Comparaţie între modul cum petreceau clasele sociale în
„Ciocoii vechi şi noi”, de Nicolae Filimon şi „Repausul dominical”, de I.L.
Caragiale
În operele lor literare, atât Nicolae Filimon,
cât şi I.L. Caragiale prezintă aspecte din realitatea socială a
secolului al XIX-lea. „Ciocoii vechi şi noi” surprind evenimente cuprinse între
anii 1814 şi 1830, iar „Repausul dominical”, un moment de la sfârşitul
secolului al XIX-lea.
Capitolul XV al romanului lui Filimon şi schiţa lui
Caragiale au aceeaşi temă: modul cum petrec românii.
Textul lui Filimon are două părţi: în prima parte ni se
prezintă modul cum petrec oamenii din „clasa de mijloc”, iar în partea a doua,
cum petrec „boierii şi oamenii cu averi mari”, în anul 1817.
Oamenii din „clasa de mijloc”, adică negustorii,
cojocarii, bogasierii, ibrişimgiii, se adunau vara la „grădinile Breslea,
Barbălată, Cişmigiu şi Giafer”. Întindeau masa, beau şi mâncau, apoi învârteau
hora cu toţii, şi tinerii, şi bătrânii. După ce oboseau, se aşezau iar la
mâncare şi băutură, pigmentând petrecerea cu tot felul de glume: turnau, de
exemplu, vin în işlicele bărbaţilor şi în condurii femeilor şi îşi dădeau unii
altora să bea. În tot acest timp, lăutarii nu conteneau muzica, din viori şi
din gură. Alături de adulţi, se distrau şi copiii, în felul lor. Mâncau
„ciurechi, simiţi cu brânză, alune prăjite şi floricele de porumb”, beau
„şerbet roşu” şi „bragă”, iar apoi treceau la joacă. Băieţi „azvârleau cu
mingea şi cu arşicele”, iar fetele „se jucau d-a ascunselea sau d-a baba-oarba”,
prindeau fluturi ori culegeau flori.
Boierii ţineau să se deosebească de popor. În general, ei
se întâlneau să petreacă acasă la vreunul dintre ei şi doar rareori ieşeau la
grădină, preferând „grădina lui Scufa, via Brâncoveanului din Dealul Spirii şi
grădina lui Belu, de la Văcăreşti”. Pentru a ilustra modul cum petreceau
boierii, Nicolae Filimon imaginează o secvenţă petrecută în casa unuia dintre
personajele principale ale romanului, postelnicul Andronache Tuzluc. Totul se
petrece într-o seară de 30 noiembrie, cu crivăţ şi zăpadă. Ne este descris mai
întâi interiorul casei. Sunt apoi prezentaţi invitaţii, care apar pe rând:
hatmanul Costache Cărăbuş, spătarul Dimache Pingelescu, cămăraşul
Stamate Birlic, clucerul Ioniţă Măturică, paharnicul Dimitrache Mână-lungă şi
baronul rus Nichita Calicevschi. Ultimul apare însăşi beizadeaua Costache
Caragea, întovărăşit de „treti-logofăt Iordache Zlatonit”. Musafirii se aşază
pe cele două paturi. Li se aduc mai întâi dulceţuri, „vutcă de izmă”, migdale
curăţite şi năut prăjit. Urmează apoi cafeaua de Arabia şi tutunul din ciubuc.
În tot acest timp, boierii discută politică. Trec apoi într-o cameră special
pregătită, unde încing jocul de cărţi, pe bani. Baronul rus îi învaţă un nou
joc, stos, cu care reuşeşte să le ia banii tuturor. Se întorc apoi în camera de
mâncare, unde îi aşteaptă „bucatele cele delicate ale grecului” şi „vinurile
cele mai alese ale ţării”. Filimon nu insistă asupra felurilor de mâncare, se
mărgineşte să pomenească doar de „friptură şi poame” şi „vinul cel tămâios de
Cernăteşti”. Evident, petrecerea este acompaniată de „cele mai frumoase şi mai
patetice cântice de masă” ale lăutarilor. Boierii sfârşesc prin a prinde „la
limbă” şi a deveni „mai zgomotoşi decât nemţii cei beţi”.
Despre felul cum petrec românii la celălalt capăt al
secolului al XIX-lea, în preajma anului 1900, aflăm din schiţa lui Caragiale
„Repaus dominical”. Acţiunea se petrece joi, 21 mai, zi de sărbătoare, ziua Sf.
Împăraţi Constantin şi Elena. „Nenea Iancu” se plimbă singur pe Calea
Victoriei. Deodată îi iese în cale amicul Costică Parigoridi, plictisit de
singurătate şi de inactivitatea urbană, specifică unei zile de „repaus
dominical”. Cei doi decid să cineze împreună. Racolează pe traseu alţi patru
amici şi fac un chef monstru, de cinci ore, „la Iordache, în
Covaci”. Trec apoi pe la „Lăptărie”, unde, de la un pahar la altul, îi prinde
dimineaţa. Se reîntorc în centru, în căutarea unui „jvarţ cu cognac fin”. Pe
urmă, în tovărăşia altui amic, descoperit pe o bordură de trotuar,
cei doi - „nenea Iancu” şi Costică – merg să se dreagă cu o ciorbă
de burtă „lângă hală”. Se întorc pe urmă la Lăptărie unde îşi petrec toată
ziua.
Atât Nicolae Filimon, cât şi I.L. Caragiale îşi propun să
ofere o descriere verosimilă a chefului la români. Pentru a-şi atinge scopul,
ei recurg la aceeaşi metodă: inserarea de elemente ale realului în ficţiune. De
exemplu, numele de locuri din Bucureştiul de altădată (grădini, străzi,
localuri) sunt cât se poate de reale. Apoi, la Filimon, apare un personaj cu
corespondent în realitate, beizadeaua Costache Caragea, iar Caragiale se
plasează pe sine însuşi ca personaj principal în universul ficţional pe care îl
creează.
Comparând felul cum petreceau bucureştenii în cele două
texte, constatăm că, în ciuda distanţei temporale de aproximativ 80 de ani
între momentele prezentate, liniile de forţă ale chefului au rămas aceleaşi:
mâncare, băutură, cafea şi tutun. Excesul pare a fi, de asemenea, o trăsătură
comună. Atât oamenii din „clasa de mijloc” şi boierii lui Filimon, cât şi
persoanele „de condiţie frumoasă în societate” ale lui Caragiale beau peste
măsură. Negustorii, cojocarii şi ceilalţi de la iarbă verde beau, inclusiv din
işlice şi conduri, până ajung să râdă şi să gesticuleze „ca nebunii”, boierii
din casa lui Tuzluc devin „mai zgomotoşi decât nemţii cei beţi”, în timp ce
„nenea Iancu” şi cu amicul Costică, victime ale „repausului dominical”, ajung
atât de turmentaţi, încât li se împleticeşte limba în gură.
Deosebite sunt însă atitudinile celor doi scriitori faţă
de personaje şi manifestările lor. Nicolae Filimon descrie pe un ton relativ
neutru petrecerea de la iarbă verde a celor din „clasa de mijloc”. Este însă
vizibil critic la adresa boierilor: hatmanul Cărăbuş este „depravat până în
măduva oaselor”,ba chiar toţi boierii sunt „foarte dedaţi la jefuire”. Pentru
a-şi disimula opţiunea, autorul inventează un personaj, Iordache Zlatonit,
care, la adăpostul protecţiei beizadelei Caragea, îşi permite să-i atace
verbal, pe rând, pe toţi boierii care-şi aruncau banii la jocul de
cărţi fără să le pese.
La rândul său, Caragiale este ironic, dar nu cu răutate,
faţă de „nenea Iancu” şi amicul Costică Parigoridi, care o ţin tot într-un
chef, de nu mai puţin de 24 de ore neîntrerupte.
Zugrăvind două epoci diferite, pe tonuri şi cu atitudini
diferite, Nicolae Filimon şi I.L. Caragiale au în comun evidenţierea unei
trăsături esenţiale a firii românului: bucuria de a chefui în grup, cu mâncare
şi băutură din belşug.