duminică, 21 iunie 2020



Postularea modernismului:
2=-- În viziunea criticului Eugen Lovinescu  sincronismul înseamnă acțiunea uniformizatoare a timpului asupra vieții sociale și culturale a diferitelor popoare legate între ele printr-o interdependență materială și morală. Acesta susține că există un spirit al veacului, care determină evoluția unitară a civilizațiilor europene, prin sincronizarea lor. Astfel, culturile europene mai puțin dezvoltate suferă influența pozitivă a celor superioare, avansate, realizându-se așadar o uniformizare prin sincronizare.
Deși militează pentru sincronizarea cu valorile culturale apartinand civilizatiilor avansate, Eugen Lovinescu nu promovează nimicirea specificului național, anularea tradiției. Criticul pledează pentru depășirea spiritului provincial, pentru adaptarea literaturii la cerințele veacului modern.Aceste mutații constau în trecerea de la o literatură cu tematica preponderent rurală, la una de inspirație citadină; cultivarea prozei obiective și a poeziei lirice, în detrimentul celei epice; dezvoltarea unor noi formule narative, precum romanul analitic, în care locul evenimentelor exterioare îl ia fluxul conștiinței, generând impresia de autenticitate
--Civilizaţia noastră actuală s-a format prin importaţie integrală, fără refacerea treptelor de evoluţie ale civilizaţiei popoarelor dezvoltate pe cale de creştere organică. Se poate spune că la popoarele tinere imitaţia este prima formă a originalităţii. Nimeni nu recomandă, fireşte, principial, imitaţia; prin interdependenţa materială şi morală a vieţii moderne ea există însă ca fenomen incontestabil. Dacă ar rămâne sub forma ei brută, imitaţia n-ar fi un element de progres; progresul începe de la adaptarea ei la unitatea temperamentală a rasei, care o absoarbe şi o redă apoi sub o formă nouă cu caractere specifice. Numărul „invenţiilor” sau al „ideilor originale” al fiecărui popor în parte fiind foarte limitat, originalitatea oricărei civilizaţii stă mai mult în capacitatea de adaptare şi prelucrare, decât în elaboraţie proprie - şi aceasta mai ales la popoarele tinere.
-Lovinescu susţine faptul că imitarea formelor civilizaţiilor străine dezvoltate este un fenomen firesc, care duce la progres atâta timp cât formele sunt adaptate la specificul naţional. Astfel, preluarea formelor ṣi crearea ulterioară a fondului nu este o anomalie ṣi nici nu ṣtirbeṣte din originalitatea literaturii noastre. Pentru Eugen Lovinescu, modernitatea echivalează cu occidentalizarea, puternicele influențe orientale nereprezentând pentru poporul roman altceva decat prilejul stagnarii și cauza decalajului față de Apusul civilizat. Stimularea constă în crearea unui fond propriu, generat de împrumutul formelor din exterior.







1=EUL MODERN=trăsături:
-preocuparea pentru cunoaștere
-fragmentarismul= armonia ordinei clasice a cuvintelor nu se mai suprapune cu starea ,,fragmentata’’ a spiritului timpului;
-folosirea sintaxei, a topicii distorsionate (cuvintele vin in alte ordini, nenaturale) si a ambiguitatii poetice generale.;
-estetica uratului, metafora revelatorie si intelectualizarea emotiei. (Arghezi preia principiile esteticii uratului)
- Metafora revelatorie apartine poezieilui Blaga ;
-Intelectualizarea emotiei la Ion Barbu supune emotia unui proces-filtru al mintii;
-Cultivarea simbolurilor, sugestiilor, sinesteziilor;
- Lirismul subiectiv – reflexivitate;
- Împletirea liricii cu filozofia, religia, matematica;
-Preferința pentru anumite specii literare: artă poetică, meditație, elegie, pastel