luni, 23 septembrie 2024

 

Monologul argumentativ

Pag.21

1=pro sau contra,,Basmul este o specie literară depășită”

PRO:

G. Calinescu,în  Estetica basmului  a spus:
”Basmul este […]o oglindire a vietţii în moduri fabuloase." .
„Basmul e un gen vast, depdăşind cu mult romanul, fiind mitologie, etică, ştiinţă, observaţie moraă etc. Caracteristica lui este că eroii nu sunt numai oameni, ci şi anume fiinţe himerice, animale. […] Când dintr-o naraţiune lipsesc aceşti eroi himerici, n-avem de a face cu un basm."

basmul, ca opera de arta, este o lume cu totul aparte, […], opusa deci cotidianului, o lume in care vointa omului nu cunoaste limite, in care nu exista contrarii care sa nu poata fi rezolvate. Basmul porneste de la realitate, dar se desprinde de ea, trecand in suprareal. […] Este o lume opusa realitatii cotidiene nu prin personaje si intamplari ( care pot fi verosimile ), ci prin atmosfera ei interioara, prin esenta ei.”

Basmul este o naratiune deliberat fantastica, definita ca specie a genului epic din literatura populara sau culta, care prezinta confruntarea dintre doua categorii opuse – Binele si Raul -, simbolizate prin personaje pozitive si negative. “Ceea ce caracterizează basmul, ca operă de artă, este o lume cu totul aparte, concepută in coordonatele unui univers fantastic, opusă  cotidianului, o lume in care voința omului nu cunoaște limite, in care nu există contrarii care să nu poată fi rezolvate.”

 

Basmul ocupă un loc aparte, fiind revelaţia cea mai profundă a sentimentului popular. Nicăieri nu pot vieţui atît de direct căile destinului poporului, suferinţele-i ascunse, forţele victorioase şi dorurile sale cele mai pure ca în basme. Povestite şi repovestite, aceste texte alcătuiesc un ferment al vieţii noastre afective,fiindcă ele acţionează în mod creator în acele temelii sufleteşti din care mai tîrziu răsar speranţele şi se nasc idealuri, devenind cel mai înţelept act de cunoaştere, un text de primă importanţă în formarea cititorului.Adaptabil la orice vîrstă, basmul ne prezintă cele mai verosimile strategii de acţiune şi scenarii ale vieţii,deci e important doar să le înţelegem .

   În primul rând, valoarea basmelor constă în: caracterul nedeterminat al locului acţiunii şi al eroului principal,deoarece  cititorul se teleporteză imaginar ,,peste nouă mări şi nouă ţări” nu într-o localitate concretă.Basmul este o comoară de înţelepciune, îi este specific divizarea clară a binelui şi răului. O caracteristică a basmului adevărat este sfîrşitul fericit,iar eroul, care trece prin toate încercările, îşi manifestă cele mai frumoase calităţi şi, neapărat, este răsplătit.Dar în basm este o aureolă  a tainei şi a magicului.

   În al doilea rând,trecerea protagoniştilor prin încercări dificile,peripeţiile eroilor, drumurile lor sunt lecţii fundamentale de viaţă, în urma cărora cei ce citesc sunt edificaţi, proiectaţi calitativ pe o orbită superioară a devenirii lor. . Basmul, avînd un rol preponderent educativ, propune cititorului o multitudine de aspecte ale vieţii, din care se poate învăţa, variate personaje purtătoare de mesaje moralizatoare, de un bogat conţinut de idei, nenumărate situaţii ce ilustrează comportamente umane.Simbolurile ce apar în basme ne pot ajuta să cuprindem sensurile vieţii, deoarece ele nu sunt altceva decât o reprezentare a acesteia.

  În concluzie,basmele, prin învăţăturile ce se desprind din lecturarea lor, oferă imaginea unei lumi feerice, ideale, o lume în care  răul până la urmă este pedepsit, iar binele triumfă. Învățăm astfel să avem un comportament adecvat din punct de vedere moral. De asemenea, dezvoltă procesele cognitive :gândirea,limbajul, memoria, imaginaţia, dar şi procesele psihice: senzaţiile, percepţiile, repretentarea. Basmele îi fac pe oameni fericiți - și nu doar pe copii. Ele distrează și leagă generații între ele de secole.

CONTRA:

Basmele sunt literatură pentru copii, astăzi ele s-au modernizat, evoluția lor se îndreaptă spre ficțiune sau povestea științifico-fantastică, copiii ,adolescenții sunt mai mult atrași de poveștile SF care arată tehnologia viitoare, decât spre revizuirea trecutului. 

În primul rând, o parte din părinti consideră că rândurile lui Hans Christian Andersen sau ale fraților Grimm,Petre Ispirescu,Creangă,Slavici nu mai sunt potrivite pentru micuții lor și preferă să le citească acestora povești mai actuale,scurte, din cărți moderne, cu multe desene,puține rânduri pe pagini,litere mari,apărute recent pe piață.

Sunt părinți care refuză chiar să le povestească despre Rapunzel,  deoarece aventura ei abrodează tema răpirii, despre Scufița Roșie, deoarece lupul cel rău ajunge s-o mănânce pe bunicuța sau despre Cenușăreasa, invocând că aceasta este demodată și portretizează o fată care stă toată ziua în casă, făcând treabă.

Despre Jack si Vrejul de fasole uni părinți spun că este o poveste nerealistă, iar problema cu Alba ca Zăpada este ca îi are alături de ea pe cei șapte pitici, iar termenul ,,pitic” este jignitor.

Alți părinți spun că  nu  citesc povești,pentru că  se tem ,deoarece copiii adresează întrebări incomode și rușinoase despre desfășurarea acțiunilor.

,,Hansel si Gretel”– este o poveste despre doi copii abandonați,sunt singuri pe lume și cei ce ascultă  se pot speria. În,,Frumoasa și Bestia” – Bestia este o creatură înfricoșătoare și restul nu mai are importanță.

În al doilea rând,basmele moderne nu mai încep cu ,,a fost o dată ca niciodată…”,iar vremurile – și o dată cu ele poveștile, personajele și rolurile lor au căpătat astăzi, într-o lume în care tehnologia ne ajută să fim la un click distanță de orice – alte nuanțe, valori, mize și semnificații.Astăzi, aflăm că noul film ,,Albă ca Zăpada” nu va mai avea pitici, ci „creaturi magice.” Nici Lupul nu mai este parcă atât de înfometat ca altădată, iar Cenușăreasa vrea să-și croiască singură drumul în viață, fără ajutorul prințului și al pantofului fermecat.

În concluzie, într-o lume în care ne tehnologizăm pe zi ce trece, pe copii sau pe oamenii cu suflet de copil îi mai bucură poveștile sau este un mit că mai mult le-ar plăcea statul pe telefonul mobil,laptop,tik-tok sau,sau,......????

    Și totuși de ce Albert Einstein, vestitul fizician, spunea: ,,Dacă vrei ca cei mici să fie inteligenţi,citeşte-le basme. Dacă vrei ca ei să fie şi mai inteligenţi, citeşte-le şi mai multe basme?”

Pag.22

1=cuvinte care o o componentă negativă:adunătură; a se sinchisi;a catadicsi;tagmă

=fraze:

   În podul vechi există o adunătură de obiecte uitate printre care șoarecii și-au făcut culcușuri.

   Când a auzit în noapte zgomote la ușa mare,nici nu s-a sinchisit să o deschidă.

   De lene,trândavul n-a catadicsit să mulțumească oamenilor binevoitori.

 

2=am ales:adjective:natural,deosebit,unic///substantive:aparență,adâncime;

      Oamenii au dreptul la un mediu natural nepoluat.

      Nu tot ce e natural e folositor omului.

      Un interes deosebit pentru oameni îl are cunoașterea legilor.

      Câteodată nu ne mai interesează obiectul deosebit al copilăriei.

      Respectul este un obicei unic al omului.

      Nu există un model unic de organizare pentru reușită.

Aparența unui obiect vechi poate ascunde secrete.

Să nu privim aparența strălucitoare a unui om cu încredere.

În adâncimea muntelui sunt galerii ale unor ființe stranii.

Nu avem încredere în adâncimea unui sentiment.

3= neechivoc- adj. categoric, clar

limbajul evaluativ este folosit pentru a expune un fel de judecată, pozitivă sau negativă, asupra a ceva; cuvântul este să facă o evaluare (în acest caz, o evaluare pozitivă) și nu conține niciun conținut descriptiv. „Bine”, „rău”, „corect” și „greșit” sunt exemple de termeni pur evaluativi. 

=Ceea ce le distinge întâi în modul cel mai favorabil de celelalte poezii ale literaturii noastre este naivitatea lor, lipsa de orce artificiu, de orce dispoziţie forţată, simţimântul natural ce le-a inspirat. 

a=distinge;celelalte poezii;literaturii noastre;dispoziție;simțământul;

    adevăratele probleme;să comenteze;știri politice;moda bărbătească;remanierile și comploturile politice;existența bărbaților;

b=modul cel mai favorabil;naivitatea;lipsa de orice artificiu;dispoziție forțată;

     ciudata dezinteresare;să soarbă știri;o problemă mult mai sobră și mai vitală;stranii indiferențe;în pofida formidabilului rău;în pofida neurastenizantei monotonii,

pag.23

1=formule de certitudine: așadar,bineînțeles,totuși,există,este,decide,=stil decis,autoritar de întărirea ideilor;

     Formule de incertitudine= poate fi,e preferabil,așa cum era,poate,ar putea fi;este o manieră de exprimare,de întărire a unor adevăruri

Există idei care arată că nu e vorba de conținutul propriu-zis al geometriei, de teoreme, de probleme.

 Cultura e omenească, e adevăr, e ordinea în a înțelege creațiile spirituale.

Dar sunt și propoziții în care rolul argumentativ este de păstrarea unei distanțe prudente în ceea ce privește cultura noastră care poate avea un caracter schematic,,de a geometriza”,pentru că cultura geometrică nu numai că ordonează, dar și construiește, cultura omenească este adevărul nostru, este ordinea construită de noi, este lumea omului, este omul însuși,

(Mathesis universalis este știința universală, noțiunea care sintetizează și cuprinde întreaga gândire.)

2=,,Atentate, cancer, accidente și alte pericole”—editorial de Cornel Nistorescu în ,,Cotidianul”

                                           (24 martie 2024)

,, Într-o zi sau chiar în numai cîteva ore, atmosfera lumii se încarcă pînă la irespirabil. Pe nesimțite, se amorsează ca o bombă. Internetul aleargă știrile proaste cu mai mult decît viteza fulgerului. Într-o secundă, totul devine planetar. A murit o vedetă! Viitoarea Regină consoartă sau viitoarea Regină mamă a Angliei are cancer. Un model de frumusețe și echilibru se clatină. Așezată pe o bancă într-un parc, îmbrăcată simpluț, ca un om de rînd, ea dă semenilor o veste care ar trebui să clatine orice inconștiență și nepăsare. Și cele mai iubite persoane ale omenirii se pot prăbuși într-o clipă. Iubirea nu-i un scut în fața morții. Este doar un cîntec divin de sfidare a neantului. Și Regele Charles III a fost atins de cancer. Nici gloria Coroanei nu protejează. Splendoarea Regelui nu este egală cu măreția imperiului.

  Accidentele de circulație se înmulțesc mai ceva decit ciupiturile de țînțar. Despre cele mai multe dintre ele nu mai auzim nimic. Sunt doar anonime tragedii locale, cel mult regionale.

Atentatul de la Moscova îngrozește populația planetei. Deja ne bîntuie o întrebare:

-Și dacă va fi înțeles altfel, într-o altă cheie decît o răzbunare dementă?

Tîrziu, după miezul nopții, ca un refugiat din nebunia lumii, am urmărit Campionatele Mondiale de patinaj artistic de la Montreal, așteptînd să se întîmple o altă minune. Cu o noapte înainte, canadienii Deanna Stellato-Dudek şi Maxime Deschamps au cucerit aurul în proba de perechi din cadrul Campionatelor Mondiale de patinaj artistic. Deanna Stellato-Dudek la cei 40 de ani ai săi, după 16 ani de retragere din patinaj, devenea campioană mondială și își împlinea un vis care ne arată că speranța omului este cea mai frumoasă parte din eternitatea lui.

Gramatica argumentării:

1=

Raport condițional,exprimând un raționament ipotetic:Dacă jurnal înseamnă viaţă înregistrată şi comentată, viaţă de la o zi la alta, atunci jurnalul unui poet este o noţiune lipsită de sens,

Raport cauzal(explicativ)exprimând o explicație: pentru că viaţa poetului nu are absolut nicio importanţă.

Poetul există şi rămâne numai prin ceea ce reuşeşte să nu trăiască  şi, netrăind, să creeze  doar.

Raport cauzal exprimând un motiv: pentru că,după cum bine se ştie, numai ceea ce nu există în planul vieţii se realizează în planul artei. O  dragoste împărtăşită nu naşte poeme - mărturie stă întreaga istorie a poeziei lumii. 

Raport conclusiv,exprimând o concluzie finală: Deci, pentru a fixa dintru început termenii, pentru a turna în ei înţelesul dorit de noi, pentru a impune noţiunii o sferă care să poată semăna cu o aureolă, aş spune, parafrazând o mai veche afirmaţie, că jurnalul unui poet nu mi separe o chestiune de viaţă, ci de absenţă a vieţii.

Raport adversativ,exprimând o ipoteză negată,substituită de poziția prezentată de vorbitor ca reală: Nu lucrurile întâmplate le voi comenta, ci pe cele care aş vrea să se întâmple.

Raport concesiv,exprimând o acceptare parțială a unei situații: Şi chiar dacă voi comenta fapte, ele nu vor fi decât îndepărtate pretexte pentru gândurile mele.”

2=  Jurnalul Anei Blandiana nu respectă definiția, el nu s-a ivit din dorința de a eterniza fleacuri cotidiene, fiind instrument de fixare a celor trăite, dar și de mai bună gândire și înțelegere a lor:

3=de altminteri=de altfel introducerea unei idei diferite;

     Pe de altă parte=în plus, =adăugarea unei idei;

     În fine=în sfârșit,=exprimarea concluziei;adăugarea unei idei;

Rolul acestor locuțiuni: realizează conexiunea textului,

4= ,,Al doilea adevăr, și cel mai însemnat, de care trebuie să ne pătrundem, este acesta: forma fără fond nu numai că nu aduce nici un folos, dar este de-a dreptul stricăcioasă, fiindcă nimicește un mijloc puternic de cultură. Și, prin urmare, vom zice: este mai bine să nu facem o școală deloc decât să facem o școală rea, mai bine să nu facem o pinacotecă deloc decât să o facem lipsită de arta frumoasă; mai bine să nu facem deloc statutele, organizarea, membrii onorarii și neonorați ai unei asociațiuni decât să le facem fără ca spiritul propriu de asociare să se fi manifestat cu siguranță în persoanele ce o compun; mai bine să nu facem deloc academii, cu secțiunile lor, cu ședințele solemne, cu discursurile de recepțiune, cu analele pentru elaborate decât să le facem toate aceste fără maturitatea științifică ce singură le dă rațiunea de a fi“

Cel mai însemnat=formulă de evaluare pozitivă

trebuie=certitudine

nu aduce nici un folos=neechivioc,clar,fixat în limbă

este de-a dreptul=direct,fixat în limbă

fiindcă=raport cauzal,exprimă o anumită situație

prin urmare=raport concluziv,exprimă o concluzie parțială

este mai bine=certitudinea față de ideile din mesaj

decât=adverb repetat

mai bine=certitudine;repetiție;

să facem//să nu facem=repetiție,

cu siguranță=formulă de certitudine

Ultima frază conține structuri gramaticale ce exprimă raporturi logice care arată că mediocritatea nu este favorabilă societății.Expresia,,este mai bine.....decât” înseamnă ,,mai convenabil„și exprimă un motiv de a fi precaut în existența unei societăți care nu aprobă superficialitatea și încalcă armonia, fără a duce vreun folos și distruge un mijloc de cultură.Folosirea persoanei întâi plural,pluralul autorității, este un mod de exprimare în care persoanele vorbesc la persoana întâi plural, referindu-se la ei înșiși, spun „noi” când își exprimă propria lor părere.