ESEU - Povestea lui Harap-Alb, de Ion Creangă
Incipitul, prin formula “Amu cică era odată...” , situează naraţiunea într-un timp mitologic, fabulos. De asemenea, spaţiul este nedefinit, nu se dau relaţii cu privire la locul în care se află craiul şi cei trei fii ai săi, dar se ştie că eroul va pleca la celălalt capăt al lumii, la unchiul său. Incipitul conţine de asemenea un prim simbol existent în toate basmele, cifra 3, care reprezintă desăvârşirea, perfecţiunea (craiul avea 3 feciori, Împăratul Verde avea 3 fete), simbol ce va reapărea pe parcursul acţiunii.
Finalul basmului înseamnă în primul rând remedierea situaţiei problematice din incipit, prin pedepsirea şi omorârea Spânului, dar şi prin recompensarea personajului pozitiv. Prin urmare, şi în basmul cult, binele iese învingător din lupta cu răul. Dar finalul unui basm cult înseamnă şi sfârşitul procesului iniţiatic al protagonistului, care va deveni împărat, căsătorindu-se cu fata lui Roşu Împărat.. Formula narativă finală , „Și a ținut veselia ani întregi, și acum mai ține încă; cine se duce acolo bea și mănâncă. Iar pe la noi, cine are bani bea și mănâncă, iară cine nu, se uită și rabdă.”, anunţă un ospăţ de dimensiuni simbolice, la care a luat parte şi povestitorul. Rolul acesteia este acela de a readuce cititorul în situaţia iniţială, în lumea reală.
Situaţia iniţială , expozitiunea, prezintă o stare de
echilibru – craiul are trei feciori, Verde- Împărat are trei fete. Factorul
perturbator, intriga, este scrisoarea primitã de la Verde-Împărat. Acesta nu
are moştenitori şi îi cere fratelui său să îi trimită pe unul dintre fii, cel
mai vrednic, să-i urmeze la tron.
Desfăşurarea acţiunii începe atunci când craiul hotărăşte să testeze curajul
fiilor săi, întâmpinându-i la pod deghizat în urs. Mezinul, sfãtuit de Sfânta
Duminicã, şi ajutat de calul cu puteri supranaturale, depãşeşte aceastã probã.
Trecerea podului este urmată de rătăcirea în pădurea – labirint. Traversarea
acesteia este o probă prin care eroul şi-ar putea dovedi maturitatea, însă
Harap-Alb se rătăceşte, ceea ce semnifică că mai are multe de învăţat. Având
nevoie de un iniţiator, cele trei apariţii ale Spânului îl determină să încalce
sfatul părintesc şi îl ia ca slugă. Naiv încă, Harap-Alb coboară în fântână,
fără a se gândi la urmări. Coborârea în fântână simbolizează moartea eroului
din care va renaşte cu o altă identitate. Schimbarea identităţii reprezintă
începutul iniţierii spirituale, unde va fi condus de Spân. Personajul intră în
fântână naiv fecior de crai pentru a deveni, la ieşire, Harap-Alb, rob al
Spânului.
Ajunşi la curte împăratului Verde, Spânul îl supune la trei probe: aducerea
salatelor din Grădina Ursului, aducerea capului şi a pielii cerbului bătute cu
nestemate şi a fetei Împăratului Roş. Harap-Alb trece aceste probe, având acum
iniţiativa actelor sale, cu ajutorul prietenilor ( Sfânta Duminicã, crăiasa
furnicilor, crăiasa albinelor, Gerilă, Flămânzilă, Setilă, Ochilă,
Păsări-Lăţi-Lungilă) şi a obiectelor magice.
La curtea Impăratului Roş, Harap-Alb este supus la două serii de probe, fiind
ajutat de personaje himerice şi animaliere cu puteri supranaturale. Alte trei
probe se leagă doar de fată: păzirea nocturnă şi prinderea fetei, transformată
în pasăre şi ghicitul fetei.
În cãlãtoria spre curtea lui Verde – Împãrat, flãcãul se îndrãgosteşte de fata
frumoasã şi n-ar vrea sã o ducã Spânului, fiind pentru prima data tentat sã îşi
încalce cuvântul dat. La împãrãţie sunt întâmpinaţi cu toate onorurile, dar
fata Împãratului Roş îl respinge pe Spân şi dezvãluie celor de faţã taina cã
Harap – Alb este adevãratul nepot al Împãratului Verde , episodul constituind
punctual culminant. Dat în vileag, Spânul se repede “ ca un câine turbat” şi
reteazã capul lui Harap – Alb, dar fata îl înconjoarã cu “trei smicele de mãr
dulce”, îl stropeşte cu apã vie şi îl trezeşte la viaţã ca dupã un somn greu.
Atunci, calul fermecat îl apucã pe Spân şi “mi ţi-l zvârle în înaltul cerului”
de unde cade pe pãmânt şi moare.
Deznodământul este fericit, restabilindu-se echilibrul iniţial, iar eroul este
recompensat prin căsătoria cu fata iubită şi primirea împărăţiei. Nunta şi
schimbarea statutului social confirmă maturizarea eroului.
Eroul şi ajutoarele sale reprezintă forţele binelui, iar Spânul şi
Roşu-Împărat, forţele răului, din a căror confruntare ies învingătoare forţele
binelui. Din punctul de vedere al relaţiei cu eroul, unele personaje sunt
asociate lui, ajutând-ul: Sfânta Duminică, calul, Gerilă, Flămânzilă, Setilă,
Ochilă, Păsări-Lăţi-Lungilă, crăiasa furnicilor şi crăiasa albinelor, iar
altele sunt antagonice: Spânul şi Împărâtul Roş, toate personajele fiind
simbolice.
Harap-Alb este personajul principal, cel iniţiat. El nu are puteri
supranaturale şi nici însuşiri excepţionale, dar dobândeşte prin trecerea
probelor o serie de calităţi psiho-morale: bunătate, milostenie, generozitate,
prietenie, curaj, necesare unui împărat.).
La început, Harap-Alb, aşa cum reiese din caracterizarea directă realizată de
către narator, este înfăţişat ca un tânăr fiu de crai, cel mai mic dintre
fraţi, naiv şi novice: „Fiul craiului cel mai mic, făcându-se atunci roş cum îi
gotca ...”, „Fiul craiului, boboc în felul său ...”. În urma parcurgerii
drumului iniţiatic presărat cu diverse probe menite să verifice atât calităţile
fizice cât şi cele morale ale eroului, Harap-Alb devine un om matur, capabil să
conducă o împărăţie. Caracterizarea indirectă a personajului reiese din faptele
lui, atitudinea sa, limbajul său şi relaţia cu celelalte personaje. Astfel, el
apare ca un tânăr milostiv, curajos, care îşi asumă consecinţele greşelilor,
responsabil, prietenos şi comunicativ.
Spânul este personajul antagonist şi reprezintă întruchiparea răului, dar are
şi rolul iniţiatorului, fiind astfel „un rău necesar”: „Şi unii ca aceştia sunt
trebuitori pe lume câteodată ...”. De aceea calul năzdrăvan nu-l ucide înainte
ca iniţierea eroului să fie încheiată.
Specific basmului cult este modul în care se individualizează personajele. Prin
portretele fizice ale celor cinci tovarăşi ai eroului se ironizează defecte
umane, dar aspectul lor ascunde şi calităţi sufleteşti precum bunătatea şi
prietenia. Împăratul Roş este rău şi viclean. Sfânta Duminică este
înţeleaptă.
Arta narativă se caracterizează, în primul rând, prin umor şi oralitate. Se
observă, la Ion Creangă, exprimarea mucalită, poznaşă, care stârneşte râsul
păstrând un aer de seriozitate („Să trăiască trei zile cu cea de-alaltăieri”),
ironia („Doar unu-i împăratul Roş, vestit prin meleagurile aceste pentru
bunătatea lui nemaipomenită...”), zeflemisirea („Tare-mi eşti drag!... Te-aş
vârâ în sân, dar nu încapi de urechi...!”), poreclele şi apelativele
caricaturale („Buzilă”, „mangosiţi”), diminutivele cu valoare augmentativă
(„buzişoare”, „băuturică”), expresiile şi vorbele de duh („Dă-i cu cinstea, să
peară ruşinea”), caracterizările pitoreşti (caracterizarea lui Gerilă: „O
dihanie de om, care se pârpâlea pe lângă un foc de douăzeci şi patru de
stânjeni de lemne şi tot arunci striga, cât îl lua gura, că moare de frig. [...]
omul acela era ceva de spăriet: avea nişte urechi clăpăuge şi nişte buzoaie
groase şi dăbălăzate”), scenele comice (cearta dintre Gerilă şi ceilalţi din
casa de aramă înroşită în foc).
Oralitatea este o constantă a întregii opere a lui Creangă, care conferă
acesteia o tonalitate firească, de exprimare vie, autentică. Indicii lexicali,
semantici şi sintactici ai oralităţii sunt: expresiile onomatopeice,
interjecţiile şi verbele imitative („haţ”, „alelei”, „trosc”, „pleosc”, „a
bocăni”, „teleap-teleap”), zicerile tipice („toate ca toate”, „de voie, de
nevoie”), expresiile populare („vorba ceea”, „şi pace bună”), interogaţii şi
exclamaţii („Ce rău s-a spăriet!”, „Ce-i de făcut?”), fraze ritmate („De-ar şti
omul ce-ar păţi, dinainte s-ar păzi”), rime şi asonante („feciori de ghindă,
fătaţi în tindă”), dativul etic („Şi mi ţi-l înşfacă cu dinţii de cap”).
Trecerea protagonistului prin încercări dificile, ca şi experienţa condiţiei umilitoare de rob la dispoziţia unui stăpân nedrept, conturează sensul basmului, exprimat de Sfânta Duminică: “Când vei ajunge şi tu mare şi tare, îi căuta să judeci lucrurile de-a fir- a- păr şi vei crede celor asupriţi şi necăjiţi, pentru că ştii acum ce e necazul”.