul este o disperată încercare de a-și salva autoritatea.
Fuga băieților cu caii la București spulberă iluziile personajului. El trăiește drama de a nu se mai întâlni cu fii săi pe aceeași traiectorie morală.
Lumea lui este cea de la fierăria lui Iocan, unde el era așteptat, pentru a se începe discuțiile, semn al prestigiului său real.
Plăcerea de a vorbi a lui Moromete stârnea mânia Catrinei .
Ilie Morometre este carecterizat de inteligența ascuțită , ironie , logică interioară..
Morometre este un bun observator și moralist, dar și un disimulat , își ascunde gândurile, se amuză pe seama prostiei, a îngâmfării , a limbajului prețios. Pentru cei din jur, Moromete este sucit și imprevizibil.
Exista in firea lui Moromete o anumită candoare rămasă din copilarie , dar și un refuz de a ieși din lumea lei. El își prelungește iluzia că poate trăi ocolit de evenimente.
Dar nu știe să-și exteriorizeze duioșia și dragostea nici chiar față de copii.
Scena în care fiul cel mic Niculae este cuprins de friguri, când a luat premiul I, îl surprinde pe Moromet-, tatăl ...
Scena ploii când este udat până la piele este revelatoare. Monologul său interior arată efortul lui de a înțelege lumea, schimbările satului. Ploaia îi dă puterea a-și analiza gândurile, rostul vieții de până atunci, legăturile cu oamenii, dar mai ales cu ai săi.
Hotararea întârziata cu care sapă, grija pentru a salva niște biete paie ascunde de fapt zdruncinarea întregi sale ființe. Neprețuit de ai săi și părăsit de copiii care fug la oraș, măcinat de neînțelegerile din familie, Moromete simte că timpul îi este potrivnic, nu mai este răbdător. El nu se împacă cu gândul că rosturile țăranești trebuie schimbate .
Paraschiv, Nilă și Achim- refractari la
modul de existență oferit de tatăl lor, nemulțumire întreținută și de Guica, fiii
cei mari trăiesc cu iluzia că s-ar putea realiza independent, la oraș, din
banii câștigați pe oile și caii familiei. Ei reprezintă categoria țăranilor
care renunță la pământ, pentru o viață visată mai bună, la oraș. Fiii își
ratează destinul.
Niculae - Fiul cel mic este stăpânit în
copilărie de dorința de a învăța carte, iar înceâand din adolescență de ideea
de a crea o noua religie a binelui și a răului, o nouă dogmă. Crede la început
că socialismul este ceea ce caută, de aceea devine activist de partid. Apoi
iese din organizație, își continuă studiile și devine inginer horticol.
Catrina
Moromete este sotia lui Ilie, mama Ilincăi și a Titei si mama vitrega a celor
patru baieti; este o femeie foarte credinciasă.
Rezumat / Idei principale:
-Marin Preda ,descrie viața în
satul Siliștea Gumești ,contrar inaintasilor sai care o vad
zbuciumata si angajata in masuri disperate ,ca fiind lipsita de drame
zguduitoare si formidabile rasturnari
-Ilie Moromete este multumit
sa traiasca intr-o gospodarie mijlocie ,nefiind insetat dupa pamant sau alte
luxuri
- Copiii lui Ilie nu-I impartasesc
aceleasi viziuni asupra vieti si incep problemele in familie :
- Achim pleaca cu oile la Bucuresti
si nu se mai intoarce
- Paraschiv si Nila se opun
vanzarii cailor pentru restaurarea bugetului familiei ,Paraschiv suspectand ca
surorile sale au o cutie plina cu comori o sparge si incepe sandalul in familie
- Nila si Paraschiv fug cu caii la
Bucuresti ,Moromete vinde pamant pt. achitarea impozitelor si mentinearea lui
Niculaie la scoala.
- Volumul I se incheie cu Ilie Moromete
care înțelege că timpul nu mai avea rabdare in urma unei experiente
care ii modifica psihologia si il face sa alunece in muțenie.
REZUMAT
Cu câţiva ani înaintea celui de-al
doilea război mondial, la începutul verii, familia lui, Ilie Moromete, din
satul Câmpia Dunării, Siliştea-Gumeşti, se întoarce de la câmp. Astfel,
vedem că băieţii fug să se odihnească, fetele se duc să se scalde, iar Mormete,
tatăl, rămâne singur în mijlocul bătăturii, iar apoi iese la drum cu ţigara în
mână. Singura, mama este nevoită să se îngrijească de treburi.
Niculae se întoarce cu oile de la păscut
şi îşi ajută mama la muls. Vărsându-şi nervii pe Bisisica, oaia buclucaşă, el
îi mărturiseşte mamei sale că s-a săturat de oi şi că şi-ar dori să poată merge
la şcoală. Niculae o roagă să-l convingă pe tatăl său să dea oile la cioban şi
pe el să-l lase să înveţe.
Spre seară, Catrina Moromete îşi cheamă
familia la masă. Astfel, cei opt membri ai familiei se aşează la masă după fire
şi neam. În timpul mesei, Achim aduce vorba despre plecarea lui la Bucureşti cu
oile, dar tatăl nu-i dă niciun răspuns. Catrina atrage atenţia asupra lui
Niculae şi a dorinţei lui, dar Moromete are alte gânduri.
Sfătuindu-se cu Nilă, Moromete se
hotărăşte să-l lase pe Achim să plece cu oile la Bucureşti pentru a face rost
de bani. Cel mai fericit la auzul veştii este Niculae care va scăpa în sfârşit
de Bisisica. Totuşi, nici cei trei fiii nu-şi încap în piele de fericire şi se
duc la mătuşa lor, Guica, cea care, de fapt, a pus la cale tot planul, să-i dea
vestea cea mare.
Întrucât se hotărâse plecarea lui Achim
la Bucureşti, Moromete îşi dă seama că trebuie să li se facă celor trei pe plac
până la capăt şi deoarece nu puteau să mai vândă din oi, singurul lucru din
care mai puteau face bani era salcâmul. Astfel, într-un răsărit de zi, Moromete
îl trezeşte pe Nilă şi îl ia cu el în grădină pentru a tăia salcâmul mult dorit
de Bălosu. Spre dimineaţă, ei reuşesc să doboare salcâmul, a cărui cădere are
ecou în tot satul.
Pe o ploaie torenţială, Achim ia drumul
spre Bucureşti . Fiindcă fiul său avea să se întoarcă abia la toamnă cu bani,
iar Jupuitu avea să se întoarcă în câteva zile după bani, promiţându-i că nu-l
va mai ierta, Moromete se hotărăşte să se ducă să se împrumute de la primarul
Aristide.
Paraschiv şi Nilă, îndemnaţi de Guica,
vor să fugă şi ei de acasă cu tot cu cai, dar se întorc din drum, simţindu-se
vinovaţi. A doua zi, Guica se duce la Moromete acasă pentru a vedea cum va
reacţiona acesta.
Gătit cu pălăria tatălui său şi cu un
buchet de flori, Niculae se duce la serbarea şcolară. Acolo vine şi tatăl său
care află, cu mirare şi emoţie, că fiul său a luat premiul întâi la băieţi.
Însă, în timp ce îşi spune poezia, copilul este cuprins de friguri, iar tatăl
este nevoit să-l ducă acasă în braţe.
Şi în acest an întreaga familie Moromete
se duce la câmp, la seceriş. După ce au secerat câtva timp, membri familiei se
aşează la masă, Niculae aduce iar în discuţie planurile sale legate de şcoală.
Scămosu, un negustor de găini venit de
curând de la Bucureşti, îi adevereşte lui Moromete bănuiala, spunându-i că fiii
lui sunt înţeleşi între ei să fugă de acasă. Presat de perceptor, Moromete este
nevoit să ia din banii puşi deoparte pentru şcoala lui Niculaie şi să-şi
plătească taxele.
Odată ce îşi dă seama că fiii săi l-au
trădat, tatăl intră într-o lungă criză. Pierzându-şi răbdarea, Moromete pune
mâna pe par şi începe să dea în Paraschiv şi Nilă.
După confruntarea finală, Moromete
pleacă de acasă să se laude, şi se întoarce abia la miezul nopţii. A doua zi,
când se trezeşte, el află de la ceilalţi că băieţii săi au spart lada de zestre
a fetelor, au luat banii şi covoarele şi au fugit cu caii. Resemnat, el se îşi
dă seama, totuşi, că trebuie să-şi vadă mai departe de treabă, căci “timpul nu
mai avea răbdare”. Astfel, în aceeaşi zi, el îi vinde lui Bălosu o bucată din
pământul familiei, iar din banii luaţi cumpără doi cai, plăteşte fonciirea,
rata la bancă, datoria la Aristide şi taxele de şcolarizare ale lui Niculaie.
Momentele subiectului:
Expoziţiunea : La începutul
verii, într-o seară de sâmbătă, Moromeții se întorc de la câmp;conflictele
între membrii familiei...
Intriga= Starea tensionată din familie
întreținută de sora lui Ilie,care-i îndeamnă pe cei trei băieți să fugă cu
oile și lipsa banilor.
Desfăşurarea acţiunii: Moromete
acceptă să îi vândă vecinului său, Tudor Bălosu, salcâmul din fundul
gradinii; țăranii se adună la Poiana lui Iocan și comentează ironic știrile
din ziare; Achim pleacă cu oile la București;Niculae ia premiul întâi și
insistă să meargă la școală la oraș; începe secerișul;
Punctul culminant=Ilie Moromete trăiește
o dramă sufletească, când înțelege că Achim nu se mai întoarce,iar cei doi fii
fug cu caii.
Deznodământul: Destrămarea familiei și
vânzarea unei părți de pământ îl afectează profund pe Moromete,devine tăcut și
însingurat.
Moduri de expunere: (indică modul prezent în opera literară , indică
pagina / paginile şi transcrie câte un citat):
-Naraţiune .. „În Câmpia Dunării, cu
câțiva ani înaintea celui de-al doilea război mondial se pare că timpul avea cu
oamenii nesfârșită răbdare; viața se scurgea aici fără conflicte prea mari.”......
„Catrina îi crescuse cu trudă pe cei trei. Paraschiv, Nilă şi Achim erau
mici când se măritase cu Moromete, şi în loc de răsplată aceştia începuseră s-o
urască. Tudor Bălosu şi fiu-său pe de o parte, Guica şi Parizianul [...] pe de
altă parte, îi învăţaseră pe cei trei că mama vitregă era vinovată că se trăia
greu la ei şi că dacă n-or s-o dea afară din casă are să pună mâna pe averea
tatălui”.
Dialog .. ' Hai, nea Ilie, hai, nea
Ilie! se grabi Jupuitul, pocnind incuietoarea gentii.
- Pai
nu ti-am spus ca n-am?! zise Moromete nevinovat. Ce sa-ti fac eu daca
n-am! De unde sa dau? N-am!'
'- De ce nu vrei sa intelegi ca
n-am? Ia ici o mie de lei, si mai incolo asa, mai discutam noi! Ce, crezi ca
noi fatam bani?'
-Descriere . "Timp de câteva
sãptãmâni satele câmpiei rãmaserã dupã aceea pustii. Cãldura începea numaidecât
dupã rãsãritul soarelui, si dacã în timpul noptii se mai întâmpla ca norii sã
mai acopere cerul, acesti nori dimineata se fãceau nevãzuti si lãsau sã se
reverse din adâncurile limpezi dogoarea necontenitã si grea a zilei de varã”...
Dimineata e alburie si satul rãsunã încã de cântecul cocosilor.”(partea
a3a;cap1)
-Monologul de apărare avechii rânduieli
ţărăneşti: “Până în clipa din urmă, omul e dator să ţină la rostul lui, chit că
rostul ăsta cine ştie ce s-o alege de el”.
Caracterizarea personajului
principal: Ilie Moromete:
|
caracterizare
directă (exemple, citate, indicarea paginii):
-naratorul prezinta vârsta lui
Moromete, aflat la a doua căsnicie ( “acum avea acea vârstă intre tinereţe şi bătrâneţe,
când numai nenorociri sau bucurii mari mai pot schimba firea cuiva”; ”Era cu
zece ani mai mare decât Catrina (contingent ‘911, făcuse războiul)”), îi
conturează un vag portret fizic (“fruntea largă, descoperită de golul părului
căzut de o parte şi de alta a creştetului”), îi precizează simpatia politică
pentru liberali.
-Caracterizarea făcută de alte
personaje: Catrina îl vede negru la suflet “de păcate şi de tutun”, “mort după
şedere şi după tutun”, în timp ce Bălosu intuieşte spiritual duplicitar al
vecinului său: “om care eu îi zic una şi el se face că n-aude”.
-Autocaracterizându-se, Ilie Moromete
insistă, în finalul volumului al doilea, asupra verticalităţii sale şi a
modului de gândire tradiţionalist, neinfluenţabil: “eu totdeauna am dus o viaţă
independentă”
caracterizare indirectă (exemple, citate,
indicarea paginii):
prima scenă care
conturează imaginea tatălui autroritar este cea a cinei Moromeţilor,
în care este prezentat ca “stând deasupra tuturor” şi stăpânind “cu
privirea pe… fiecare”. Mediind conflicte, el este cel care refuză şcolarizarea
lui Niculae sau priveşte cu neîncredere propunerea fiilor celor mari de a pleca
la Bucureşti cu oile.
Disimularea este o trăsătură
definitorie a lui Moromete. Scena dialogului dintre el şi Tudor Bălosu este
semnificativă, fiind un dialog în care ambele personaje mânuiesc cu abilitate
textul şi subtextul, astfel încât replicile se succed apparent fără nicio
logică; în esenţă, deşi pare un “dialog al surzilor”, dicuţia se dă pe tema
vinderii slcâmului, anticipând dificultăţile financiare ale lui Ilie. La
intrebarea vecinului dacă s-a hotărât să-i vândă salcâmul, Moromete se gândeşte
că acest lucru este posibil, dar se comportă ca şi cum aspectul nu l-ar
interesa. La fel, aflând că Paraschiv şi Nilă vor să fugă de acasă, Moromete
reuşeşte să-şi ascundă gândurile care il frământă, amânând sa intervină.
Marin Preda creează un personaj de
o inteligenţă ieşită din comun. Simţind nevoia hranei spirituale, ţăranul
cu fire reflexivă citeşte ziarele in fiecare duminică, impreună cu
alţi săteni, in Poiana lui Iocan. Aici el incearcă să clarifice ideile din
articolele publicate, să descifreze sensurile profunde ale politicii vremii.
Când se schimbă regimul politic, Moromete prevedeîinaintea multora că ţăranii
vor rămâne fără pământ. Astfel, în primul volum Ilie Moromete se dovedeşte
un membru activ al comunităţii, în cadrul căreia, la diferite niveluri, joacă
mai evident sau mai estompat rolul de “centrum mundi”. În volumul al doilea,
volubilitatea personajului se diminuează, el transformând eşecul metfaizic
într-un success financiar şi fin preocupat de aspecte materiale.
Ironic fiind, Moromete reuşeşte în
situaţii critice să atenueze gravitatea momentului. De exemplu, în scena
tăierii salcâmului nu pierde nici o ocazie de a I se adresa caustic lui Nilă,
la care constată neputinţa de a raţiona în situaţii elementare.
finalul volumului I prezintă drama
paternităţii rănite, Moromete trebuind sa accepte plecarea fiilor şi
abandonarea statutului de ţăran, în ciuda eforturilor lui de a le insufla
acelaşi sistem de valori ca al lui. Cea mai ilustrativă scenă în acest sens
apare în volumul al II-lea, când Ilie sapă un şanţ de scurgere în ploaie,
vorbind cu un interlocutor fictiv despre lipsa de fundament a noii orânduiri
sociale
Titlul operei (structură, semnificaţie): Titlul conduce către ideea că romanul va
surprinde imaginea unei familii– familia Moromete.Titlul romanului este pluralul
unui substantiv propriu și subliniază interesul scriitorului,
intenția sa de a se oglindi existența unei familii, de a face din romanul
sau Saga familiei lui Ilie Moromete.
Și
într-adevăr, Marin Preda relatează povestea unei familii de țărani
din Câmpia Dunării, care -de-a lungul unui sfert de secol – cunoaște o profundă
și simbolică destrămare.
Mijloace artistice (figuri de
stil,citate care conţin imagini artistice cu indicarea paginii):
Sub aspect stilistic, lipsesc
figurile de stil, cuvintele fiind folosite cu sensul lor propriu. Foarte rar,
ele primesc şi un sens figurat, dând textului un ecou liric, precum în construcţia
„apa se scurgea la vale cântând”.
--Cele trei gerunzii din finalul scenei
:"Conducând" , "facând" , "continuând" îl
prezintă un Moromete prins intr-o acțiune fară durata.
Vocabular (câteva cuvinte noi
pe care le-ai învăţat din opera citită şi sensurile lor):
„femeie de toată isprava”, „om dintr-o
bucată” şi femeie„ca un câmp de porumb”
Citate preferate (scrise între
ghilimele, indicând pagina):
”Până în clipa din urmă omul e dator să
țină la rostul lui, chit că
rostul asta cine știe ce s-o alege de el!” Că tu vii și-mi spui că
noi suntem ultimii țărani de pe lume și că trebuie să dispărem. Și de
ce crezi că, n-ai fi tu ultimul prost de pe lume și că mai degraba, tu
ar trebui să dispari, nu eu”.
rostul asta cine știe ce s-o alege de el!” Că tu vii și-mi spui că
noi suntem ultimii țărani de pe lume și că trebuie să dispărem. Și de
ce crezi că, n-ai fi tu ultimul prost de pe lume și că mai degraba, tu
ar trebui să dispari, nu eu”.
Impresii personale (de ce ţi-a plăcut lectura /ce ai învăţat din
această lectură / cum ai fi vrut să se termine acţiunea):
Am descoperit. un personaj desavârșit
-Ilie Moromete. Cu o personalitate fascinanta, complexa, Moromete este în
acelasi timp incredibil de sarcastic și înduioșător de inocent. Influența pe
care o are asupra celor din jurul său, fie ei membrii ai familiei sau vecini
din sat, se transferă în totalitate și asupra cititorului.Cred că acțiunea nu
se putea finaliza alfel decât a scris-o autorul.
Note de lectură (Continuă enunţurile de mai jos cu idei
din opera citită)
-Opera mi-a trezit sentimente de înțelegere
a lumii satului dintr-un trecut îndepărtat....................................................................................................
-Ceea ce impresionează este putereaprin
care personajul principal dorește să-și aproprie familia..........................................................................................................
-Surpinzător este momentul când
Moromete este trădat de fiii săi........................................................................................................
-Demn de admirat este fragmentul în
care Moromete îi înțelege suferința lui Niculae la serbarea școlară. .................................................................................
-Am admirat felul în care nu se umilește
în fața celui care venise să-i perceapă impozitul. ...............................................................................................
-Am fost curios când a descoperit fuga
celor trei fiii...................................................................................................................
-Aş vrea să trăiesc în lumea personajului,
pentru că .n-am trăit la sat și un personaj deosebit ca Moromet este rar
întâlnit..................................................................
-Nu aş vrea să trăiesc în lumea
personajului, pentru că viața sa a fosto zbatere de a trăi..............................................................
Opinii critice / Referinţe critice: Critica – Arca lui Noe
(MOROMETII)
Nicolae Manolescu
„se pare ca timpul avea cu oamenii
nesfârșita răbdare”= răbdarea este o impresie greșită a oamenilor, aflați în
pragul unor imense răsturnări istorice (oamenii de felul lui Moromete care cred
că stă în puterea lor de a evita marile conflicte).
- Majoritatea personajelor din roman
„par să spună” ceva în fiecare clipă, gesturile lor ascund un înțeles.
- În Moromeții există două personaje
care joacă din când în când rolul unor „reflectori”: Moromete și fiul cel mic,
Niculae.
-Moromete este un învins în cadrul
familiei sale, pentru că tentativa lui de a menține o structură patriarhală,
anacronică se ciocneste de necesitatea afirmării celei de-a doua vârste a
civilizației țărănești reprezentate prin Nilă, Paraschiv si Achim.
-Caracter dominant, personaj simbolic,
Ilie Moromete este pe rând „filozof, actor, naiv, disimulat”.
-Moromete își joacă rolul fără cusur. El
își exprimă uimirea, nedumerirea, supărarea, calculând efectul fiecărui cuvânt,
căutând clipa potrivită pentru fiecare replică.
Eugen Simion:
“Preda are ceea ce nu au mulți creatori: o filosofie de existentă, un mod de a gândi omul și relațiile lui în Univers.”
Ov. S. Crohmalniceanu:
“Romanul “Moromeții” a dat de la apariție sentimentul celei mai depline autenticități și expresiile morometene au început să circule, fermecând prin savoarea lor și făcând repede școala.”
“Preda are ceea ce nu au mulți creatori: o filosofie de existentă, un mod de a gândi omul și relațiile lui în Univers.”
Ov. S. Crohmalniceanu:
“Romanul “Moromeții” a dat de la apariție sentimentul celei mai depline autenticități și expresiile morometene au început să circule, fermecând prin savoarea lor și făcând repede școala.”