Costache Giurgiuveanu este personajul central al
romanului pentru ca, direct sau indirect, el hotaraste destinele celorlalte
personaje care se contureaza in jurul averii sale in goana dupa mostenire.
Costache are o vârstă inaintata, dar spera sa poata trai
mult. Este un însetat de bani, si de viață. Are multa afecțiune pentru Otilia,
dar practic nu întreprinde nimic pentru a-i asigura viitorul si nici pentru a o
înfia.
Autorul îi lămurește biografia lui mos Costache printr-o
abundentță de detalii. Biografia lui se împletește cu cea a familiei
Tulea, dar si cu cea a familiei lui Felix Sima.( Doctorul Iosif Sima, fost
medic militar,nu mai avea de mult rude apropiate, sora lui, soție a lui
Costache Giurgiuveanu murise de mult. Doctorul lasă lui Felix o casă cam veche,
dar indicat ca tutore „unchiul Costache”, cumnatu-sau. )Astfel că în casa
lui moș Costache vine Felix intr-o seara de la inceputul lui iulie 1909.
Prezentarea lui Costache se face tot prin prisma lui
Felix. Portretul fixează unele trăsaturi ale personajului. Omul e capabil să
zâmbească, dar lui Felix zâmbetul si infatișarea batranului îi trezesc imaginea
unei bufnițe. Bâlbaâala lui moș Costache e unul dintre primele lucruri pe care
le observă Felix la bătrân. Bătrinul este caracterizat direct incă de la
inceputul romanului prin contrurarea perotretului fizic .
Apariția sa este bizară, îl derutează pe Felix atunci
când îi spune:că„nu-nu stă nimeni, aici”, răspuns de domeniul absurdului. Felix
își imaginase că tutorele său e un om masiv, „de o greutate extraordinara”,
știa despre el că este bogat, îi fusese lăsat în grijă, argumente pentru a-si
închipui că Giurgiuveanu are forță. Insă îi apare in față un om mititel, putin
adus de sapte, cu o chelie de portelan, cu fata spână, buzele galbene de prea
mult fumat, cu ochii clipind rar si moale.
Ca orice avar, Costache Giurgiuveanu se teme de orice nou
venit, ca de un intrus nedorit, un potențial atentat la averea sa. Singura
slabiciune a batrânului ciudat este Otilia, fiica vitregă. Fata exercită asupra
lui o mare influență. Otilia realizează un adevarat tampon între el si
ceilalți, atenuând atât cat este posibil răutațile pe care le provoacă avariția
batrânului. Ea e convinsă ca „papa e un om bun”. Caracterizarea indirectă
a personajuui se face prin acumularea de fapte, intimplări, vorbe, gesturi
gânduri şi atitudini.
Ceea ce numeste Otilia „ciudațenii” sunt în realitate
fapte dezvăluind tipologia avarului, lui Felix îi micșorează venitul prin
nenumărate potlogarii, începând de la ciupeala zilnică a vreunei piese de cinci
lei, până la descoperirea uluitoare pentru Felix, a unui „pachet de coale
scrise,în care descoperă cheltuieli de care nu știa,cheltuieli pentru că a
înțeles că bătrânul construia o casa din venitul lui.
S-ar părea că iubirea sinceră pentru Otilia umanizează
personajul, în realitate însă prin ezitări bătrânul nu acceptă ideea
niciunei schimbări, dorește ca averea trebuie să crească, prin orice mijloc.
Știe ca singura cale de a-i oferi fetei un echilibru este să o înfieze sau
măcar întocmirea unui testament în favoarea ei. Nu o face și abia după primul
atac al bolii, speriat de insistența cu care rudele îi caută banii, mos
Costache intenționează să treacă o suma de bani pe numele fetei.
Avariția lui se manifestă începând de la privațiuni
personale :imbracăminte, hrana, interdicția de a fi chemat doctorul pentru
consult, până la gesturi doar aparent generoase, cum ar fi cel de a-i construi
Otiliei o casă, după un plan arhitectural întocmit de el.
Pentru mos Costache banul reprezintă un scop în sine:
orice se poate transforma în afacere: imobilele pot fi închiriate studenților,
iar când aceștia nu au bani pentru a plăti chiriile, le pot fi confiscate
bunuri care apoi sunt comercializate, localurile sunt închiriate pentru nunți,
cursurile universitare se vând și se cumpără printr-o rețea specială a lui mos
Costache, la fel seringile, instrumentele medicale și orice altceva.
Numai Otilia a reușit să fie sursa unei trecătoare raze
de bunătate. Bătrânul o iubește sincer, dar, de teama oricărei schimbări, de
teama familiei de alături, nu întreprinde nimic. În momentul in care primește o
scrisoare anonimă, defăimătoare la adresa fetei, personajul are o reacție
sincer disperată, voind ca Otilia sa nu știe nimic din răutatiile ce se spun
despre ea.( Scrisoarea era in realitate o anonimă întocmită de Stănica, îl
avertiza pe mos Costache că, dacă o va înfia pe Otilia, lumea va considera că
între el si fată s-au petrecut fapte reprobabile și că dorea astfel să o facă
moștenitoarea averii lui, ca să scape de rușine.) Relațiile lui
Costache cu familia sunt degradate: de Aglae îi este frică, pe Aurica
o urăște, Stănica este un permanent pericol, iar pe ceilalți îi ignoră. Teama
provocată de avariție îl face să nu vrea niciun doctor care să-l consulte,
bănuind in orice situație un complot de a i se smulge banii.
În fața banilor, dragostea pentru Otilia pălește.
Încercând să-și depășească limitele, personajul se îndreaptă spre tragic;
constructia personajului, minuțios elaborată acoperă un registru larg de la
comic și tragic. În timpul atacului, cheile si cutia cu bani sunt singura lui
grija si nu se simte reconfortat decât știindu-le lângă el. Naratorul
omniscient descoperă chiar o latură comică a situațiilor ivite,
ca aceea când Costache face atacul cerebral și clanul Tulea năvalește in casa
lui ca să supravegheze orice mișcare, acțiunea având aspect de asediu. Aglae,
în rol de comandant al asediului, vine cu Aurica, Olimpia și, bineînțeles, cu
Stănica, pentru a veghea ca nimeni să nu se atingă de nimic
Comicul personajului atinge punctul maxim într-o scenă
petrecută, în timp ce familia Tulea venea cu speranța să-l vadă atins din nou
de vreun atac. Banii, râvniți bani de toți membrii familiei Tulea, stau sub salteaua
din sufragerie, înveliți în jurnale vechi și legați cu sfoară. Moartea îi va
veni tot de la bani. Stănica află ascunzătoarea lor și-i fură chiar sub
privirile disperate ale bătrânului care cade „la pământ”. Patima fusese pentru
el devorantă.
Gesturile personajului pot să-l caracterizeze,iar autorul
urmărește fiecare mișcare cu atenție.
De exemplu, fabricarea țigărilor de foi
noduroase oferă ocazia unei analize minuțioase a gesturilor lui mos Costache.
Politețea lui e servilă, iar mâinile au o continua mișcare.
Moartea lui Costache Giurgiuveanu nu survine natural, ci
de pe urma unui șoc, de aceea sfârșitul are valoare de simbol. Încercând să-și
smulgă masca avarului, Costache Giurgiuveanu nu mai are puterea, in ultima
instanta, de a pune o alta.