Enigma Otiliei, George Călinescu - roman realist-obiectiv(POVESTIRE)
Romanul Enigma Otiliei nu are fir epic, fiind
structurat pe două planuri care se întrepătrund şi se determină
reciproc. Primul plan priveşte destinul tânărului Felix Sima, care,
înainte de a:şi face o carieră strălucită de medic, parcurge criza erotică
iminentă la vârsta adolescenţei. Celălalt plan ilustrează istoria unei
moşteniri, în jurul căreia romancierul construieşte imaginea societăţii
burgheze din Bucureşti, de la începutul secolului al XX-lea, aflate în plină
degradare morală sub forţa distrugătoare a banului. Pentru mentalitatea epocii
privind avantajele moştenirii, este ilustrativă replica lui Stănică Raţiu:
„Dacă familia mea nu s-ar fi prăsit atâta, vă spun pe onoarea mea, azi aş fi
milionar [...]. Am unchi şi mătuşi foarte bogate, cât păr în cap. Însă toţi au
copii şi nepoţi, încât până să-mi vie rândul, mai bine mă lipsesc. [...] Unul
se zbate de mic, învaţă, îşi umple plămânul de oftică, şi altuia îi pică
moştenirea de-a gata”.
George Călinescu este un narator omniscient, care ştie
totul despre personaje, emite aprecieri asupra lor prin naraţiunea la persoana
a III-a, conturând adevărate caractere, „într-o unitate canonică”. Modalitatea
narativă se remarcă prin absenţa mărcilor formale ale naratorului, de unde
reiese detaşarea acestuia faţă de evenimente şi personaje. Perspectiva
temporală este cronologică, bazată pe relatarea evenimentelor în ordinea
derulării lor, iar cea spaţială reflectă un spaţiu real, acela al
caselor, străzilor, locurilor concrete şi unul imaginar închis, prin care se
conturează trăirile interioare ale personajelor.
Romanul începe cu precizarea timpului şi a spaţiului
desfăşurării acţiunii, realizată prin tehnica detaliului, care constituie
incipitul romanului. „Într-o seară de la începutul lui iulie 1909, cu puţin
înainte de orele zece”, Felix Sima, un tânăr de vreo optsprezece ani, absolvent
al Liceului Internat, soseşte de la Iaşi, pe strada Antim din Bucureşti, acasă
la Costache Giurgiuveanu. Fiul doctorului Iosif Sima rămăsese orfan şi venise
la Bucureşti ca să urmeze facultatea de medicină, fiind lăsat în grija
tutorelui său, Giurgiuveanu. Călinescu face un portret detaliat tânărului eu
faţa juvenilă, cu obrazul de culoare măslinie, îmbrăcat într-o uniformă neagră
.”strânsă bine pe talie”, având „un aer bărbătesc şi elegant”.
Naratorul descrie în manieră balzaciană
(amănunțit)strada Antim, care avea „un aspect bizar” din cauza caselor cu
aproximativ aceeaşi înălţime, construite într-un amestec ridicol de stiluri
arhitecturale, detalii ce au rol caracterizator pentru locuitorii din această
zonă a Capitalei, semnificând faptul că ei au cam aceeaşi condiţie socială,
modestă, aceeaşi educaţie superficială şi cultură mediocră. Casa lui Costache
Giurgiuveanu sugerează avariţia proprietarului, întrucât pereţii erau „grosolan
tencuiţi şi zugrăviţi cu şablonul şi cu mâna”, scara scârţâia, giurgiuvelele
erau din lemn „umflat şi descleiat de căldură sau ploaie şi bubos de vopsea
cafenie”.
Costache Giurgiuveanu, un bătrânel „subţire şi puţin
încovoiat”, privea clipind mărunt din ochi la tânărul proaspăt sosit şi, cu „un
glas neaşteptat de răguşit”, şopteşte repede: „Nu-nu-nu ştiu... nu-nu stă
nimeni aici, nu cunosc...”. Felix este condus, apoi, de Otilia „într-o
odaie foarte înaltă, încărcată de un fum des şi înţepător de tutun”, în care se
aflau, la o masă rotundă, aproape toate personajele romanului, jucând table şi
cărţi: Costache Giurgiuveanu, Otilia Mărculescu, Leonida Pascalopol,
Aglae, Aurica şi Simion Tulea. Astfel, cititorul face cunoştinţă cu
fiecare erou în parte, prin ochii lui Felix, de aceea el are statutul de
personaj-martor în roman. Tânărul înregistrează detaliat înfăţişarea fiecăruia
dintre cei prezenţi, descriind fizionomia, coafura, îmbrăcămintea, gesturile şi
comportamentul lor, cu sugestive trimiteri caracteriale.
Atunci când Felix merge la familia Tulea este descris
aspectul casei, preocupările şi obiceiurile locatarilor, utilizând aceeaşi tehnică
a detaliului, prin care se sugerează şi trăsăturile caracteriale. Tânărul află
despre tatăl familiei, Simion Tulea, că broda perne pe etamină şi picta, ca şi
Titi, tablouri ce reproduceau cărţi poştale ilustrate, iar un ochi atent şi-ar
fi dat seama că „nici un tablou nu era original”, de unde reies lipsa de
creativitate şi fantezie, stereotipia gândirii celor doi bărbaţi. Felix se
oferă să-l mediteze pe Titi pentru corigenta la limba latină, întrucât la cei
22 de ani nu terminase încă liceul, dar acesta nu admite nici un fel de
pregătire, ci vrea numai traducerea, pe care o scrie cuvânt cu cuvânt deasupra
textului.
Olimpia, fata mai mare a Aglaei, trăia în concubinaj cu
Stanică Raţiu, un avocat care nu profesa din lipsă de procese şi care nu voia
să se cunune cu ea, deoarece Simion promisese că-i va da ca zestre o casă, iar
acum bătrânul refuza cu încăpăţânare, susţinând că Olimpia nu este fata lui.
După ce a născut un copil, şansele de a rezolva acest conflict se măresc,
Stănică ţine un discurs lacrimogen şi patetic, dar ameninţă subtil: „Voi reda
bietei Olimpia libertatea ei”. Nimic nu-l înduplecă însă pe Simion, până când
Stănică, instinctiv, se preface bolnav de inimă, deoarece bătrânul avea o idee
fixă privind aceeaşi suferinţă şi-i aduce în casă tot felul de persoane care
să-i admire galeria de tablouri şi pernele brodate.
Alt plan narativ este reprezentat de Pascalopol, care
venea zilnic în casa lui Giurgiuveanu, aducând delicatese şi luând-o pe Otilia
la plimbare cu trăsura. Felix se îndrăgostise de Otilia şi-i reproşa acesteia
familiaritatea excesivă pe care i-o acorda moşierului. Pascalopol, pentru a-i
face plăcere Otiliei şi pentru a se face simpatizat de Felix, plănuieşte o
vizită a acestora la moşia sa din Bărăgan, situată la vreo cincisprezece
kilometri de Ciulniţa, spre Dunăre.
Cu acest prilej, naratorul realizează o descriere
romantică a Câmpiei Bărăganului şi a moşiei lui Pascalopol, tot prin ochii
lui Felix, care se emoţionează în faţa „pustietăţii scitice”, de parcă istoria
ar fi rămas pe loc, „în afara oricărei epoci”. Timpul petrecut împreună face ca
iubirea lui Felix pentru Otilia să devină din ce în ce mai puternică,
amplificată şi de faptul că cei doi tineri colindaseră ţinuturile într-o totală
libertate, că Pascalopol era ocupat cu afacerile, ba chiar plecase pentru
câteva zile la Bucureşti, lăsându-i singuri.
Otilia reacţionează cu surprinzătoare maturitate la
declaraţiile lui Felix, despre care crede că este prea tânăr şi nerăbdător, îl
sfătuieşte să nu se gândească la iubire înainte de a-ţi face o carieră
strălucită”, considerând că dragostea singură n-ajunge, este nevoie de multă
răbdare şi bunătate. Felix ripostează maliţios, referindu-se la faptul că
Pascalopol este „şi bogat”, dar Otilia îi mărturiseşte cu amărăciune că bogăţia
nu este atât de importantă într-o relaţie de dragoste: „Papa, să ştii, e foarte
bogat, şi-l iubesc mult, însă nu poate să facă fericit pe nimeni. Mama a murit
de supărare”.
Întors de la Bucureşti, Pascalopol aduce veşti proaspete,
fiind narator-mesager în această secvenţă narativă, întrucât relatează
întâmplările petrecute recent în familia Tulea. Stănică se căsătorise oficial
cu Olimpia şi se mutaseră, după multe peripeţii, în casa obţinută ca zestre.
Indiferenţi acum la eventualele reacţii ale lui Simion, veneau în fiecare zi la
familia Tulea, autoinvitându-se la masă. Astfel, copilul de două luni, Relişor,
fusese cu desăvârşire uitat şi, lăsat singur în casă, căzuse din pat şi murise.
Olimpia primise lovitura cu mare calm „aproape ca o uşurare”, la înmormântare
„fu nepăsătoare, plictisită”, dar Stănică plângea în hohote, zgomotos şi
ostentativ, stârnind compasiunea femeilor de prin cimitir. Cheltuielile
îngropăciunii fuseseră suportate de familia Tulea şi Otilia bănuia că nici
Pascalopol nu scăpase de unele plăţi solicitate de Stănică.
Reveniţi în Bucureşti, relaţiile dintre Otilia
şi familia Tulea devin din ce în ce mai tensionate, tânăra este deseori bârfită
şi jignită, Titi îi face avansuri şi atunci când fata reacţionează indignată,
Aglae devine sarcastică: „Fete ca ea pentru asta sunt. Să trăiască discret cu
băieţii de familie, să-i ferească de alte lucruri mai rele”. Felix se
înscrisese la Facultatea de medicină, deşi Aglae se arăta sceptică în ceea ce
priveşte posibilităţile materiale şi intelectuale ale tânărului, sfătuindu-l
dispreţuitor: „Ce faci [...] nu-ţi cauţi o slujbă? Ca orfan găseşti mai uşor.
Să ai şi dumneata un mic rost în viaţă.” Pe Titi îl prezenta, însă, „student”
la belle-arte, unde îl înscrisese, deşi nu terminase încă liceul: „Să-şi cultive
talentul în linişte, că grijesc eu de viitorul lui. Nu oricine se naşte cu un
asemenea dar”.
De la incidentul cu Otilia, Aglae nu mai venea în casa
fratelui său, acutizând conflictul dintre ei, iar Felix n-a mai fost solicitat
să-l pregătească pe Titi, în schimb începuse să vină pe neaşteptate Stănică
Raţiu, care se strecura tiptil şi apărea brusc în camere şi pe la ferestre. Era
îngrijorat de faptul că Pascalopol insista pe lângă Costache s-o înfieze pe
Otilia, ca să aibă şi ea un viitor asigurat şi să-i deschidă un cont în bancă,
angajându-se că se va ocupa personal de actele necesare, achitând şi taxele
respective. Giurgiuveanu amâna însă, la nesfârşit, luarea unei decizii, dar
faptul în sine îi îngrijora peste măsură pe Aglae şi pe Stănică, deoarece se
temeau să nu piardă moştenirea.
Felix află întâmplător, de la un coleg, că bătrânul avea
o casă foarte modernă, însă cu apartamente mici, pe care le închiria „la
studenţi, la intelectuali tineri în concubinaj”, scoţând un venit important. În
caz de neplata chiriei, moş Costache îi confisca debitorului lucruri de prin
casă, de obicei pe cele de valoare, de la cursuri şi tratate de medicină până
la seringi. Stănică îi spune că Giurgiuveanu mai are un debit de tutun în
centrul oraşului, din care „câştigă grozav”. Tânărul îşi aminteşte că moş
Costache se oferise să-i facă rost de cursuri şi de tratate de medicină, pe
care le va scădea din cont şi Felix îşi explică acum de unde proveneau acele
cărţi.
Cu toate acestea, dragostea lui pentru Otilia este din ce
în ce mai puternică şi face o criză de gelozie, în urma căreia tânăra ia
decizia să nu-l mai primească pe Pascalopol. Moşierul îşi dă seama de situaţie
şi are cu Felix o discuţie sinceră, în care mărturiseşte că nu fusese fericit
în căsnicie, că o cunoştea pe Otilia de când era mică şi că, fiind un bărbat
dezamăgit nu reuşise nici acum să afle „ce e patern şi ce e viril în dragostea
mea. [...] N-aş putea să-ţi spun dacă iubesc pe domnişoara Otilia ca părinte
sau ca bărbat.” Pascalopol devine patetic, iar Felix - generos - repune în
drepturi pe moşier, spre bucuria Otiliei şi a lui moş Costache. Revenirea lui
Pascalopol, care-şi reluase vizitele zilnice în casa lui Giurgiuveanu,
stârneşte alte comentarii în familia Tulea, Stănică emiţând ideea că Felix „trăieşte
cu Otilia şi stoarce bani de la moşier”.
Alt plan narativ şi alt episod se referă la familia
Tulea, în care se întâmplă un eveniment ce-i consternează pe toţi. Titi
cunoscuse la belle-arte pe un coleg, Sohaţchi, care i-o prezentase pe sora lui,
Ana. Invitat în casa familiei Sohaţchi, Titi este atras de fată într-o relaţie
amoroasă şi, fiind surprinşi în flagrant de către doi fraţi ai Anei, ofiţeri,
îi obligă să se căsătorească. Titi, confuz şi speriat, argumentează ridicol:
„trebuie să-ntreb pe mama, dacă vrea mama”, dar se supune pregătirilor de nuntă
pe care familia fetei le organizează, toate acestea fără ca Aglae să bănuiască
ceva. După petrecere, Titi a fost adus de întreaga familie până în poarta
casei, ca să nu o alarmeze pe Aglae. Câteva săptămâni Titi înşeală vigilenţa
mamei sale, care avea o încredere oarbă în „cuminţenia” lui, stând ziua cu
nevasta şi noaptea dormind acasă.
Speriat de moarte, Titi se destăinuie Otiliei şi lui
Felix, care comunică Aglaei evenimentul. Surprinsă peste măsură, Aglae mai
întâi a plâns mângâindu-şi băiatul ca şi când ar fi trecut prin cine ştie ce
nenorocire, apoi o acuză pe fată de escrocherie. Stănică îl supune unui
interogatoriu sever, dar Titi nu poate spune decât că „am vrut amândoi” şi
refuză să divorţeze. Primul care face o vizită în casa soţiei lui Titi este
Stănică Raţiu, căruia Ana îi face o impresie excelentă. Ca urmare, Ana vine, la
rândul ei, la familia Tulea şi „e plină de tact”; sărută mâna Aglaei, pe aceea
a lui Simion şi pe Aurica, pe amândoi obrajii, complimentând-o: „N-am ştiut că
Titi are o soră aşa de tânără şi frumoasă!”. Proaspăta noră este supusă unui
adevărat tir de întrebări din partea soacrei, la care răspunde simplu, făcând
tuturor „impresia că e foarte sinceră”.
Aglae îşi intră în drepturile de soacră şi se năpusteşte
asupra norei cu o listă lungă de instrucţiuni, conform cărora Ana trebuia să
aibă grijă: ce cămaşă să îmbrace Titi noaptea, să-şi pună scufia, să poarte
flanele şi să ţină minte că-i plac prăjiturile cu frişcă. Leneş din fire, Titi
refuză să meargă cu soţia la plimbare, să se distreze şi femeia începe să iasă
cu Stănică. Titi devenise tăcut şi stătea bosumflat toată ziua, aşa că Aglae
„îi ordonă să divorţeze”. Stănică îl convinge, cu greu, să semneze o declaraţie
că se desparte de bună voie. Pascalopol insistă pe lângă Costache s-o înfieze
pe Otilia şi Stănică spionează oricemişcare, iar Aglae ameninţă: „Cât trăiesc
eu, niciodată. Doar mai sunt legi în ţara asta, mai sunt tribunale. Îl dau pe
mâna parchetului pe Costache, asta-i fac. L-a ameţit stricata asta. Cine ştie
ce-o fi între ei”.
Otilia pleacă, brusc, cu Pascalopol la Paris, fără să
ştie nimeni, de aceea Felix este deznădăjduit şi nedumerit, aşteaptă în fiecare
zi o scrisoare sau o veste de la ei, dar în zadar. Aglae face o criză de nervi
şi Aurica, vânătă de invidie, consideră că Otilia este o stricată: „să pleci
fără ruşine cu un bărbat în străinătate?”. Stănică îi face cunoştinţă lui Felix
cu Georgeta, o curtezană întreţinută de un general bătrân. Fata rămăsese de
mică orfană de mamă, iar cea vitregă o pervertise la viaţa luxoasă: „Nu sunt
frivolă din naştere, nici stricată, am fost numai pervertită”. Între Felix şi
Georgeta se înfiripă o relaţie amoroasă, se întâlnesc şi la restaurantul lui
moş Costache în mod întâmplător şi tânărul îl cunoaşte şi pe generalul
protector, care-i încurajează.
În acest timp, în familia Tulea, Simion „slăbea văzând cu
ochii”, deşi mânca încontinuu ca să facă muşchi, pe care-i arăta cu mândrie la
toată lumea, fiind ridicol, deoarece era numai piele şi os. Felix îşi dă seama
că bătrânul nu mai e în toate minţile, pentru că îşi scotea afară rufăria şi se
plângea că duşmanii vor să-i omoare hainele. Se credea Iisus, „purtătorul
cuvântului dumnezeiesc” şi spunea că tocmai a înviat: „Ieri am înviat”. Aglae
se plictisise să-l tot îngrijească, Aurica făcea turnee pe Calea Victoriei în
căutare de bărbaţi, iar pe Olimpia nu o interesa boala tatălui. Prin
intervenţia unui doctor, Simion este internat la un sanatoriu de boli nervoase,
unde este definitiv abandonat de întreaga familie.
Stănică vrea să-l însoare pe Titi cu Georgeta, dar Felix
o previne pe fată şi căsătoria nu are loc. Weissmann, coleg de facultate cu
Felix, cunoaşte şi el familia Tulea şi este uimit de răutatea Aglaei, pe care o
consideră „baba absolută, fără cusur în rău”. Pe neaşteptate, Otilia şi
Pascalopol se întorc de la Paris şi Felix îi reproşează că l-a trădat, dar ea
neagă faptul că este logodită cu moşierul şi că s-ar căsători cu el. Într-un
elan de dragoste pentru Otilia, Costache Giurgiuveanu declară că o să-i
construiască Otiliei o casă şi începe să adune cărămizi şi alte materiale de la
demolări, stricând grădina în care depozita tot ce aduna ca un fanatic.
Pe la sfârşitul lui septembrie, Costache cade în curte,
printre cărămizi. Dus în casă de către Felix şi Marina, moş Costache, abia
respirând, cere agitat „che-che-i-le”. Doctorul adus de Stănică Raţiu consideră
că nu fusese un atac cerebral violent, deoarece bolnavul nu-şi pierduse
cunoştinţa şi putea să vorbească. Aglae vine urgent cu Aurica, Olimpia şi,
bineînţeles, Stănică, să vegheze ca nimeni să nu se atingă de nimic: Trebuie să
stăm aici să păzim, n-o să lăsăm în casă un bolnav fără simţire, care nu vede,
n-aude, cu străini în casă”. Aduce apoi sarmalele de acasă şi întinseră cu
toţii o masă mare, ca un festin, ignorându-l total pe moş Costache: Tu stai
liniştit acolo ca un bolnav, să nu-ţi cadă gheaţa de la cap”.
Felix îi mărturiseşte Otiliei că s-a uitat întâmplător în
actele lui moş Costache şi a văzut că are un venit anual de zece mii de lei,
din care cheltuieşte, spune el cu un umor amar, „cam o mie de lei pe lună şi
construiesc o casă cu cărămizile din curte”. Pascalopol aduce un medic, pe
Stratulat, care îi recomandă internarea lui Costache într-un sanatoriu, deoarece
acasă nu sunt condiţii pentru îngrijire, dar Aglae se opune cu vehemenţă, spre
disperarea lui Stănică Raţiu, care ar fi dorit să scotocească prin toate
camerele în căutarea banilor.
Costache refuză să facă testament şi-i spune lui
Pascalopol că o să-i dea banii strânşi ca să-i depună la bancă pe numele
Otiliei. Moşierul îl ajută să scoată de sub saltea „un pachet de jurnal legat
cu sfori”, bătrânul dar nu vrea să-i dea acum: „Nu-nu-nu! nu a-acum! [...] Mai
am să primesc nişte bani şi vreau să-i ducem odată, poate c-o să merg şi eu. Nu
e nici o grabă. Banii ăştia îi ţin aici cu mine, să nu mă fure pungaşii ăştia,
tu singur ştii unde sunt. [...] Am să ţi-i dau, mai târziu, să-i mai număr o
dată ...” Stănică asculta la uşă şi moş Costache izbucneşte violent: „Ce tot
pândeşti dumneata pe la uşi, n-am nevoie de spioni în casă la mine [...] ce,
poate crezi că am bani în casă?”. Costache îşi revenise după boală şi, dorind
să iasă din casă, o pune pe Otilia să-i facă un săculeţ din pânză de cort, pe
care-l coase apoi hi spatele pantalonilor, în care îşi „îndesă pachetele cu
hârtii”.
Nu după mult timp, bătrânul face din nou o criză de atac
cerebral şi e găsit pe duşumea de Otilia şi de Felix care o trimit imediat pe
Marina după doctor. Aceasta se duce mai întâi la Aglae şi „într-o clipă, toată
banda venea în marş spre locul întâmplării”. Costache gemea şi icnea, spre
dezamăgirea Aglaei, care spera că murise. El intenţionează să-i dea banii
moşierului, aşa cum promisese: „Pa-pascalopol, vreau să-ţi dau banii pentru fe-fetiţă”,
dar se răzgândeşte, deoarece doctorul îi spune că o să scape şi acuma cu viaţă.
Stănică pândea la geamul odăii şi Costache şopteşte înspăimântat, presimţind
parcă ce avea să se întâmple: „ochii, ochii!”. Rămas singur cu „pungaşii”, moş
Costache este înspăimântat că rudele îl vor jefui chiar înainte de a muri, se
asigură că pianul este la locul lui şi este obsedat în continuare de ochii
„care mă priveau aseară, pe fereastră”.
Otilia îl îngrijeşte pe bătrân cu devotament şi fără nici
un pic de repulsie, spre admiraţia lui Felix. Stănică insistă pe lângă Otilia
să mai iasă din casă şi să se plimbe puţin, cu gândul de a rămâne singur cu moş
Costache. După plecarea Otiliei, Stănică intră în camera bolnavului, se apropie
de pat şi începe să pipăie salteaua, „apoi vârî brusc mâna sub ea şi trase
pachetul cu bani”. Bătrânul holbează ochii şi, cu o sforţare supraomenească, se
dă jos din pat şi strigă cu un urlet „gutural, plângător: Banii, ba-banii,
pu-pungaşule!” apoi se prăbuşeşte pe podea. Stănică „vârî bine pachetul sub
cămaşă, spre pântece”, apoi intră calm în curtea soacră-si, dând impresia că
atunci venea din oraş, că se întâlnise cu Otilia, care ruga pe Aurica să se
ducă să stea puţin cu bătrânul.
Stănică o însoţeşte pe Aurica la casa lui Giurgiuveanu
şi-l găsesc pe bătrân mort. Imediat, Aglae „veni cu toată banda”, tocmai când
se întorcea şi Otilia. Stănică se scuză, spunând că merge acasă ca să-şi revină
din şocul suferit, spre mulţumirea Aglaei, căreia „i se părea că prea
scotoceşte multe pe cont propriu”. Încep cu toţii să caute febril prin sertare,
prin garderob, prin sobă, dar, negăsind nimic decât acte, se reped asupra
bătrânului, care avea în buzunarul pantalonilor numai „capete de creioane, chibrituri
şi un degetar”. Sub saltea era un săculeţ cu câteva monede de argint şi hârtii
mototolite, în total „vreo câteva mii de lei”. Dezamăgiţi, lasă mortul „pe
canapeaua lui” şi pleacă acasă ca să comenteze evenimentul. Otilia împreună cu
Marina fac toate cele de cuviinţă pentru mort.
Stănică se întoarce revigorat şi vesel, prefăcându-se
preocupat de un eventual testament pe care l-ar fi făcut bătrânul în folosul
Otiliei. Pe Costache îl înmormântează cu muzică militară, stârnind invidia
vecinilor: „Bogaţii şi când mor au noroc”. Otilia intenţiona să-şi ducă pianul,
pe care-l avea de la mama ei, la o prietenă, dar Aurica începe să plângă,
deoarece „o fată fără pian, în ziua de azi, nu se poate mărita”, deşi ea habar
n-avea să cânte. Ca urmare, Otilia renunţă la pian, oferindu-i-l Auricăi.
Stanică Raţiu nu spusese nimic Olimpiei de banii luaţi de
la moş Costache şi-i ţinea, ca şi acesta, sub cămaşă, direct pe piele. Venind
noaptea târziu acasă, îi ţine Olimpiei, care dormea dusă, un discurs patetic,
plin de elocinţă, ca un avocat pledant, despre importanţa familiei, copilul
neviabil şi amorul steril. Aşadar, el era hotărât ca să se despartă de ea, apoi
pleacă trântind uşa. Olimpia, somnoroasă şi neînţelegând nimic, „căscă leneşă
şi adormi adânc”, crezând că „bate câmpii ca de obicei”. După câteva zile de
absenţă, Stănică trimise Olimpiei o scrisoare prin care îi cerea „despărţirea
legală”.
După moartea lui Costache, Otilia era tristă şi-i explică
lui Felix, cu amărăciune şi cu o profundă maturitate, că el este prea tânăr
pentru ea, că o femeie trăieşte cu adevărat „vreo zece ani cel mult” din care
ea mai are doar „cinci, şase ani”, după care apar cearcăne la ochi şi
zbârcituri pe obraz şi devine, ca Aurica, imposibil de suportat Fata îi dă
exemplu pe Pascalopol care, deşi de aceeaşi vârstă cu Aglae, „este elegant şi
cu suflet tânăr”, pe când femeia „e o babă”.
Noaptea, Otilia vine la Felix în cameră şi i se oferă,
dar acesta nu vrea să profite de fată şi adorm îmbrăţişaţi şi fericiţi, ca doi
fraţi. Dimineaţa, Felix află cu stupoare că Otilia plecase la Paris cu
Pascalopol, iar peste două săptămâni primeşte o carte poştală ilustrată de la
ea, cu următoarele rânduri: „Cine a fost în stare de atâta stăpânire e capabil
să învingă şi o dragoste nepotrivită pentru marele lui viitor”.
Finalul
Finalul romanului consemnează destinele personajelor.
Otilia se căsătorise cu Pascalopol, apoi divorţase şi devenise „nevasta unui
conte, aşa ceva”. Felix ajunsese profesor universitar, medic de prestigiu şi
autor de tratate de medicină, se căsătorise „într-un chip [...] strălucit” şi
frecventa un cerc de persoane influente. Stănică Raţiu se însurase cu Georgeta,
care, deşi nu-i născuse nici ea vreun fiu, avea protectori importanţi. El era
proprietarul unui bloc de locuinţe şi patrona „tripouri şi cercuri de
morfinomani”.
Felix se întâlneşte în tren cu Pascalopol, care nu mai
semăna aproape deloc cu cel de altădată, era „bătrân de tot, uscat la faţă, dar
tot elegant”. Moşierul îi arată lui Felix o fotografie din care privea „o doamnă
foarte picantă, gen actriţă întreţinută şi un bărbat exotic, cu floare la
butonieră”. Felix n-o recunoaşte pe Otilia în acea fotografie, făcută - se pare
- la Buenos Aires şi, cu toate că femeia era frumoasă, „nu era fata nebunatică”
pe care o ştia el. Pascalopol mărturiseşte că se despărţise de Otilia, deoarece
era prea bătrân şi vedea că ea se plictiseşte, aşa că i-a redat libertatea: „A
fost o fată delicioasă, dar ciudată. Pentru mine e o enigmă”, finalul romanului
rămânând deschis în privinţa destinului Otiliei.
Într-o duminică dimineaţa, Felix se duce pe strada Antim.
Casa lui moş Costache era înnegrită de vreme şi părea nelocuită, cu poarta
legată cu lanţ şi curtea năpădită de scaieţi. El îşi aminteşte de seara când
venise pentru prima oară aici, i se pare că vede capul chel al lui moş Costache
şi-i răsună limpede în urechi cuvintele de atunci: „Aici nu stă nimeni!”.
În concluzie, relaţiile dintre membrii
familiei Tulea sunt degradate, lipsite de sinceritate şi de legături
afectuoase, aşa cum remarcă Felix: „Curioasă familie [...]. Nici unul nu are
cea mai mică iubire pentru celălalt, toţi se bârfesc şi se urăsc”
Enigma Otiliei este un roman, fiind o specie a
genului epic, în proză, de mare întindere, cu acţiune complexă şi complicată,
desfăşurată pe mal multe planuri narative care se intersectează şi se determină
reciproc, având o intrigă complicată. Personajele numeroase şi puternic
individualizate sunt angrenate în conflicte puternice, structura narativă este
amplă şi conturează o imagine bogată şi profundă a vieţii.
Principalul mod de expunere este naraţiunea, iar
personajele se conturează direct prin descriere detaliată şi indirect, din
propriile atitudini, fapte, gânduri şi vorbe, cu ajutorul dialogului şi al
monologului interiori Elementele realiste ilustrează realităţile societăţii
româneşti de la începutul secolului al XX-lea, degradată din pricina forţei
mistificatoare a banului.
Elementele romantice se adaugă celor balzaciene,
prin câteva trăsături evidente: folosirea antiteze iîn caracterizarea unor
personaje (Felix cu Titi, Otilia cu Aurica, moş Costache cu Pascalopol, se opun
prin trăsăturile esenţiale: inteligenţă, ambiţie, frumuseţe, delicateţe,
farmec, generozitate, în antiteză cu debilitatea mintală, apatia, urâţenia,
acreala, răutatea, invidia, avariţia );
descrierea naturiiBărăganului într-un registru fantastic,
descrierea casei vechi, părăginite, cu scări care scârţâie, cu giurgiuvele
scorojite amintind de casa lui Dionis din nuvela eminesciană; motivul
orfanului , evidenţiat în roman prin Felix şi Otilia, supuşi - din această
cauză - răutăţilor înveninate ale clanului Tulea.
Elemente
ale clasicismului reies mai ales din: simetria romanului, care
începe cu o imagine dezolantă a casei lui Costache Giurgiuveanu şi se termină
cu aceeaşi imagine lugubră: "Aici nu stă nimeni"; personajele
sunt caractere construite pe o dominantă psihică: Costache Giurgiuveanu -
avariţia, Leonida Pascalopol - nobleţea sufletească, Stanică Raţiu - arivismul
şi demagogia, Aglae - răutatea şi invidia etc.
Elementele
de modernitate sunt: dezvoltarea personajelor inspre noi tipologii
(femeia independenta, intelectualul), limitarea omniscientei naratorului prin
introducerea personajului-narator, Felix; amestecul genurilor si speciilor in
constructia romanului; trasaturile caricaturale, de farsa tragica, date unor
personaje; valorificarea grotescului in conturarea personajelor; folosirea unor
tehnici literare noi, precum cea a punctelor diferite de vedere, in conturarea
Otiliei (relativizarea perspectivei narrative).
Romanul
"Enigma Otiliei" de George Călinescu întruneşte aşadar spiritul
clasic balzacian, cu elemente de factură romantică şi cu trăsături puternice
ale romanului modern, realist şi obiectiv , constituindu-se într-o creaţie
fundamentală a literaturii române.