Harap-Alb: lupta binelui împotriva răului
Povestea lui Harap-Alb de ION CREANGĂ se
încadrează în caracteristicile basmului cult, fiind publicat în 1877, în
revista Convorbirri literare.
Basmul
cult este o specie narativă a cărei structură urmează o serie de
stereotipuri. Astfel, se urmărește construcția subiectului structura narativă
și construcția personajelor. În basmul cult protagoniștii sunt posesorii unor
valori simbolice universale, care iau parte la o acțiune cu un caracter fabulos.
Personajele participante sunt martore și părtașe la traseul maturizării
eroului.
Tema basmului este una arhicunoscută, lupta binelui
împotriva răului, conturându-se prin prisma unei acțiuni simple, ce se
desfășoară linear prin înlănțuire. Întreaga acțiune a basmului se supune unui
model structural în concordanță cu momentele subiectului după cum urmează: o
situație inițială de echilibru (expozițiunea), o întâmplare sau o serie de
întâmplări care dereglează echilibrul inițial (intriga), trecerea probelor (desfășurarea
acțiunii), acțiunea reparatorie (punctul culminant) și refacerea echilibrului
și răsplătirea eroului (deznodământul).
Acțiunea se desfășoară într-un timp și într-un spațiu
nedeterminate (dintr-un capăt al lumii în celălalt). Întâmplările sunt relatate
din perspectiva unui narator omniscient, care utilizează ca moduri de expunere
narațiunea la persoana a III-a și dialogul.
Este urmărit traseul maturizării eroului după schema
narativă a inițierii: un traseu al cunoașterii prin sine, înfățișarea unor
trăsături umane în contrast cu un factor perturbator. Construită după o schemă
realistă, personalitatea eroului totalizează o serie de calități umane
extraordinare, dar nu este înzestrată cu puteri supranaturale. Astfel,
personajul principal este înconjurat de personaje sau de obiecte cu puteri
miraculoase, pentru a putea înfrânge forțele malefice.
Caracterul cult al basmului lui Ion Creangă este oferit
de existența unui autor cunoscut. Firul narativ urmărește maniera în care eroul
basmului, Harap-Alb, parcurge o călătorie a inițierii , la finalul căreia
trebuie să pășească într-un plan superior al existenței.
Situația inițială coincide cu starea de echilibru a
două împărății, într-una trăia un crai cu feciorii acestuia, iar în
celălalt capăt al lumii, cea de-a doua împărăție, în care trăia fratele
craiului, Verde – împărat și fetele acestuia. Se poate observa o similitudine
atât în ceea ce privește spațiul cât și în ceea ce privește familia de viță
nobilă. Prin fixarea celor două împărății la extremitățile lumii se sugerează
dimensiunea fabuloasă a spațiului. Astfel, nu există, asemenea basmelor
populare, două tărâmuri strict delimitate (tărâmul de sus și tărâmul de jos),
acțiunea desfășurându-se într-un spațiu orizontal, conturându-se o geografie
realistă.
Momentul care dereglează echilibrul inițial este marcat
de scrisoarea lui Verde – împărat, prin care acesta își roagă fratele să
trimită cel mai vrednic fiu pentru a-i succede la tron. Craiul își supune fiii
la un test pentru a-l afla pe cel mai vrednic dintre ei, acesta fiind momentul
în care începe desfășurarea acțiunii. Craiul se îmbracă într-o piele de urs și
iese în fața lor de sub un pod. Locul nu este ales întâmplător, podul
simbolizând limita dintre lumea cunoscută și cea necunoscută. Cel care reușește
să treacă de probă este fiul cel mic al craiului ajutat de Sfânta Duminică. Cum
părinții își povățuiesc odraslele înainte de a se aventura în necunoscut,
craiul îl sfătuiește pe Harap-Alb să se ferească de omul Spân și de omul Roș.
Această precizare constituie interdicția, un element specific basmului. Pe
drum, tânărul se întâlnește cu un Spân și, deși refuză să și-l facă tovarăș de
drumeție de două ori, a treia oară acceptă, decizie ce va marca încălcarea
interdicției.
O secvență importantă o reprezintă popasul de la fântână,
când spânul intră să se răcorească și îl sfătuiește și pe tânăr să facă același
lucru. Dând dovadă de naivitate, Harap-Alb nu intuiește înșelătoria pe care
și-a propus-o spânul și astfel cade în capcana acestuia. Naivitatea eroului
este notabilă în evoluția conflictului, textul urmărind tocmai maturizarea
eroului. Spânul îi fură identitatea, îi dă numele Harap-Alb și stabilește
cursul existențial, spunându-i că va trebui să moară și să învie pentru a-și
recăpăta identitatea. Are loc o schimbare a statutului între stăpân și slugă.
Încercările la care este supus Harap-Alb au menirea de a
înzestra caracterul eroului cu virtuți precum ascultarea, curajul, omenia etc.
Prin cele trei încercări (de a aduce sălățile din Grădina Ursului, pietrele
prețioase din Pădurea Cerbului și pe fata împăratului Roș) Harap Alb își va
recâștiga statutul imperial. Ultima sarcină implică o altă serie de probe,
constituindu-se un basm în interiorul altui basm.
Izbânda eroului se datorează personajului inițiator
(Sfânta Duminică) și personajelor adjuvante (calul, crăiasa furnicilor, crăiasa
albinelor, Gerilă, Flămânzilă, Setilă, Păsări-Lăți-Lungilă și Ochilă).
Demascarea înșelătoriei și acțiunea reparatorie coincide cu întoarcerea lui
Harap-alb cu fata de împărat, care dezvăluie adevărata identitate a tânărului.
Spânul îl ucide pe erou, dar acesta este înviat de către fata împăratului.
Acest moment marchează trecerea eroului într-o altă etapă existențială,
naivitatea este înlocuită de maturitate. Corespunzător deznodământului este
nunta, văzută ca o confirmare a maturizării eroului: „Şi a ţinut veselia ani
întregi şi acum mai ţine încă; cine se duce acolo bea şi mănâncă. Iar pe la
noi, cine are bani mănâncă şi bea, iar cine nu, se uită şi rabdă.”
Dacă în basmele populare eroul este înzestrat cu puteri
supranaturale, în basmul cult personajul nu dispune de astfel de calități,
însușirea lui definitorie fiind bunătatea. Supranaturalul care pictează firul
narativ nu are scopul de a oferi modele abstracte, ci este o manieră de a face
naturalul mai uman.