miercuri, 16 octombrie 2019

Ce este iubirea?(paralelă--Maitreyi--Romeo și Julieta)


Ce este iubirea?
 Iubirea este un sentiment care ne face viata mai frumoasa, mai interesanta, practic ne face sa uitam tot ce se intampla in jurul nostru si ne face sa ne indreptam atentia catre un singur lucru, mai bine spus “Iubirea e ca un val, te face sa nu mai fii stapan pe tine, ai un alt stapan, nu mai esti tu. ” 
Înca de la începutul romanului, Allan vorbeste de o repulsie fata de Maitreyi, mai târziu o vede totusi "mult mai frumoasa",se paru acum miraculoasă.În primele luni pare sa nici nu o observe, dar totusi îi trezeste mereu curiozitatea. Parintii fetei îi încurajeaza totusi sa petreaca timp împreuna si astfel Allan ajunge sa-i dea ore de franceza Maitreyiei, iar ea lui ore de bengaleza. Visatoare si distrata, Maitreyi rar e atenta. Curând fata devine un mister pentru erou: o descopera când infantila, când matura. Treptat Allan descopera în persoana Maitreyiei o adevarata fascinatie, afla de la inginerul Sen despre retinerea fetei fata de barbati. Formata în spiritul credintelor stravechi ale Indiei - mai bine spus putându-le intacte în abisurile sufletului sau - ea îsi astepta de mult "trimisul din cer", dar nu îndraznea sa creada ca acela ar putea fi Allan. Sentimentul abia înfiripat asteapta o confirmare din transcendent. Maitreyi interogheaza absolutul prin intermediul hazardului cartilor,
,pe care le aleg cu titluri sugestive. Din moment, fata se abandoneaza în vârtejul ametitor al dragostei, tragându-l dupa ea în adâncul sentimentelor pe nedumeritul si uluitul Allan. Dragostea celor doi trebuie sa fie tainuita. Pentru Maitreyi, absolutul iubirii, daruirea totala vor coincide cu suferinta si sacrificiul de sine. Pentru englez, dragostea lor nu trebuie sa fie o simpla aventura exotica sau un simplu capriciu, ci o ascensiune traita intens. Iubirea are în consecinta un  caracter profund initiatic. Maitreyi va fi calauza si totodata roaba lui Allan. În superbul act de la Lacuri, al logodnei - de fapt punctul culminant al drumului lor ascensional - Maitreyi în fata Zeitei Pamânt, careia i se promite rodul acestei uniri, îi daruieste lui Allan întregul sau suflet, urmând ca apoi noaptea sa-i cedeze si trupul. Totul e un ritual mirific, în aceasta clipa a trairii ilimitate, masculinul si femininul s-au adunat la un loc, formând un tot indestructibil în iubire. Ea îl ridica pe Allan de la stadiul de om la nivelul cosmic al zeului. Ultima, dar si cea mai grea încercare la care e supusa iubirea lor este despartirea violenta, ca urmare a descoperirii iubirii lor de catre parintii fetei. Drama pe care o traiesc cei doi tineri, dovedeste iubirea pura ce îi lega, dar care era împotriva normelor castei.
     Eroii lui Shakespeare sunt doi adolescenti care apartin unor familii bogate aflate in dusmanie, Montague si Capulet. Romeo si Julieta se intilnesc printr-un joc al hazardului si se indragostesc, uitand cu totul de ura care le desparte familiile. Dar iubirea lor este, totusi, afectata de ura dintre parinti, fiind obligati sa-si ascunda nu numai dragostea, ci si casatoria prin care se leaga in taina cu ajutorul parintelui Lorenzo, confesorul si ocrotitorul lor. Jocul celor doi este doar în aparenţa sacru: ei interpreteaza niste roluri, fiind la un bal mascat. Daca, la început, el îsi exprima direct sentimentele, jucand doar un joc sentimental, cu întrebari si raspunsuri („Dar pelerini sau sfinţi, n-au buze, gura ?”, „Da, pelerine, pentru rugaciune”), în noaptea balului, îsi dezvaluie simţamintele („Stapana mea! Iubita mea”). Tanarul o alatura pe Julieta elementelor cosmice („Rasare ziua – Julieta-i soare! / Te-nalţa soare dalb! Rapune luna”). Fata îi împartaseste dragostea, dar constientizeaza faptul ca nu pot fi împreuna („Romeo! / De ce si pentru ce esti tu Romeo ? / Reneaga-ţi tatal! Leapada-al tau nume!”). O suita de intimplari si coincidente, legate si de spaima ca iubirea lor ar putea fi descoperita, ajunge sa ii separe. Alte coincidente, confuzii, neconcordante, prin care destinul se amesteca in dragostea lor, duc, in cele din urma, la sinuciderea celor doi indragostiti. Sinuciderea nu este numai un semn al disperarii indragostitilor, ci si expresia refuzului lor de a nu mai fi impreuna, o marturie suprema a iubirii. Nu mai putin, sinuciderea tinerilor devine si o mustrare, neformulta, la adresa lumii lor si a prejudecatilor ei. Unirea lor în faţa Domnului nu are loc pe plan terestru, unde sentimentele lor sunt respinse si nu sunt înţelese de societate, dar se desavarseste pe plan cosmic, prin moarte. Este o mustrare postuma, pe care familiile acestora o inteleg si care, la inmormantarea tinerilor, face ca vechea ura dintre Montague si Capulet sa inceteze, fara ca aceasta sa poata risipi si suferinta adusa de moartea copiilor.