Basmul-- HARAP ALB de Ion Creangă
Expoziţiunea relatează faptele ce se petrec
într-un ţinut îndepărtat, peste mări şi ţări, la capătul lumii, în
timp mitic. Aşadar, relaţiile temporale şi spaţiale se
definesc prin evocarea timpului fabulos cronologic şi
a spaţiului imaginar nesfârşit: "Amu cică era odată într-o
ţară" un crai care avea trei feciori şi un singur "frate mai mare,
care era împărat într-o ţară mai îndepărtată", pe nume Verde împărat. Cei
doi fraţi nu se văzuseră de multă vreme, iar verii nu se cunoscuseră între ei,
pentru că împărăţia fratelui mai mare era "tocmai la o margine a
pământului", iar fratele mai mic trăia la altă
margine ". In acest cadru spaţio-temporal mitic se
derulează - într-o înlănţuire cronologică - întâmplările reale şi
fabuloase la care participă personajele basmului.
Verde împărat îi cere fratelui său, craiul, să-i trimită "grabnic pe cel
mai vrednic" şi viteaz dintre fiii săi, ca să-i urmeze la tron, întrucât
el avea numai fete. Ca să-i pună la încercare, pentru a vedea care dintre
feciori "se simte destoinic a împăraţi peste o ţară aşa de mare şi bogată
ca aceea", craiul se îmbracă într-o piele de urs şi se ascunde sub un pod.
Cei doi fii mai mari se sperie de urs şi se întorc ruşinaţi la curtea craiului,
care este dezamăgit de neputinţa lor şi
rosteşte moralizator: "nici tu nu eşti de împărat, nici
împărăţia pentru tine", ceea ce evidenţiază elementele reale ale
basmuiui.
Mezinul, impresionat de amărăciunea tatălui, se duce în grădină "să plângă
în inima sa". Deodată, "o babă gârbovă de bătrâneţe" îi cere de
pomană, apoi îl sfătuieşte să ceară tatălui său "calul, armele şi hainele
cu care a fost el mire", deşi hainele sunt "vechi şi ponosite",
iar "armele ruginite" şi să pună o tavă cu jăratic în mijlocul
hergheliei ca să aleagă acel cal care va veni "la jăratic să
mănânce". Urmând întocmai sfaturile babei, (călăuzirea flăcăului
către preţuirea şi respectarea tradiţiilor strămoşeşti), voinicul
pleacă la drum, luând carte din partea tatălui şi, prin dreptul podului,
"numai iaca îi iesă şi lui ursul înainte". Trece cu bine de
această primă probă, primeşte binecuvântarea părintelui său şi pielea
de urs în dar, apoi sfatul ca în călătoria lui să se ferească "de
omul roş, iară mai ales de cel spân", să nu cumva să aibă de-a
face cu ei. Ca trăsături ale basmului, sunt prezente aici formule
iniţiale tipice şi cifra magică trei, care face posibilă
depăşirea primei probe de către eroul principal.
Intriga. Fiul craiului şi calul pleacă la drum, basmul continuând
cu formule mediane tipice, "şi merg ei o zi, şi merg două, şi
merg patruzeci şi nouă" până când întâlnesc în codru "un om
spân" care se oferă drept "slugă la drum". Voinicul îl refuză de
două ori, dar a treia oară spânul îi iese în cale "îmbrăcat altfel şi
călare pe un cal frumos" tocmai când fiul craiului se rătăcise prin codrii
întunecoşi. Deprins să urmeze sfatul părintelui său, acela de a nu se însoţi cu
omul spân, dar pentru că îi mai ieşiseră în cale încă doi, el se gândeşte că
"aiasta-i ţara spânilor" şi-1 angajează drept călăuză. În
această secvenţă narativă este inclusă o pauză
descriptivă, care întrerupe povestirea şi descrie codrii deşi şi
întunecoşi, ce conturează un peisaj de basm
Ajunşi la o fântână care "nu avea nici roată, nici cumpănă, ci numai o
scară de coborât până la apă", spânul intră în puţ, umple plosca, apoi îl
sfătuieşte pe fiul craiului să coboare şi el ca să se răcorească. Tânărul îl
ascultă pe spân, dar acesta trânteşte capacul peste gura fântânii şi-1 ameninţă
că dacă nu-i povesteşte totul despre el, "cine eşti, de unde vii, şi
încotro te duci", acolo îi vor putrezi oasele. Sub ameninţarea morţii,
feciorul de crai jură "pe ascuţişul paloşului" că va fi sluga supusă
a spânului, care se va da drept nepotul împăratului şi că va păstra taina
"până când va muri şi iar va învia", anticipând astfel finalul
basmului. Spânul îi dă numele de Harap-Alb, care-1 va sluji cu
credinţă, respectându-şi jurământul făcut.
Desfăşurarea acţiunii începe odată cu sosirea la palatul
împăratului Verde, unde Spânul se dă drept nepotul său şi, înfumurat peste
măsură, îl trimite pe Harap-Alb să stea la grajduri, să aibă grijă de calul lui,
că altfel va fi "vai de pielea ta", dându-i şi o palmă - "ca să
ţii minte ce ţi-am spus"-, că altfel "prinde mămăliga coajă". De
remarcat este aici elipsa narativă, adică trecerea sub tăcere a
secvenţei călătoriei făcute de erou ca slugă a spânului până la împărăţia
unchiului său, naratorul sugerând numai că aceasta s-a efectuat.
Basmul este structurat în mai multe episoade înlănţuite, care se
constituie în tot atâtea probe la care este supus protagonistul.
într-o zi, având la masă "nişte salăţi foarte minunate", care se
căpătau cu multă greutate, spânul hotărăşte să-şi trimită sluga să-i aducă
acele bunătăţi din grădina ursului. Calul fabulos îl duce în zbor pe
Harap-Alb la Sfânta Duminică, iar aceasta îl ajută să-şi îndeplinească misiunea
şi să treacă proba. Următorul episod are loc după alte
câteva zile, când împăratul îi arată spânului nişte pietre preţioase foarte
frumoase, iar acesta îşi trimite sluga să-i aducă "pielea cerbului cu cap
cu tot, aşa bătute cu pietre scumpe, cum se găsesc". Din nou Sfânta
Duminică îl ajută pe Harap-Alb să ia pielea şi capul cerbului pe care se aflau
nestematele şi să le ducă spânului, eroul trecând cu bine şi această probă
fabuloasă.
După un timp, împăratul dă un ospăţ foarte mare în cinstea nepotului său, la
care a invitat împăraţi, crai, voievozi "şi alte feţe cinstite", în
timpul petrecerii, incitat de poveştile bizare despre fata Împăratului Roş,
spânul îi porunceşte lui Harap-Alb să i-o aducă degrabă pe această tânără, că
altfel "te-ai dus de pe faţa pământului".
Într-un târziu, ajung cu toţii la împărăţie - episodul de la curtea Împăratului Roşu fiind introdus de formula mediană "Dumnezeu să ne ţie, că cuvântul din poveste, înainte mult mai este" - unde Împăratul Roş îi supune la probe fabuloase şi foarte periculoase, care se constituie în secvenţe narative. Mai întâi îi cazează într-o casă de aramă, căreia i se dă foc pe dedesubt, dar Gerilă suflă de trei ori, "cu buzişoarele sale cele iscusite" şi casa rămâne "nici fierbinte, nici rece", tocmai bună de dormit într-însă. Următoarea probă este un ospăţ cu foarte multe bucate şi băutură, pe care Flămânzilă şi Setilă le fac să dispară într-o clipă, apoi încep să strige în gura mare, unul că "moare de foame" şi celălalt "că crapă de sete", spre disperarea împăratului, care nu-şi putea crede ochilor.
Cerând încă o dată fata, Harap-Alb este supus unei alte probe. El primeşte zece baniţe de "sămânţă de mac, amestecată cu una de năsip mărunţel" şi porunca de a alege până dimineaţă macul de nisip Atunci Harap-Alb îşi aminteşte de crăiasa furnicilor, dă foc aripioarei şi într-o clipă o droaie de furnici, "câtă frunză şi iarbă" au ales "năsipul de o parte şi macul de artă parte", fiind şi aceasta o secvenţă fabuloasă specifică basmelor.
Împăratul refuză din nou să le dea fata şi-i supune altei probe, anume să o păzească toată noaptea pe fată, iar "dacă mâine dimineaţă s-ar afla tot acolo, atunci poate să ţi-o dau", altfel "v-aţi dus pe copcă". Cei şase prieteni s-au aşezat de pază de la uşa fetei până la poarta împărăţiei, dar fata împăratului, având puteri supranaturale, se preface într-o păsărică şi "zboară nevăzută prin cinci străji". Ochilă şi Păsărilă se ţin după ea şi abia izbutesc s-o prindă şi s-o ducă înapoi în odaia ei.
Plin de ciudă, împăratul le spune că el mai are o fată luată de suflet, dar care seamănă perfect cu fiica sa.Dacă Harap-Alb va depăşi această probă şi le va deosebi, "ferice de tine va fi", dar dacă nu va reuşi vor pleca imediat de la curtea împărătească, deoarece "nu vă mai pot suferi". Harap-Alb dă foc aripioarei de albină, care -l ajută să o identifice pe fata împăratului. Trecând şi această probă cu bine, Harap-Alb cere fata, iar împăratul, "ovilit (ofilit) şi sarbăd (palid) de supărare şi ruşine", îi urează să fie vrednic s-o stăpânească, pentru că i-o dă din toată inima.
Fata vrea şi ea să-l supună la o probă. Trimite calul lui Harap-Alb împreună cu turturica ei să aducă "trei smicele (nuiele, crenguţe) de măr dulce şi apă vie şi apă moartă" dintr-un loc numai de ea ştiut, acolo "unde se bat munţii în capete". Calul se întoarce primul şi fata împăratului Roş porneşte cu ei la drum spre palatul împăratului Verde, "Dumnezeu să ne ţie, că cuvântul din poveste, înainte mult mai este". Lui Harap-Alb i se tulbură minţile privind fata care era tânără, frumoasă "şi plină de vină-ncoace" şi nu ar vrea s-o ducă spânului, "fiind nebun de dragostea ei".
Punctul culminant. între timp, turturica ajunsese cu vestea la împăratul Verde şi acesta se apucase să facă pregătiri pentru primirea fetei împăratului Roş. Văzând cât este de frumoasă fata, spânul se repede să o ia în braţe, dar ea îl îmbrânceşte şi-i spune că a venit acolo pentru Harap-Alb, căci "el este adevăratul nepot al împăratului Verde". Turbat de furie că a fost dat în vileag, spânul se repede la Harap-Alb "şi-i zboară capul dintr-o singură lovitură de paloş", strigând că aşa trebuie să păţească cel ce-şi încalcă jurământul. Atunci calul lui Harap-Alb se repede la spân, îl înşfacă de cap, "zboară cu dânsul în înaltul ceriului" de unde îi dă drumul şi acesta se face "praf şi pulbere". Fata împăratului Roş, ca personaj fabulos, are puteri supranaturale şi-l poate reînvia, prin leacuri miraculoase, pe Harap-Alb. Ea pune capul lui Harap-Alb la loc şi prin ritualuri străvechi cu "cele trei smicele de măr dulce" şi cu apa moartă îi lipeşte capul de corp. Harap-Alb se trezeşte ca dintr-un somn adânc, fata îl sărută cu drag, apoi îngenunchează amândoi în faţa Împăratului Verde ca să primească binecuvântarea, jurându-şi credinţă unul altuia.
Deznodământul basmului constă totdeauna în triumful valorilor pozitive asupra celor negative, victoria adevărului, aşa că nunta începe "ş-apoi dă, Doamne, bine!". S-a strâns lumea să privească, ba chiar "soarele şi luna din ceriu râdea". Au fost poftiţi la nunta împărătească, pe lângă crăiasa furnicilor, crăiasa albinelor şi crăiasa zânelor, crai şi împăraţi, oameni importanţi "Ş-un păcat de povestariu (povestitor)/ Fără bani în buzunariu". S-au bucurat şi au petrecut cu toţii: "Veselie mare între toţi era,/ Chiar şi sărăcimea ospăta şi bea!".
Finalul este fericit şi deschis, deoarece
veselia a ţinut "ani întregi şi acum mai ţine încă".
Compoziţional, basmul conţine formule specifice finale, prezente
şi în creaţia lui Creangă. Ca la orice nuntă împărătească din basme, veselia a
ţinut ani întregi, "şi acum mai ţine încă. Cine se duce acolo bea şi
mănâncă. Iar pe la noi, cine are bani bea şi mănâncă, iară cine nu, se uită şi
rabdă".
SIMBOLURI:
a)FORMULE SPECIFICE:
Formule Mediane: "Si mai merge el cat mai
merge"
“ şi
merg ei o zi, şi merg două, şi merg patruzeci şi nouă”,”şi mai merge el cât mai
merge”,”Dumnezeu să ne ţie, ca cuvântul din poveste, înainte mult mai este”.
Formula Inițială: “Amu, cică era
odată..” , în care adv. “cică” preia rolul parafrazelor de tipul “pe când
se coceau ouale la gheaţa”, “pe când făcea plopul pere şi răchita micşunele” şi
are rolul de a-l introduce pe cititor în lumea basmului, de a-I anunţa
convenţia ficţiunii. Creangă inovează şi la nivelul acestor formule, pentru ca
prin acest “cică” pune actiunea povestită pe seama spuselor altcuiva. În plus,
adverbul “odata” marchează încadrarea acţiunii într-un timp nedeterminat
Formulele mediane sunt cele din basmul popular “merse cale lungă să-i
ajungă”, cu rolul de a menţine viu interesul cititorului. Si mai merge el cat
mai
merge" “ şi
merg ei o zi, şi merg două, şi merg patruzeci şi nouă”,”şi mai merge el cât mai
merge”,”Dumnezeu să ne ţie, ca cuvântul din poveste, înainte mult mai este”.
Formula Finala: "Si a tinut veselia ani intregi, si
acum mai tine inca; cine se duce acolo be si mananca, iar cine nu, se uita si
rabda= Accentul cade pe ospăţul de nuntă şi pe petrecerea de nuntă,
dar se observă şi umorul amar ce ascunde obsesia lui Ion Creangă faţă de
sărăcie.
b) Contextul spaţio-temporal
c) ..........................
d) În “Povestea lui Harap-Alb” motivele narative specifice sunt: superioritatea mezinului, călătoria, supunerea prin vicleşug, muncile, demascarea răufăcătorului (Spânul), pedeapsa, căsătoria.
7 mari tipuri : Eroul ( Harap-Alb ), Falsul erou ( Spânul ), Donatorul ( Impăratul Verde, Sf. Duminică ), Ajutorul ( calul, Sf. Duminica ), Răufacatorul ( Spânul ), Fata de impărat și tatăl ei, Trimițătorul ( Spânul, tatăl ).
f)complexitatea psihologică a personajelor:
Personajele nu au complexitate psihologică, fiind schematice, putând fi ușor catalogate ca pozitive sau negative.
==personajele îndeplinesc o serie de funcții (antagonist, trimițător, răufăcător)
--adjuvanţii: Bătrâna/Sf. Duminică, calul, cei cinci uriaşi
– donatorii: albinele, furnicile;
f)localizarea și diminuarea fantasticului:
O categorie a fantasticului este fabulosul, care prezintă personaje sau fapte imaginare, de domeniul incredibilului. Personajele, din,,Harap-Alb”, de la împăratul Roş şi la cei cinci nezdrăvani, se comportă ca nişte ţărani şi vorbesc în graiul moldovenesc. Un element surprinzător este localizarea fantasticului ,, într-o ţară un crai, care avea trei feciori”- din perspectiva geografica :personajele amintesc de taranii din Amintiri din copilarie si vorbesc un grai moldovenesc :" Amu cică împăratul acela... se întoarnă ruşinat.. m-a vârât în toţi spărieţii.... ai chitit-o,”.Fantasticul este construit prin împletirea elementelor realiste cu cele fabuloase, ca specific stravechi al basmelor, dar Creanga îmbină supranaturalul popular cu evocarea realista a satului moldovenesc.Personajele sunt reale si fabuloase:în fragment sunt Craiul,un personaj năzdrăvan care se transformă în urs,pentru a proba vitejia celor doi fii.
g) Erudiția paremiologică/ înțelepciunea populară:
proverbe, zicători – „vorba aceea…”, • dinamizeaza povestirea, • asigura o atmosfera de buna dispozitie si • contureaza viziunea populara asupra intamplarilor
-dialogul ironic al Craiului cu cei doi fii temători; Da' ce-ai uitat, dragul tatei, de te-ai întors înapoi?//,,Ei, dragul tatei, aşa-i că s-a împlinit vorba ceea: "Apără-mă de găini, că de câini nu mă tem".//Ce fel de vorbă-i asta, tată?! zise fiu-său ruşinat; la d-ta urşii se cheamă găini?//
-adresare directă:,, Tată, eu cred că mie mi se cuvine//dragul tatei//tată//Ai toată voia de la mine, fătul meu//
-formule specifice oralităţii: ,,vorba ceea", mila Domnului;
- proverbe şi zicători: :,, mie unuia nu-mi trebuie nici împărăţie, nici nimica; doar n-am a trăi cât lumea, ca să moştenesc pământul.// "Lac de-ar fi, broaşte sunt destule"//"Fiecare pentru sine, croitor de pâine".//"Apără-mă de găini, că de câini nu mă tem"//Să umblaţi numai aşa, frunza frăsinelului, toată viaţa voastră//La plăcinte, înainte 3 Şi la război, înapoi//De-i izbuti, bine-de-bine, iară de nu, au mai păţit şi alţi voinici ca tine
-versuri populare: ,,La plăcinte, înainte/ Şi la război, înapoi”
Umorul:prin:
-vorbe de duh: 'Vorba ceea:,,Fiecare pentru sine, croitor de pâine":,,Apără-mă de găini, că de câini nu mă tem"; La plăcinte, înainte Şi la război, înapoi”; slavă Domnului, am ce mânca la casa d-tale.” ;asta nu miroase a nas de om”
-ironia: 'Se vede lucru, ca nici tu rai esti de imparat, nici imparatia pentru tine; si decat sa incurci numai asa lumea, mai bine sa sezi deoparte cum zici, caci mila domnului: lac de-ar fi, broaste sunt destule'; 'Ei, dragul tatei, asa-i ca s-a implinit vorba ceea: apara-ma de gaini, ca de caini nu ma tem';
Regionalisme: ,,Amu cică... istuilalt.. îndosise pielea... aista.... m-a vârât în toţi spărieţii.... bine ai chitit-o,... ne-am încurcat în slăbăciune...
Arhaisme:,, crăia(împărăția) i... căzând la zăcare.... straie de primeneală.... fără zăbavă...carte(scrisoare);
-Dinamism acțiunii creat prin valorificarea dialogului dintre Craiul și cei doi fii care trec proba podului cu dorința de a deveni împărați.