,,SUFLETE TARI”de Camil Petrescu===teatru
Personaje:
Matei Boiu-Dorcani, 70 de ani
Ioana Boiu, 29 de ani
Andrei Pietraru, 30 de ani
Șerban Saru-Sinești
Maria Saru-Sinești
Contele/Prințul Bazil
Culai Darie
Domnișoara Elena
Deciu
Rezumat:
În prologul piesei, Andrei Pietraru, un tânăr de treizeci de ani, bibliotecar de șase ani în casa aristocratului Matei Boiu-Dorcani, se imaginează admirat și iubit de fiica acestuia, Ioana.
Actul I prezintă realitatea: el este cel care o iubește fără a îndrazni să-i marturisească, sufocat de distanța socială și de gândul că s-a ratat. Astfel, Pietraru renunțase la o logodnă avantajoasă cu fiica unui profesor universitar, își abandonase studiile și se mulțumise doar cu simplul statut de bibliotecar, pentru a fi în preajma femeii iubite. Prietenul său, Culai, încearcă să-l readucă la realitate, să spulbere iluzia în care eroul trăiește de șase ani, propunându-i să se întoarcă împreună în locurile natale. Culai îi demonstrează ca Ioana Boiu nu-l consideră decât un simplu servitor, pe care nu merită să-l ia în seamă. În finalul actului I, Andrei Pietraru își propune o soluție extremă și promite că se va sinucide, dacă până la miezul nopții nu va reuși să sărute mâna femeii iubite.
În actul al II-lea, el îi mărturisește Ioanei sentimentele tăinuite atâta vreme. Confruntarea celor doi se încheie cu victoria lui Andrei care caâșigă iubirea și prețuirea Ioanei.
În actul al III-lea, Andrei se duelează cu prințul Bazil Șerban din cauza unui incident minor petrecut la teatru, Pietraru rănindu-l grav pe prinț. Ioana refuză să se ascundă și îi cere lui Andrei să-i marturisească tatălui relația lor. După îndelungate ezitări și după ce Culai îl acuză de lipsă de onestitate față de protectorul său, Pietraru se hotărăște să-i mărturisească adevarul lui Matei Boiu-Dorcani. Se va confrunta însă cu prejudecățile aristocratului, care îl crede un simplu vânător de zestre. Andrei înfruntă jignirile lui Matei Boiu-Dorcani, devenind violent, acuzator; în această confruntare, aristocratul este cel invins. Într-un gest de duioșie și recunostință, Andrei o sărută pe Elena, fata din casă, care, dându-și seama că dragostea ei pentru acesta este imposibilă, decide să se retragă la moșia Dorcani, pentru a-i ține de urât lui Matei. Scena este surprinsă de Ioana, care se arată neînduplecată față de Andrei, crezându-se înșelată. Pentru a-și dovedi nevinovația, Andrei încearcă să se sinucidă, dar reușește doar să se rănească.
În final, Pietraru se retrage la țară, la Văleni, alături de Elena și de Culai.
Titlul piesei de teatru,, Suflete tari” de Camil Perescu este o metaforă care se referă la cele trei personaje: Andrei, Ioana și Matei. Fiecare personaj își urmărește idealul cu perseverență
și este gata să facă orice sacrificiu pentru a-l atinge. Metafora desemnează puterea morală a personajelor, tăria de caracter a acestora și orgoliul omului superior pentru care nu există abatere de la ideal.
Tema: “Suflete tari” este jucată pentru prima oară pe scenă în 1922, fiind publicată în 1925 ăi prezinta drama autoiluzionarii în iubire. Andrei Pietraru , personajul central, aspiră către cunoașterea absolută prin iubire.
Specie literară: Drama este o specie a genului dramatic, în proza sau în versuri, care dezvoltă un conflict puternic între date contradictorii ale realității și care are un final grav, îndemnând la meditație.Drama de idei este un tip de drama de factură eseistică în care se prezintă înfruntarea între teze,Camil Petrescu neagă valoarea estetică a dramei de idei, preferând denumirea de dramă de constiință.
Constructia Subiectului: Piesa este alcătuită din trei acte care prezintă gradat conflictul puternic din constiința personajului principal.Andrei Pietraru, un om de excepție, dar provenit dintr-o categorie socială inferioară ,fiu de țăran, aspiră la iubirea Ioanei, fiica boierului de viță veche, Matei Boiu-Dorcani.
Prologul dramei îl prezintă pe Andrei, care, în timp ce privește,,cu emoție și cu luare-aminte” un revolver,lipindu-l chiar de inimă, își închipuie că lumea propriilor iluzii devine realitate, că Ioana îl acceptă ca iubit, iar tatăl ei îl apreciază, recunoscându-i meritele: ,,valoarea personală, devotamentul,curajul moral”.
În didascaliile actului întâi, autorul descrie cadrul desfășurării acțiunii :clădire veche, cu ziduri groase ca de cetate si alcătuiește portretul personajului central,,,un tânăr ca de treizeci de ani,înalt și delicat,fără să fie slab. Păr castaniu, față palidă și ochii verzi-albaștri, foarte puternici și pătrunzători. Are o figură obosită, de om mistuit de o frământată viață interioară. Fire bolnavicios de impresionabilă,când prea timidă, când excesiv de violent. O neliniște și o nestabilitate în gesturi sensibil la mai multe influențe deodată. Când e surprins e cu totul dezorganizat, bâlbâie fără să se poată regăsi, dar, de îndată ce își revine e plin de viață ”. Mâinile și gura îi sunt cu adevărat aristrocatice. Acum are în ținută ceva din neglijența orgolioșilor învinși.”
Această descriere a personajului, în care sunt îmbinate trăsături fizice și morale,fixează încă de la început personalitatea personajului într-o sferă superioară, a oamenilor unici în felul lor, a căror conștiință este într-o permanentă frământare. Viața la nivelul spiritului este mult mai tensionată decât existența reală și de accea personajul are manifestări exterioare uneori inexplicabile. Timiditatea excesivă, hipersensibilitatea produc reacții contrarii, de neînțeles pentru cei din jur. Inexplicabilă pare decizia lui de a renunța la realizarea sa pe plan profesional, abandonând studiile și rupând logodna cu o fată foarte bogată, domnișoara Mărculescu, pe care i-o prezentase lui Andrei -Șerban Saru-Sinești. Pietraru aspiră la o ,,dragoste în stare pură” și pentru a fi în preajma celei pe care o iubește cu adevărat rămâne ani de zile un simplu bibliotecar în casa familiei Boiu.
Portretul Ioanei Boiu este alcătuit pe baza reproducerii articolului scris de ziaristul Deciu, intitulat ,,jupânița” și denotă trăsăturile definitorii ale tinerei: ,,O puteți vedea în fiecare zi la ora șase la Șosea. Dacă n-o cunoașteți, nu cereți numănui să vi-o arate.O veți recunoaște spontan. Trece în goana trăsurii largi și elegantă. Are ovalul chipului prea fin, ochii prea mari, gura prea expresivă, degetele prea subțiri.E descendenta a trei logofeți și patru spătari. Are treizeci de ani, zece milioane și nu s-a măritat încă. Dar îl admiră mai cu seamă pe Stendhal și ar vrea să semene neapărat cu domnisoara de la Mole”. Acest portret, care conturează aparența personajului (ceea ce dorește ea să cunoască cei din jur ), e completat de cel făcut de autor, în indicațiile scenice: ,,fantastă și inactuală . E înaltă cu părul și ochii negri, albă și stranie. O eleganță fără maiestate și o nervozitate integrală de animal de rasă. Nu râde niciodată,dar surâde adesea, un surâs nervos și ironic,,În esență, Ioana este o visătoare, dar care nu și-a definit foarte exact scopurile în viață, este o personalitate puternică și frapantă, o ființă superioară, la fel ca și Andrei.
Actul I
Acțiunea se petrece în toamna anului 1913, în București. Decorul reprezintă
casa lui Matei Boiu-Dorcani, o ,,clădire veche, cu ziduri groase ca de
cetate" și anume biblioteca,,o încăpere mare cu fronton triunghiular, pe
care e aplicat blazonul lucrat în lemn". Personajele beneficiază de un
portret fizic detaliat, precum și de câteva trăsături dominante ale firii lor. La
deschiderea cortinei, în scenă se află Andrei Pietraru,,un tânăr ca de 30 de
ani, înalt, delicat, fără să fie slab. Păr castaniu, față palidă și ochii
verzi-albaștri, foarte puternici, pătrunzători. Are figura obosită de om
mistuit de o frământată viață interioară. Fire bolnavicios de impresionabilă,
când prea timidă, când excesiv de violentă. O neliniște și o nestabilitate în
gesturi de aparat de mare precizie, sensibil la mai multe influențe
deodată".
Piesa începe cu un ,,Prolog" Andrei Pietraru cercetează cu
emoție un revolver, pe care îl lipește de inimă și ,,zâmbește îngândurat și
absent". Scena se întunecaătreptat și personajele care apar au un
aer,,fantomatic" și ,,o vibrație artificială", semn că discuția se
întâmplă numai in imaginația lui Andrei Pietraru. Prințul Bazil Șerban este
însoțit de gazda, Matei Boiu-Dorcani și discută . despre faptul că Andrei
Pietraru îl provocase la duel pe Prinț, care este uimit de îndrăzneala
tânărului. Aflând despre duel, Ioana Boiu se tulbură puternic și Bazil interpretează
greșit emoția ei, crezând că este îngrijorată pentru viața lui. Fata însă își
exprimă teama pentru viața Iui Andrei și tatăl ei își dă seama, cu bucurie, că
este îndrăgostită de tânărul cercetător. Bazil este dezamagit,
considerând această iubire nepotrivită, întrucât Andrei își intrerupsese
studiile, își amâna la nesfârsșt examenele, era un biet fiu de țăran, apoi
exclamă cu indignare: ,,Gandiți-vă la strămoșii d-voastră la cei trei logofeți,
la cei patru spătari". Matei are altă scară a valorilor, pentru el sunt
mai presus valoarea personală a unui om, devotamentul și curajul moral, decât
mediul în care s-a născut omul respectiv. El consideră că fiica lui și Andrei
sunt ,,născuți unul pentru altul". Prințul Bazil își menține părerea, că
tânărul este un ratat" și iese amenințând cu duelul de a doua zi.
Scena I. Andrei Pietraru se dezmeticește brusc din visare și sare in
picioare auzind glasul feciorului, care îl introduce pe Șerban Saru-Sinești,
avocat și vicepreședinte al Camerei, ,,un bărbat voinic, ca de patruzeci și
ceva de ani, cu înfățișare energică, cu oarecare pretenții de om
spiritual". Cu o ușoară ironie, Sinești îi spune să stea jos, deoarece el
nu are ca strămoși nici spătari, nici logofeți. Andrei îl roagă să nu fie
supărat pe el pentru că rupsese logodna cu fata cumnatului său, domnișoara
Mărculescu. Fata era foarte bogată, însă tatăl său voia să o mărite cu un
universitar, ca să-și lase ginerele în locul său la catedră, ceea ce lui
Sinești i se păre o idee ciudată. Cu ironie, consideră că Andrei refuzase o
avere, doctoratul în străinătate și un post de profesor universitar pentru
marele post de bibliotecar, pe care tânărul îl avea în casa Boiu de vreo
patru-cinci ani. Andrei răspunde cinismului evident al lui Sinești printr-o
sinceritate patetică, aceea că, desi ,,frumoasă și foarte gingașă",
n-o putuse iubi pe domnișoara Mărculescu și ,,ar fi fost nefericită dacă aș fi
luat-o de soție". Sinești continuă ironia, considerând că tânărul viseazaă
la o ,,dragoste în stare pură".
Scena II. Deciu, un ziarist de la ,,Seara" și ,,Lumea ilustrată"
dorește să vorbească cu domnișoara Ioana Boiu, ca să-i arate ,,portretul"
pe care-l publicasera în revistă și pe care i-l citește, cu glas tare lui
Sinești. Articolul se intitula ,,Jupânița", așa cum îi spuneau prietenele
ei și contura un portret aristocratic domnișoarei Ioana Boiu. Descrierea
Jupâniței conținea și o ironie subtilă la adresa felului distant cu care se
comporta cu oamenii, din care cauză nu s-a măritat încă, deși are treizeci de
ani și zece milioane de zestre, accentuând dorința tinerei de a semăna cu unul
dintre personajele feminine ale lui Stendhal, domnișoara de la Mole.
Deciu, ignorandu-l cu desăvârșire pe secretarul domnului Boiu, recunoaște față
de Sinești că articolul fusese un pretext pentru a putea intra în casa lor,
,,unde e mai greu de intrat decât la palat". El voia să afle
rezultatul demersului pe care Sinești urma să-l întreprindă în mandatul pe
care-l primise din partea Partidului Liberal, acela de a-l convinge pe domnul
Boiu Dorcani să intre în noul guvern, promițându-i ca, la rândul lui, îi va
spune ce funcție va ocupa Sinești în urma remanierii.
Scena III. Intră Matei Boiu Dorcani, care are o ,,înfățișare aleasă de
bătrân cu monoclu, paloare de om bolnav, gesturi reținute și delicate".
Sinești devine dintr-odată excesiv de politicos, dispărându-i definitiv
siguranța de până atunci. Mesajul lui Sinești este unul politic, dorind să afie
dacă răspunsul dat președintelui liberal de către Boiu este unul definitiv, ori
s-a mai gândit între timp și poate reveni asupra refuzului de a face parte din
noul guvern. Bătrânul aristocrat este ușor iritat de insisțentele lui Sinești,
mărturisindu-i că are o aversiune față de politică, inclusiv față de fostul lui
partid, că fusese deja de două ori ministru și ,,demnitatea mea nu-mi îngăduie
să mai fiu a treia oară". Boiu este convins că reforma exproprierii nu
este benefică pentru țară, că pădurile vor fi tăiate în folosul străinilor,
care se vorîimbogăți din vânzarea codrilor, de aceea el nu permisese dezgolirea
muntlor ce se aflau în posesia lui. Faptul că Boiu își administra singur moșia
de pe Valea Nereului este cunoscut de Maria Sinești, care, ca și el, ,,sta
acolo întreg anul", accentuând totodată că nu se mai dusese Ia Dorcani de
la moartea fiului sau.
Actul II
Acțiunea se desfasoară în iatacul Ioanei Boiu-Dorcani, aflat chiar deasupra
bibliotecii, o încăpere încărcată de mobilă, de carți scumpe, obiecte de artă,
dând impresia de,,prea multă culoare, prea multă risipă de dorințe, prea multă
intenție de artă, în gustul estetizant al epocii".
Scena I. Elena, care verifica lumina electrică ce se defectase în hol, îl
observă surprinsă pe Andrei, așezat într-un fotoliu. Se sperie la gândul că
Ioana, atunci când se întoarce de la concert și îl va găsi aici, se va enerva
îngrozitor. Andrei este nervos și hotărât să-i vorbească domnișoarei. Cu greu,
Elena îl convinge să plece, promițându-i că o să-l cheme atunci când domnișoara
Boiu va rămâne singură, deoarece ea presupune ca ar putea fi însoțită de tatăl
ei sau de Maria Sinești.
Scena II. Ioana, îmbrăcată în rochie de seară, se întoarce de la concert,
însoțită de tatăl său, Matei Boiu. Acesta îi spune, cu bucurie, că Prințul
Bazil Șerban o ceruse de soție, veste pe care Ioana o primește cu răceală,
fiind indignată că ei nu-i spusese nimic, ba mai mult, îi comunicase că
intenționează să plece pentru totdeauna la Paris, ceea ce o făcuse să
piardă,,și bruma de simpatie pe care o aveam pentru el". Tatăl îi găsește
scuze lui Bazil, deoarece Ioana intimida pe oricine și probabil că nici prințul
nu avusese curaj să-i ceară mâna direct, dar ea ar trebui să se simtă măgulită
pentru el provine,,dintr-un neam de voievozi... și cinstește tot neamul nostru
atunci când îți cere mâna". Cu ironie și dispreț, Ioana accentuează
superficialitatea prințului, care se crede sportman, om de lume, donjuan, poet,
pictor și cântăreț, dar nu este nimic din toate astea, este numai un diletant,
o mediocritate, un,,preparat de educație și timp liber". Matei se enervează
și-i reproșează că nu este conștientă de faptul că neamul lor se stinge și acum
li se oferise norocul ,,să ducem mai departe un neam de oameni care au stăpânit
țara". Ioana respinge cu fermitate pretendentul,,Nu-i pentru mine
Bazil!", dar tatăl o roagă să se mai gândească, noaptea fiind un sfetnic
bun.
Scena III. Dupa ce bate la ușa iatacului, intră Andrei Pietraru, spre
surprinderea arogantă a Ioanei. Tânărul este încurcat, sfios și rugător, apoi
se hotărăște brusc să adopte un ton bărbătesc și insistă să fie ascultat,
deoarece trebuie neapărat să-i vorbească. El îi destăinuie că este îndrăgostit
de ea, că nu mai poate dormi, nu mai poate lucra, însă ironia ei este
usturătoare și-l întreabă, ca pe un bolnav, dacă pulsul este regulat.
Atitudinea ei batjocoritoare îl face să pară un personaj de comedie, ridicol și
penibil, fiind silit să-și ceară scuze că o deranjase și să-i promită că n-o
să-i mai răpească timpul cu declarații de dragoste jenante. Andrei îi
mărturisește că va pleca de la ei, apoi începe să-i povestească,,încet,
nepatetic, toată suferința trecută", îi spune cum ,,toate bucuriile și
durerile mele au înflorit numai în umbra d-voastră", deși ea îl privea ca
pe un obiect oarecare, cum își zădărnicise viața din cauza ei, cum invidia până
și câinele alb "care vă interesa mai mult decât mine". Ironică, Ioana
consideră confesiunea lui o tiradă de teatru prost, cu,,fraze de roman
ieftin". Trezit brusc din starea emoțională de disprețul ei agresiv,
Andrei conștientizează că idealul lui se prăbușește, că el își deschisese
sufletul, iar ea iî batjocorea și, deodată, toatț suferinta lui acumulată în
atâția ani se revoltă și izbucnește cu violență. El se hotărăște să rămână la
ea peste noapte, ,,cu sau fără voia d-tale", fiind neclintit în decizia sa
ca înainte de miezul nopții să-i sărute mâna, pentru că făcuse acest jurământ,
altfel,,îmi sfărâm tâmpla". Ioana îi întinde mâna cu superioritate, Andrei
duce gestul de a i-o săruta până la jumatate, apoi își dă seama ,,că nu mai are
sens" și, dezmeticit, devine el însuși batjocoritor și aprig, amenințând
că-i va sfâșia ,,această mască mincinoasă, care a făcut din mine un
bolnav". Dezgustata de patetismul lui, Ioana răsfoiește, distantă, romanul
lui Stendhal ..Roșu și negru". Andrei citește un pasaj care-l cutremură
prin asemănarea cu situația lui, acela când Julien Sorel, indignat de lașitatea
sa, jură că, dacă până la ora zece seara nu va reuși s-o prindă de mână pe d-na
de Renal, își va zbura creierii". Ea bănuiește că el se inspirase în
gestul său din acest roman, parodiindu-l, deși Andrei neagă zdrobit, cu
privirea rătăcită: ,,Poate fi viața unui om, parodia unei cărți?". El este
stupefiat de lipsa ei de suflet, i se pare incapabilă să se înduioșeze de ceva
și atunci rupe zăgazurile și, cu ochi halucinați, izbucnește năvalnic, o
jignește spunându-i că ea este cea ridicolă, deoarece se ascunde în spatele
tablourilor și al palatului, care o apară de lume, de viața reală. O acuză ca
inteligența ei este fabricată, nu se manifestă ca o ființă reală a capacității
ei, deoarece se servește de mâinile și picioarele slugilor, cumpără fleacuri cu
bani despre care nu știe nimic, pretinzând că face artă. Pentru că îl acuză de
lașitate, el o surprinde cu informația că a doua zi în zori va avea loc duelul
cu prințul, întrucât el retractase scuzele. Andrei îi explică faptul că acest
duel nu este o luptă cu moartea, ci adevărata înfruntare a destinului-- a fost
perioada de șase ani, în care a suferit și s-a zbuciumat peste măsură, fără ca
măcar să poată hotărî asupra deciziei pe care ar fi trebuit s-o ia. Se aude un
zgomot și Ioana intră în panică, de teama că tatăl ei să nu-l găsească pe
Andrei în iatac. El refuză să plece și-i sugerează că scuză o acuzație de furt,
pe care n-o va tăgădui în fața lui Matei. Ea stinge lumina și Andrei rămâne în
zona întunecată a scenei.
Scena IV. Matei este uimit că ea stă în întuneric și
învinovățește slugile de neglijență, amenințând că o să-i concedieze pe toți,
în afară de bibliotecar, ,,singurul om care muncește aici". Gesturile care
se manifestă sunt agitate și pline de zbucium, deoarece tatăl venise să ia
dublura de la cheia de la bibliotecă, nevoind să-l trezească pe bibliotecar.
Andrei vrea să iasă în lumină și să-i dea cheia, spre disperarea Ioanei, care
îi smulge cheia din mână și o dă tatălui, spunându-i că e dublura celei aflate
la bibliotecar.
Scena V. După plecarea lui Matei, Ioana ,,are ceva dintr-un soldat înfrânt
și zdrențuit care vine din luptă", fiind istovită de zbuciumul prin care
trecuse și îi cere lui Andrei să plece, pentru că are nevoie de liniște. El
reacționează curajos la aceasta dovadă de egoism, reproșându-i, la rândul lui:
,,De ce nu te gândești și la liniștea mea?"Cu un ton diplomatic, ea
recunoaște că este un om remarcabil, cu însușiri deosebite si-l sfătuiește să
părăsească postul de bibliotecar din casa lor, însă el respinge propunerea,
întrucât i se pare inutilă orice ar realiza, dacă ea n-ar ști nimic despre
izbânzile lui: ,,a trebuit să te întâlnesc pe dumneata, mormântul mândriei
mele". Andrei îi povestește cum colegii îl consideraseră totdeauna în
fruntea generației lor, îi apreciaseră calitățile ieșite din comun pentru a
face o carieră strălucită, dar, el sacrificase totul pe altarul iubirii. Ioana
îi intinde mâna, el o refuză, dorind o certitudine, ea îi ia ambele mâini și-i
promite prietenia și sprijinul ei pentru a deveni ceea ce merita. Andrei
respinge orice ajutor și-i adresează o suprema rugăminte: ,,trebuie să fii a
mea trebuie astă-seara chiar". Reacția Ioanei este din nou încărcată de
ironie, dar Andrei, ,,pe care nimic nu-l mai poate abate din drum", îi
cuprinde umerii, o privește înfierbantat în adâncul ochilor, ea rămâne ca
hipnotizată în brațele lui și șoptește stins: ,,Lasă-mă, lasă-mă". În
continuare, scena se consumă mut, accentele mutându-se pe gesturi, mimică și
atitudini sugestive, fiind descrisă de autor în didascalii: ,,acest ,,lasă-mă,
lasă-mă” îl jignește. Aproape o azvârle pe covor privind-o cu dispreț. Ioana
cade ușor pe genunchiul drept, dar se scoală fulgerător cu corpul întins ca o
coardă, fixează asupra lui o privire de mândrie, de ură și de patimă.Se apropie
de el, ca să-l lovească. Vrea să spună ceva, îl prinde de mână, dar în aceeași
clipă,, Andrei a cuprins-o brusc în brațe, o sarută apăsat pe gură."
Actul III
Tabloul I. Decorul reprezintă biroul elegant al secretariatului general al
unui club, în anul 1913. Pe pereți sunt diverse caricaturi ale oamenilor
politici. În scenă se află Maiorul M., domnul R. și Kneazul. Acesta din urma
citește procesul verbal încheiat cu prilejul duelului dintre Andrei Pietraru și
Prințul Bazil Șerban, care se terminase cu o dispută. Andrei era acuzat de
martorii adversarului că lovise după ce directorul de luptă strigase
,,Halt" si-l rănise destul de grav la umăr pe prinț și propuneau
descalificarea acestuia. Martorii lui Andrei susțin că lovitura fusese dată
chiar în clipa când s-a auzit comanda, așa ca nu se punea în niciun caz
problema descalificării. Ca urmare, divergența trebuia rezolvată de un,,juriu
de onoare", iar cei trei erau membrii acestei comisii care trebuiau să
decidă. Maiorul și domnul R. propun descalificarea, dar Kneazul se opune și
consideră ca Pietraru procedase corect, drept pentru care decizia se amâna
pentru o întalnire viitoare. Acest tablou ilustrează ideea că Andrei Pietraru,
dintr-un sentiment profund al onoarei, nu renunțase la duel, pentru a-i
demonstra iubitei lui că poate avea și el demnitate aristocratică.
Tabloul II
Scena I. Acțiunea se petrece în marea bibliotecă a casei Boiu, unde Andrei
Pietraru discută cu Darie Culai, prietenul său. Andrei îi povestise despre
întâlnirea din iatacul Ioanei, de la care se scursese o săptămână și-i
mărturisește că viața lui se schimbase de atunci. Culai este ironic, el
observase că Andrei este tot bibliotecar, că slugile îl tratează ca pe egalul
lor, iar domnii eleganți care veneau pe la familia Boiu ,,nu-ți răspund la
salut, decât dacă te și apleci puțin". Prietenul lui recunoaște că ziua
așa se întâmplă, dar nopțile pe care le petrece, în taină, cu Ioana sunt,,calde
și pătimașe" și dimineața , când revine la statutul de bibliotecar, se
întreabă dacă totul nu este un vis. El se considera un învingător, pentru că
simțise o adevărată voluptate când, plimbându-se la șosea pe aleea pietonilor,
a trecut Ioana,,mândră și disprețuitoare"în echipajul ei de
lux, admirată de toți snobii, dar ea nu-i băga în seamă, ci l-a privit numai pe
el. Culai consideră că este numai iluzia de învingător, iar faptul că ea se
purta din ce în ce mai rece cu el denotă că aventura lor fusese doar un
capriciu al Ioanei Boiu, de care începuse să se sature. Mai mult decât atât,
Culai îl acuză că era nedemn s-o necinstească pe fata stăpânului său, în
propria lui casă, iar în al doilea rând, se comporta josnic, ducând o viață de
,,prefăcătorie, de minciună grosolană" față de omul care-l plătea. Îi
atrage atenția și asupra receptării de către bătrân a iubirii lui, pentru că îl
va bănui că- l interesează numai averea fetei și nu-l va crede nimeni că este
un ,,nebun sincer". De altfel, altcineva îl iubea cu adevărat pe Andrei și
aceasta era Elena, fata care,,și-a pustiit tinerețea, și-a secat viața cu ochii
la tine" timp de șapte ani și el nici nu băgase de seamă.
Scena II. Ioana îi comunică lui Andrei că tatăl ei va pleca la moșie, spre
fericirea tânărului, care însă, ei îi pare cu totul deplasată. Ea insistă ca
să-i spună tatălui ei totul, chiar astăzi, dar Andrei se sperie, ezită,
dovedind lașitate. Ioana îi mărturisește că nu mai poate trăi cu această
rușine, că de o săptămână,,viața mea nu e decât prefacătorie dezgustătoare"
și nu mai poate îndura. Andrei îi promite că va vorbi cu tatăl ei chiar azi,
fapt ce o entuziasmează pe fată, pentru că-l vrea ,,puternic și
poruncitor", să arate ce poate, să-i surprindă pe toți. Șovăielile lui au
dezamăgit-o și au întristat-o, făcând-o să se poarte rece și din ce în ce mai
distantă cu el. Lașitatea și slăbiciunea revin, și Andrei propune să-i comunice
totul lui Matei printr-o scrisoare. Ioana este dezamagită de lipsa lui de
fermitate și-l îndeamnă să se ducă la tatăl ei ,,bărbătește", căruia să-i
spună, fără ocol: ,,Domnule, fata d-tale e nevasta mea". Apoi, cu o mare
amărăciune, îl amenință că o să-i spună ea, dar atunci totul se va sfârși între
ei,,și voi înțelege că noaptea nu distingi bine și lesne poți lua un păpușar
fălos drept eroul așteptat". Jignit, Andrei se ambiționează și-i promite
că îi va spune totul tatălui său chiar azi.
Scena III. Matei Boiu îi comunică lui Andrei că i-a făcut rost de un post
de suplinitor la un liceu în București, că s-a gândit la un înlocuitor pentru bibliotecă
și apreciază strădania și devotamentul cu care tânărul muncise la ei. Andrei
este încurcat și încearcă să mulțumească pentru anii aceștia care au fost
pentru el cei mai frumoși. Cu o hotărâre bruscă, Andrei îi cere mâna fiicei
lui.Acesta consideră îndrăzneala ca o glumă necuviincioasă. Andrei
îi destăinuie că Ioana îl iubește, spre amuzamentul bătrânului, care îl
consideră nebun.
Scena IV. Ioana intră în încăpere emoționată și neclintită și-i
explică tatălui său ceea ce vrea să-i comunice Andrei și anume,,că sunt nevasta
lui". Matei Boiu este uluit de cele aflate și, autoritar, îi spune fetei
să iasă, pentru că el are de vorbit cu,,acest vânător de zestre".
Scena V. Domnul Matei Boiu-Dorcani este furios, îl acuză pe Andrei că s-a
dovedit un mișel, că nu este decât un ratat,,un student întârziat",un
ticalos. Argumentul iubirii este pentru Matei cu totul nesemnificativ, fără
importanță în neamul lor, care a dăinuit nu prin,,dezmățul iubirii",
ci,,prin renunțare, prin luptă, prin înfrângeri" și prin sacrificii. El îi
dă exemplul celor patru fete ale vel-logofatului Manole Boiu, care s-au
călugărit toate într-o zi, ca să nu se împartă averea prin moșteniri și
,,neamul să rămâie astfel puternic". Disprețul lui nu cunoasște margini,
uluit că tânaărul îi spune pe nume domnișoarei Boiu și, realizând brusc faptul
că-i dăduse de înțeles că devenise,,nevasta" lui, ramane încremenit și
abia mai poate respira: ,,Am aproape șaptezeci de ani. De ce nu m-ai
ucis întâi? Doi-trei ani de viață încă nu înseamnă nimic și aș fi închis ochii
fără să știu că, după ce băiatul mi-a fost omorât, - fata mi-a fost necinstită
și scoasă din lumea ei, ca o leproasă. Ai fi fost mai puțin ticălos".
Aristocratul nu poate înțelege cum fiica lui putuse deveni amanta unui fiu de țăran,
a unui slujitor, întrebaându-se cu dezgust:,,Cum de nu i-a fost silaă?"La
aceste cuvinte, Andrei, care ascultase sfios și respectuos toate acuzatțiile,
se simte profund jignit și devine, brusc, de o autoritate agresivaă: ,,Cu sau
fără binecuvantarea dumitale, Ioana e nevasta mea". Clocotind de furie, îl
acuză că-i insultă tinerețea și că ar fi fost inutil dacă ar fi venit cinstit
să-i mărturisească iubirea pentru Ioana, deoarece i-ar fi,,ridicat iîn față o
haită de stramoși, care saă-mi conteste dreptul de a fi eu însumi". Matei
Boiu Dorcani, cu un dispreț amar, regretă că Andrei nu face parte din lumea
aristocratică, pentru că l-ar fi putut pălmui după cununie, dar așa cum stau
lucrurile totul este zadarnic. Dacă tânărul ar fi fost un borfaș de rând, dacă
s-ar fi furișat în casaă cu scopul de a fura ,,caâteva boarfe", ar fi fost
pedepsit de lege și închis, dar pentru că i-a luat fata, ,,floarea cea din urmă
a sângelui meu sfârșit", nu va da socoteală nimănui, nu va suporta niciun
fel de consecințe pentru mârșăvia lui. Andrei îl sfătuiește s-o dezmoștenească
pe Ioana, deoarece el nu este un vânător de zestre, dar Matei, vlăguit de
durere, riposteazaă spunând că nu o va dezmoșteni, dar ar da tot ce are
,,pentru ochii curați ai fetei mele de dinainte" și-l asigură, cu ironie,
că se va simți bine în averea adunată de generații.
Scena VI. Elena, palidă și vaădit tulburată, strânge într-o servietă toate
lucrurile de pe birou fără sa-l privească pe Andrei, iar acesta, staânjenit, se
vede caă suferă pentru,,răul pe care i l-a faăcut acestei fete", care era
îndrăgostită de el de atâția ani, fără sperantță. Ea îi comunicaă faptul că
domnul Matei Boiu Dorcani se mută definitiv la moșia Dorcani, unde nu mai
fusese de șapte ani, de caând iîi murise băiatul. Elena recunoaște că auzise
toată discutția lor, care de altfel se auzise iîn toată casa și că se hotaărâse
să-l iînsotțească pe bătrân și să stea cu el la moșie. Cuprins de duioșie
pentru atâta devotament și dăruire, Andrei o cuprinde pe fată și o sarută,
scenă surprinsă de Ioana Boiu, care tocmai intra. Speriată, Elena fuge, ceea ce
agravează și mai mult aparenta trădare.
Scena VII. Ioana este sufocată de indignare,,cu slugile din casă!",
respingând cu sila orice atingere a lui Andrei sși acuzându-l că este
într-adevăr un vânător de zestre,,un suflet de slugă", așa cum afirmase
tataăl ei. Încercând disperat să se dezvinovațească, Andrei o întreabă:,,dacă
m-aș omorî, m-ai crede?". Ioana este sarcastică și, amintindu-și scena din
noaptea în care o cucerise, îi răspunde,,cu o ucigătoare batjocură:,,Să te
omori? Iar să te omori?". Andrei,,cu un zâmbet alb, cu o liniște de
mort", se împușcaă în inimă, spunând cu ultimele puteri:,,Pe dumneata
te-am ucis în mine Ești moartă, mai moartă decât dacă n-ai fi existat niciodată".
Năucită și disperată, Ioana strigă după ajutor. Intră servitorii, Elena și
Culai, care venise împreună cu fostul lor coleg care era acum doctor. După
examinarea lui Andrei, acesta constată că nu este atinsă inima. Culai se
întoarce către Ioana, care este înmaărmurită și pare că nu înțelege nimic din
ce se întâmplă și-i spune autoritar că Andrei al ei a murit, apoi o îndeamnă pe
Elena să-și facă bagajul și să meargă împreună cu ei la Văleni.
Pentru finalul dramei "Suflete tari", nu este importantă sinuciderea
fizică a personajului central, ci moartea iubirii absolute în sufletul
zbuciumat al lui Andrei Pietraru, eșecul generat de imposibilitatea împlinirii
idealului în dragoste.