miercuri, 16 octombrie 2019

Simbolurile din basmul,,Harap Alb”



Mare iniţiat ,dar şi iniţiator ,Craiul îşi supune fiii la o probă fundamentală:proba curajului,probă esenţială în procesul de iniţiere.
 Podul,locul unde se desfăşoară această probă leagă sfârşitul împărăţiei Craiului de începutul unui spaţiu enigmatic,nesfârşit ,ameninţător,plin de păduri şi drumuri întortocheate ce sugerează în cod mitologic obstacolele şi labirintul. Podul, locul unde se desfăşoară încercarea pusă la cale de către Crai, leagă sfârşitul împărăţiei de începutul unui spaţiu enigmatic, nesfârşit, ameninţător, plin de păduri şi drumuri întortocheate, ce sugerează obstacolele şi labirintul. Această trecere înseamnă şi trecerea de la pământ la cer, de la starea omenească la cele supraomeneşti.
  Pădurea-labirint , simbol al morţii şi al regenerării, pentru tânăr se va încheia o etapă şi alta va începe . Pădurea întunecată simbolizează o fază a dezorientării, zona inconştientului, în care omul conştient poate pătrunde doar şovăind. Traversarea labirintului devine deci o călătorie iniţiatică.Fiul craiului  nu se dovedeşte capabil să ducă la bun sfârşit călătoria sa iniţiatică, nu poate înlătura obstacolele.Traversarea labirintului devine deci o călătorie iniţiatică,cu cât este mai grea, cu cât obstacolele sunt mai numeroase şi mai grele, cu atât mai mult adeptul se transformă şi, în cursul acestei iniţieri itinerare, dobândeşte un nou sine. Transformarea eului care se operează în centrul labirintului şi care se va afirma fără echivoc la capătul călătoriei de întoarcere, la sfârşitul trecerii de la întuneric la lumină, va însemna victoria spiritualului asupra materialului şi, în acelaşi timp, al veşnicului asupra efemerului, al inteligenţei asupra instinctului.acolele survenite pe parcursul traversării pădurii, el lăsându-se înşelat de puterea de convingere a Spânului, încălcând sfatul părintesc. Pădurea pe care o traversează Harap-Alb poate fi privită ca un labirint,iar traversarea labirintului devine o călătorie iniţiatică, transformarea eului în centrul labirintului şi care se va afirma la capătul călătoriei de întoarcere, la sfârşitul trecerii de la întuneric la lumină, va însemna victoria spiritualului, al veşnicului, al inteligenţei.
Ursul, simbol al curajului și al puterii.Îmbrăcat în pielea ursului, Craiul își supune și fiul cel mic la proba curajului, aceasta fiind trecută cu bine datorită ajutorului primit de la calul năzdravan. Craiul le verifică într-un fel fiilor săi sentimentele, caracterul, capacitatea de a face față unei astfel de probe, pentru a vedea dacă vreunul dintre ei se dovedește vrednic de a păatrunde tainele necunoscutului ce îi așteaptă dincolo de pod. Aducerea sălăţilor din Grădina Ursului, constituie prima piedică în drumul lui Harap Alb.Faptul că locul inițierii se găsește pe o insulă nu este de loc întâmplător, insula este cea care reunește simbolurile  vieții și sensurile morții
Harap-Alb stă în casa inițierii cam o zi și o noapte, timp în care Sfânta Duminică
prepară o licoare magică ce îi va aduce ursului, spirit păzitor, duh al rodniciei și simbol al longevității și nemuririi, somnul cel lung. Se realizează o ieșire din universul normal și o trecere prin perdeaua de foc a timpului, adormirea ursului din basm corespunde cu intrarea în hibernare a ursului, simbol al amorțirii naturii și al vegetației pe timpul iernii.
Spânul întruchipează forțele răului -răufăcătorul, un fel de Zmeul-Zmeilor, care seamănă în lume teroare, răutate și violență. Ca personaj real, el întruchipează individul perfid, deprins a obține avantaje și bogăție prin înșelăciune. El este, prin naștere, un om rău și de proastă condiție socială. Spânul se remarcă nu doar prin răutate,ci sprin capacitatea de a-și disimula adevăratul caracter, vorbind frumos, slugarnic și atribuindu-și calități pe care nu le are, precum hărnicia și credința, trecând la violența fizică atunci când simte că îi este acaparat teritoriul cucerit prin înșelăciune. Fiul craiului și  Spânul călătoresc cu bună înțelegere, deoarece Spânul rămâne, în aparență umil și supus,reușind să câștige încrederea fiului de crai. Spânul îl invită pe naivul tânăr să coboare într-o fântână ciudată,fără cumpănă și fără roată,pentru a se răcori;imediat trântește capacul și îl silește pe captiv să accepte inversarea rolurilor.
(în plan simbolic această fântână este o veritabilă cristelniță în care fiul e botezat cu forța.Spânul îl deposedează de identitatea sa crăiască  Intrarea sa în slujba Spânului se face sub jurământ cavaleresc-prinţul jură pe paloş şi îşi va ţine acest jurământ, ca un adevărat cavaler. Spânul îl va învăţa umilinţa, îl va supune la probe decisive, dar mai presus de orice îi pune la încercare cuvântul dat, adică onoarea sa de om. La această încercare Harap-Alb va face faţă, căci el îşi va respecta jurământul făcut, anume de a-l sluji pe Spân până când va muri şi va învia.
Cerbul are privirea ucigătoare ca Meduza. Ajutat, şi acum, de Sfânta Duminică, Harap Alb îi ia capul cerbului, ascunzându-se într-o groapă, spre a nu fi văzut de privirea care ucide. Deşi scena – trimite la mitologie (uciderea Meduzei de către Perseu), semnificaţiile ei ar putea fi mai profunde: ucigând cerbul, Harap Alb omoară o ipostază a Răului etern, instaurând pacea în lume.

Cerbul “este tot bătut cu pietre scumpe” ,are o piatră nestemată în frunte, de străluceşte ca un soare”. Această piatră aminteşte de perla frontală din simbolismul hindus, care le conferă purtătorilor privilegiul eternităţii; de altfel, forţa ei dătătoare de viaţă se vădeşte pe drumul de întoarcere al eroului, când mulţimile se pun în mişcare, atrase de lumina ei. Ucigând cerbul, Harap Alb îi va lua eternitatea, atribut cu care va fi investit spre a-l dărui oamenilor.