miercuri, 16 octombrie 2019

comparați între doua fragmente din Letopisețe


Comparație
La fel (între cele 42 de „istorii mai alese”,)în,,O samă de cuvinte” legenda XLI (41)este despre Nicolae Milescu Spătarul și el cu destinul senzaţional al unui mare boier. Legenda îşi pune amprenta şi ne oferă, prin viziunea autorului-narator, un personaj cu un traseu existenţial nelinear. Neculce îşi plimbă eroul între agonie şi extaz - lucru posibil, căci legenda este exploatată de cronicar în ce are ea mai spectaculos :  „mândru şi bogat”, „pre învăţat şi cărturar, şi ştie multe limbi”, fapt pentru care „lui Ştefăniţă-vodă îi era pre drag, ţi-l ţine pre bine, şi tot la masă îl pune, şi să giuca în cărţi cu dânsul, şi la sfaturi, că era atunce grammatic” (scrib la cancelarie, secretar).Cronicarul îi prezintă și lui o latură negativă: sătul de atâta bine, marele boier a trimis nişte scrisori „viclene” lui Constantin-vodâ cel Bătrân Basarab din Ţara Leşească pentru a-l scoate „pe Ştefăniţă-vodă din domnie”,un act atipic de trădare.
Constantin-vodă i-a trimis scrisorile lui Ştefăniţă-vodă, care s-a mâniat îngrozitor şi a poruncit călăului să-i taie nasul trădătorului, de unde şi porecla de Niculai Cărnul. Cu nasul tăiat şi cu sângele pe obraz, spătarul a plecat în Ţara Nemţească, unde a fost tratat de doctori pricepuţi, că abia se mai cunoştea „nasul că-i tăiat”.Spătarul , de ruşine, nu s-a mai întors în Moldova, ci a plecat în Rusia, unde i-a dat învăţătură fiului ţarului, adică celui care va deveni Petru cel Mare. Arta narativa a cronicarului consta si in maiestria cu care stie sa trezeasca interesul cititorului fata de cele relatate. El prezinta viata zbuciumata, palpitanta a boierului pribeag, alternand perioadele de marire cu cele de dizgrație,iar portretul, pe care Ion Neculce i-l face este rezlizat in tușe groase.
  Două personaje diferite-un boier  din personaj istoric, spătarul Milescu devine personaj de roman și -un domn, fără a oferi încredere, se dovedește plin de omenie și recunoștință .
(Plecând într-o misiune şi ţarul murind între timp, Milescu a fost trimis în surghiun la Sibir, iar când pe tronul Rusiei a venit Petru împărat, l-a adus înapoi la curte, unde „l-au luat iară în dragoste şi în milă şi l-au pus iar sfetnic”. Milescu s-a însurat cu o rusoaică, au avut împreună „ficiori şi nepoţi”, iar când a murit, „mare cinste i-au făcut împăratul la moartea lui şi mare părere de rău au avut după dânsul”.)

Capitolul XIX  din ,,Letopiseț”cuprinde "Domnia lui Dumitrasco-voevoda, in anul 7219", nimeni altul decat carturarul Dimitrie Cantemir, care vine in tara cu ganduri mari, reinviind peste veac pilda marilor voievozi. Astfel, indata ce soseste in Iasi, el va "boieri" boierimea,o atitudine demnă de un vodă adevărat cu respect față de cei ce-l slujesc,dar  boierilor le era cam frica de el, pentru ca il stiau din tinerete, pe cand era beizadea la Antioh-Voda, fratele sau, ea fiind "manios, zlobiv la betie, si-si iesisa numele de omu rau."-caracterizare negativă față de purtarea lui de acum.,când  este binevoitor, are usa deschisa pentru toti. Noul domn, "omu invatat", "lacomie nu ave mare": a micsorat darile, a scos pe tara "2 civerturi, banii steagului" si "au mai scadzut pe tara la un civertu, cate 3000 de galbeni", ba mai mult, a scazut la jumatate dajdiile mazililor (domn sau boier scos din functie), a scutit boierii de desetina (a zecea parte din produse.
Prezentat în antiteză:la tinerețe-nesăbuit,om rău,apare cu trecerea anilor bun,blând,ca un adevărat,,om învățat”,personajul este privit cu simpatie de cronicar.