Oh!Ah!Am mers prin codri întunecoși,am încurcat cărările,
încât nu mă mai pricep încotro să apuc si pe unde să merg. Ce-i de făcut?
Tata mi-a spus, sa mă feresc de omul roș, mai ales de cel spân, fiindcă
mi-au mai ieșit până acum înainte doi
spâni, apoi al treilea, n-am încotro;
trebuie să-l iau cu mine, zice că știe locurile pe aici.Uite că-i e sete,să-i
dau plosca, dar văd că varsă toată apa din ea.Sunt supărat!Spânul însă îmi
spune să nu mă îngrijesc,că vom da peste o fântână cu apă dulce și rece
ca gheața.
A!uite-o,e fântâna și are și un capac deschis în
lături.Să mă uit :e o fântână adâncă fără roată,fără cumpănă, dar are o scară de coborât până la
apă.N-am frică de apă,am trecut eu podul,m-am luptat cu ursul-tata,sunt cu
calul năzdrăvan,cred că Spânul este vrednic, să coboare în
fântână,să umple plosca,să am apă pentru
drum.Aha,coboară,deci Spânul e ascultător,să am încredere,să n-am,poate tata
știa de alt om roș.Ce-mi zice ăsta de pe scară?Mă cheamă să mă răcoresc.Să mă
duc sau nu?Și totuși să mă potrivesc Spânului și să intru în fântână!Ce poate
să mi se-ntâmple,doar e o scară!Da!e răcoare!e bine!Ce se-ntâmplă? Spânul face tranc!
capacul pe gura fantanii și cu ce glas răutacios îmi strigă să-i spun cine
sunt,de unde vin si încotro mă duc,mă amenință că, de nu, în fântână mi se
termină viața.Acum da!regret că n-am ascultat vorbele tatălui meu.Voi fi un
servitor de-acum înainte,i-am dat cartea, banii armele și-mi voi
purta numele cu care el,cel rău,m-a botezat:Harap Alb,dar mi-a rămas calul năzdrăvan.
2==Temperamentul Fiului cel mic devenit Harap Alb trece
de la emoținal melancolic-- Naiv, lipsit de expriență si excesiv de credul,
fiul craiului își schimbă statutul din nepot al împăratului Verde în acela de
slugă a Spânului. Numele lui are sensul de "rob alb", deoarece
"harap" înseamna "negru, rob". Din porecla devine nume,
pentru ca apoi să capete valoare de renume. Cea mai mare culpă a eroului
pare să fie necunoașterea oamenilor. Parcurgerea unui drum are și o valoare
simbolică, drumul fiind unul al formării unei personalitați care nu se formează
decât pe coordonatele necesare ale continuităților, ale însușirilor și ducerii
mai departe a unei experiențe umane acumulate. Drumul parcurs de Harap-Alb este
acelasi pe care-l străbătuse în tinerețe și craiul. Probele la care îl
supune spânul sunt menite a-l deprinde pe prinț cu greutățile vieții, cu faptul
că omul trebuie să învingă toate piedicile, pregătindu-l pentru viitor, când va
trebui să-și conducă—trece astfel la temperamentul energicul coleric Momentul
întâlnirii cu Spânul poate fi și el interpretat ca o modalitate specifică de
metamorfozare prin aceea ca unul preia rolul celuilalt. Metamorfozări sunt și
cele cinci ființe năzdrăvane care reprezintă întruchipări ale unor nevoi esențiale,
cum sunt: foamea, setea, securitatea
fizică, orientarea și adaptabilitatea.
Priceperea
lui Harap-Alb de a-și face prieteni buni vine dintr-o filozofie străveche de
viață, aceea că omul nu poate trăi de unul singur,este trecerea la alt
temperament—diplomatul flegmatic. Harap-Alb cunoaște dragostea pentru o
fată, care vine, din aceeași lume cu el, pregătindu-l pentru căsătorie, unul
din reperele finale ale devenirii sale. Probele de la împărăția fetei trimit
spre ritualurile țărănești ale pețitului, între care însoțirea mirelui de un
alai de tineri, trecerea lor prin foc, alegerea motivată a miresei, ospățul
oferit de gazdă-- sunt tot atâtea încercări la care îl supune viitorul socru și
cărora mirele trebuie să le facă față.Un alt fel de temperament—sangvinic--privește
ultima probă la care îl supune fata este, de data aceasta, o demonstrare a
calităților viitoarei soții, care va ști să aibă grijă de bărbatul ei, să-i
stea aproape la bine și la rău, acest fapt fiind ilustrat atunci când ea îi salvează
viața, trezindu-l din morți cu smicele și apă vie. Aceasta întâmplare
simbolizează ideea că acum Harap-Alb redevine el însuși, fiu de crai, viitorul
împărat care-și poate asuma răspunderea închegării unei familii și conducerii
unei împărățiii, întrucât experiența căpătată îi conferă statutul de adult
pregătit pentru viață.