duminică, 22 septembrie 2024

 

   EVALUARE U4

1=Rezumatul fragmentului:

Crăcănel îl întâlneşte pe Pampon, iar între cei doi are loc o neînțelegere:Pampon îl acuză pe Crăcănel că a amăgit-o pe iubita sa,are o dovadă-un bilet de abonament la frizerie și un altul de la amantă,Mița,care scrisese că îl așteaptă miercuri. Acesta respinge acuzația și înțelege că el este Mangafaua,că el a fost la Ploiești și că este înșelat a opta oară în dragoste. Pampon înțelege că spune adevârul privind identitatea sa. 

 

2=Tipuri de comic:

Comic al situaţilor: situațiile suprinzătoare în care sunt puse personajele, provocate de încurcături, confuzii,modul în care Crăcănel află că este înşelat pentru a opta oară şi că i se spune ,,Mangafaua’’, Pe Crăcănel şi Pampon, ,,suferinţa din amor” îi transformă din inamici în prieteni. Iar gelozia acestor doi, veşnic încornoraţi, îi aduce în situaţia “să compătimească împreună.”

Comicul de limbaj este savuros: Limbajul folosit de personaje este un mijloc de tipizare a acestora:,,ochi alunecoşi, inimă zburdalnică;Mangafaua;,,a opta oară tradus”

Comic de moravuri: relaţiile atrag personajele într-un cerc vicios, între luciditate și grotesc, indulgența lui Crăcănel cu care acceptă să fie înșelat de iubite;

Comicul de nume este o altă modalitate de construire a personalităţii unui erou,sunt nume mahalagizate. ,,Crăcănel" este o poreclă care conține  caracterele comice ale tipului. Crăcănel este un bărbat slab, fricos şi nehotărât.Pampon este asemenea unui ciucure ce se rostogolește și nu-și găsește locul, bărbat violent şi hotărât. tipul omului de onoare curajos și demn, al cavalerului fără teamă.

Comicul de caracter Personajele vor sa pară altfel decât sunt în realitate:Pampon vrea să afle adevărul despre biletele găsite la amanta sa;Crăcănel crede în iubire și înțelege că este înșelat.

 3=Indicaţiile scenice sau didascaliile, singurele intervenţii în text ale autorului sunt o modalitate de explicare suplimentară din partea acestuia, care ajută la interpretarea scenică şi la regia spectacolului teatral. În fragment, acestea punctează gesturile, atitudinea şi trăirile personajelor:,,își pune mâna la inimă să o astâmpere";,,apărându-se";,,sfârșindu-se de la inimă,se moaie din balamale și cade pe un scaun”,reprezentând de asemenea o metodă de caracterizare directă a personajelor, de către autor.,

 

ACT II..scena 9

4=,,Crăcănel"sau Mangafaua,(amantul Miţei) evocă un om cu o conformație fizică șubredă, în deficit de virilitate, imbecil, adică așa cum e acest personaj fricos și ,,tradus" de toate femeile. ,,Crăcănel" este o poreclă care conține  caracterele comice ale tipului. Crăcănel este un bărbat slab, fricos şi nehotărât. Deşi înşelat de femeie, el este gata s-o mai ierte încă o dată, aşa cum făcuse şi cu predecesoarea ei. Atacat de Pampon, nu este în stare să se opună fizic, ci ameninţă cu scandalul. Este patetic şi teatral în exprimarea propriilor slăbiciuni, izbucnind deseori în plâns, pentru că are „naturelul simţitor”.

Crăcănel este un bărbat slab, fricos şi nehotărât. Deşi înşelat de femeie, el este gata s-o mai ierte încă o dată, aşa cum făcuse şi cu predecesoarea ei. Atacat de Pampon, nu este în stare să se opună fizic, ci ameninţă cu scandalul.

Iancu Pampon(amantul Didinei) este un bărbat violent şi hotărât. El vrea cu orice preţ să-l găsească pe  amantul amantei sale şi să-l pedepsească, să-i rupă oasele. Pe de altă parte, este la fel de îmbrobodit ca şi Crăcănel, fiind convins că femeia nu este de vină, ci a fost amăgită de seducător.

lancu Pampon pare tipul omului de onoare curajos și demn, al cavalerului fără teamă.Sentimentul iubirii capătă pentru el o aureolă mistică și se însotțește cu ideea de jertfă:,, amanta mea, cel mai sacru amor, pentru care mi-am sacrificat cariera de militar."

         Chiar daca, in conformitate cu legile elementare ale comicului, Cracanel si Pampon, asemenea lui Stan și Bran, sunt contrastanți fizic și temperamental, pe ambii îi unește iubirea, trăiesc numai în prezentul amorului; aceasta pentru că primul are ,,naturelul simțitor" și ține,,mult la amor", al doilea deoarece dovedește un fel de slăbiciune în fața femeii, considerată a fi victima propriei sale naturi copilărești. Pampon este străbătut de ,,fior rece"sau de câte unul cald, ce-l face să i se urce sângele la cap; Crăcănel e scuturat de fiorii fierbinți ai amorului și ai suferinței

5=

a.știre de radio:

Vă aducem o știre care aparent este banală,comică,dar o puteți interpreta cum doriți:doi bărbați îndrăgostiți se întâlnesc și unul dintre ei îl acuză pe celălalt că a amăgit-o pe iubita sa,aducând ca argument că a găsit la aceasta un bilet prin care aceasta anunța că e liberă într-o seară,pentru că ,,Mangafaua”e plecat la Ploiești.Momentul este lămurit rapid,pentru că cel bănuit recunoaște că el a fost plecat la Ploiești și este nefericit că iubita sa îi este necredincioasă.Situația s-a lămurit favorabil pentru bănuitorul.

 

b.trăsături ale stilului jurnalistic folosit în știre este caracterizat prin: simplitate, claritate,precizie:

-Folosirea unui limbaj accesibil determinat de varietatea publicului țintă căruia i se adresează.

-Excluderea unor noțiuni ștințifice și explicații de strictă specialitate.

-Utilizarea limbajului literar alături de utilizarea limbajului cotidian.