Maitreyi și Allan – protagoniștii unei iubiri
tulburătoare
Operele lui Mircea Eliade ilustrează două
tendințe, care formează un întreg univers epic. Pe de o parte este
,,experiența”, trăirea intensă a realității, iar pe de altă parte este
,,fantasticul” în care se oglindește ,,experiența sacrului”.
Din prima tendință, a autenticității și a experienței,
face parte ,,Maitreyi”, un roman modern de analiză psihologică. Romanul a
apărut în anul 1933 și s-a bucurat de un real succes, fiind apreciat atât de
lumea criticii, cât și de public, în țară și în străinătate.
De ce este un roman al experienței? Tocmai pentru că
fructifică trăirile personajelor care sun părtașe la experiențe
definitorii pentru caracterul și viața lor. Sursa de inspirație a romanului o
constituie povestea de dragoste trăită de autor alături de fiica profesorului
și gazdei sale Dasgupta, din India.
Jurnalul personal al acestuia vor sta la baza construirii
operei epice. Însuși Eliade mărturisește acest aspect în ,,Memorii”, cu
mențiunea că realitatea a fost camuflată în roman, modificând atât numele și
ocupațiile anumitor personaje, cât și finalul întâmplării narate.
Povestea de iubire a celor doi îndrăgostiți, Allan
și Maitreyi, încântă cititorul prin faptul că sunt detaliate în paralel două
civilizații cu desăvârșire opuse. Allan, un tânăr britanic provine dintr-o
civilizație subjugată de un pragmatism exacerbat, iar Maitreyi a crescut
într-o lume arhaizantă și spiritualizată.
Maitreyi este întruchiparea misterului feminin, cititorul
descoperind-o prin prisma subiectivă a personajului – narator, Allan.
Concepțiile acestuia despre tânără, se schimbă în funcție de trăirile și
sentimentele sale. Experiența sa marchează trei etape. Inițial, trece printr-o
etapă de contestare a sentimentelor pe care începe să le nutrească față de
Maitreyi. Ulterior, conștientizează sentimentele, dar crede în continuare că nu
este îndrăgostit, ci mai degrabă este fascinat și amuzat de comportamentul ei
jucăuș. Iar, într-un final, realizează că ceea ce simte pentru
tânăra bengaleză este iubire.
Interesant sunt de analizat percepțiile lui Allan
despre Maitreyi. Inițial, în timp ce alegea cărțile pentru vacanța
de Crăciun, alături de tatăl său, Allan vede în tânăra de 17 ani o urâtă
– cu ochii ei prea mari și prea negri, cu buzele cărnoase și răsfrânte, cu sâni
puternici de fecioară bengaleză crescută prea plin, ca un fruct trecut în copt.
Schimbarea asupra primei opinii are loc când Allan merge
să ia masa în casa familiei Sen, împreună cu prietenul său Lucien Metz. Acesta
este momentul în care Allan constată: Maitreyi mi s-a părut, atunci, mult
mai frumoasă, în sari de culoarea ceaiului palid, cu papucii albi cusuți în
argint, cu șalul asemenea cireșelor galbene și buclele ei prea negre, ochii ei
prea mari, buzele ei prea roșii creau parcă o viață și mai puțin umană în acest
trup înfășurat și totuși transparent, care trăia, s-ar fi spus, prin miracol,
nu prin biologie. Detalierea portretului fizic indică atracția enigmatică
a iubirii ce se naște între cei doi. Este fascinat, pe de o parte, de
trăsăturile copilei, iar, pe de altă parte, de mentalitatea indiană, Maitreyi
devenind un mit fascinant ce îi trezește dorința pătimașă de a o descoperi.
Spre deosebire de Maitreyi, care este un exponent al
culturii orientale, Allan este un reprezentant al culturii occidentale, o
cultură analitică și caracterizată de o atitudine rațională față de mediul
înconjurător.
Allan se familiarizează ușor cu lumea exotică pe care o
oferă India, datorită, inteligenței, sensibilității și însuflețirii de a
cunoaște. Familia Sen îl ,,adoptă” ca pe un fiu spiritual, iar această
atitudine crează o confuzie în înțelegerea lucrurilor. Obișnuit cu psihologia
europeană, materialistă, care nu prea este construită pe
principiile generozității, tânărul european interpretează greșit gesturile
de afecțiune pe care i le arată familia Sen și provoacă o reală dramă în sânul
familiei.
Spațiul indian este o lume a opozițiilor, erosul fiind
conceput ca un act suprem de dăruire, în care sunt implicate toate
simțămintele, dar este trăit doar în plan metafizic. Izgonirea din familia
Sen reprezintă un dezechilibru fizic și spiritual pentru Allan. După un
interval de timp petrecut la mănăstirea din Himalaya, Allan se va despărți
definitiv de India.
Scrierea romanului are loc după o perioadă de distanțare
de evenimentele petrecute. Evenimentele sunt retrăite tocmai pentru a se
descătușa din amintirea tulburătoarei sale iubiri.