Particularitățile de construcție personajului
Ion din romanul lui Liviu Rebreanu.
ION este un roman realist,inspirat din realitatea
transilvană în timpul Imperiului Austro-Ungar. Liviu Rebreanu afirmase că artistul nu copiază realitatea. Ea este numai un pretext pentru a crea o altă lume, cu legile și întâmplările ei.
Romanul are o constructie simetrica,incepe si se termina
cu descrierea drumului ce duce in sat, in universul fictional. De aici se
desprinde si dimensiunea mitica.Troita de la rascrucea parasite si usor
degradata sugereaza o lume desacralizata.La sfarsitul romanului, dupa
consumarea intamplarilor,mergand in paralel cu implinirea visului preotului
ortodox – o biserica noua-totul se echilibreaza,invie,se reabiliteaza.Troita
insasi apare vopsita, innoita, strajuind drumul care iese din satul Pripas.
Romanul este structurat in doua parti, Glasul pamantului
si Glasul iubirii, insumand 13 capitole, primul capitol intitulat Inceputul iar
ultimul Sfarsitul.Titlurile capitolelor anticipeaza ceea ce se va intampla,
Zvarcolirea, Noaptea, Iubirea etc. pe doua planuri narative, lumea taraneasca
si cea a inteligentei satului.
Personajul principal Ion al Glanetasului, tanar sarac ,
fara pamant dar harnic, incearca sa recastige ceea ce tatal sau risipise.Este
istet, dupa opinia invatatorului Herdelea, dar impulsive si primitiv in
manifestare.Nu-si pune niciodata probleme morale,este profund instinctual dupa
estetica naturalista.”Glasurile” pe care le aude in sine sunt voci ale
instinctului care-I inabuse ratiunea. Glasul pamantului il plaseaza in conflict
cu Vasile Baciu iar glasul iubirii cu George Bulbuc, cu Ana.
In romanul realist,personajul este tipic (reprezentativ
pentru o anumita categorie sociala).Mai toate personajele romanului Ion
corespund acestei cerinte estetice;Ion face exceptie,este un personaj
naturalist (provenit genetic din personae cu vicii sau carente
morale),instinctual,impulsive.
Modalitatile de constructie utilizate de autorul
omniscient si omniprezent sunt atat cele directe cat si cele indirecte. Autorul
il descrie ca fiind “iute si harnic ca ma-sa” si doamna Herdelea si l aminteste
in aceeasi maniera. Pentru Herdelea este un flacau de treaba, pentru preotul
Belciug este un pacatos care-si incalca indatoririle.Din perspectiva socrului
Vasile Baciu, este un “sarantoc”.
Episodul seducerii Anei in scopul unei casatorii care
sa-i aduca drept zestre pamant,apoi santajul pune tusele cele mai groase in
portretul lui Ion. Cu viclenie dar si cu istetime, Ion o face pe Ana sa creada
ca ea l-a cucerit pe el. Interesul pentru Ana este doar interesul pentru
pamant. Cruzimea, egoismul, indiferenta fata de Ana, apoi fata de fiu, de socru
si chiar fata de parinti anunta un personaj ce avea sa sfarseasca tragic.
Ultimul episod, cel al mortii lui Ion este relevant
pentru caracterul lui primitive si instinctual. Striga in el glasul iubirii (in
realitate glasul dorintei da a poseda; el iubeste pamantul ca pe o femeie si
femeia ca pe ogorul proaspat arat]si se indreapta spre casa Floricai tarandu-se
prin ograda.
Neprevazutul, George care-si anunta prezenta, nu-l
sensibilizeaza, nu trezeste in el sentimentul pericolului. Orbirea instinctuala
este mai puternica decat ratiunea. Moare ucis de lovitura unei sape in crestet,
fara sa realizeze ce i se intampla.
Intr-o discutie cu Titu Herdelea acesta din urma ii
sugereaza subliminal cum sa il sileasca pe Vasile Baciu sa ii dea de sotie pe
Ana , Ion actioneaza intocmai si peste doi ani Ion ii multumeste lui Titu
pentru sfat. Titu ramane surprins ca o vorba spusa la intamplare a devenit o
idee pertinenta, ba mai mult sesizeaza “indarjirea, egoismul si cruzimea
cu care omul acesta a urmarit o tinta.”
Titu este impresionat profund si cugeta aforistic “-Numai
o pasiune puternica, unica, nezdruncinata da pretul adevaratei vieti.”
Ion este prezentat astfel in antiteza cu Titu cum
intregul roman este conceput pe doua planuri narative din perspectiva a doua
lumi, patima lui Ion este in permanenta in contrast cu cautarea ezitana a lui
Titu.
Gestul sarutului pamantului este unul simbolic si
mitic in acelasi timp. In primul rand , ca simbol , el reprezinta o victorie
obtinuta dupa o lupta indelungata cu Vasile Baciu , iar in al doi-lea rand un
gest al infratirii dintre om si natura: ”apoi incet , cucernic , fara sa isi
dea seama , se lasa in genunchi , isi cobora fruntea si isi lipi buzele
cu voluptate de pamantul ud si-n sarutarea aceasta grabita simti un fior rece,
ametitor.” Dezumanizarea treptata a personajului atinge tragicul atuncci cand
acesta participa instrainat la moartea copilului si a sotiei, pe de alta parte
dovedeste istetime si abilitate in relatiile tensionate cu Vasile Baciu si da
dovada de o infinita rabdare in a-si atinge scopul.
Doi dintre cei mai importanti critici literari Eugen
Lovinescu si George Calinescu au caracterizat pertinent acest personaj ” Ion
este expresia instinctului de stapanire a pamantului in slujba caruia puneo
inteligenta ascutita , o viclenie procedurala si mai ales o vointa imensa. Ion
e o figura simbolica mai mare decat natura.” (E. Lovinescu) . ”Ion nu este
decat o bruta careia siretenia ii tine loc de desteptaciune” (G. Calinescu).