miercuri, 21 august 2024

 

ESEU

  „La hanul lui Mânjoală” este o nuvelă,creație epică în proză, de dimensiuni medii, cu un singur fir narativ, conflict concentrat, cu o construcție riguroasă, un număr redus de personaje.Este o nuvelă realistă :cu tente naturaliste, dar și o nuvelă fantastică ,reflectă o realitate în care se desfășoară un personaj,prins în aspecte sumbre într-o atmosferă fabuloasă.

    Realismul nuvelei este încă de la început când personajul-narator se îndreaptă către Popeștii-de-sus, la polcovnicul Iordache,socotind că va ajunge în jurul orei zece,poposește la han pentru,,trei sferturi de ceas", ca să-i dea calului grăunțe;își amintește că stăpânul hanului murise, lăsând afacerile pline de datorii pe seama nevestei, Manjoloaia, o femeie zdravana,care a plătit datoriile, a reparat hanul;observă aglomerația din han,este întâmpinat de Cocoana Marghioala,pe care o cunoștea de când era copil și observă că aceasta era neschimbată.Ajunge în odaia curată,i se aduce mâncarea și vrea să se închine,dar nu există nicio icoană. Vinul bun îl amețește, dar când află că afară a început viscolul, se dezmeticește brusc si constată ca ceasul era ,,zece si aproape trei sferturi.”Afară vede că "este o vreme vajnică",iar cocoana Marghioala încearcă sa-l convinga să nu plece,.Își ia calul,se întoarce sa-si ia rămas bunși o găseste pe femeie ,,cu caciula in mana", pe care ,,o tot învârtea”Tânărul incaleca si pleaca de la han și merge prin viscol și se mustră că părăsise hanul, se gândește că la pocovnic toată lumea se culcase.Părăsit de cal,află de la Gheorghe Natrut, care era paznic la coceni, afla cu stupoare ca era in Haculesti, deci foarte aproape de hanul lui Mânjoala, desi mersese prin viscol mai bine de patru ceasuri. Vede lumina la odaia cocoanii Marghioala, se simte din nou încântat de odaia albă,dar apare polcovnicul Iordache, care l-a scos de acolo cu scandal și mare tărăboi.

  O intâmplare misterioasă pregateste aparitia fantasticului: niste tțlhari au atacat hanul, ca prin minune, unul dintre ei a cazut mort ,iar fratele lui a rămas mut. Interventia unei forte obscure, chemate parca de cineva, nu se opreste aici: când hangița a început să strige, jandarmii erau deja la poartă, parcă ar fi fost preveniți. Hangița Marghioala aflată lângă cuptor, cunoaște tinta drumetului, de parcă i-ar fi spus cineva, în preajma femeii, tanarul simte o ispită demonică pregatind astfel terenul pentru intâlnirea cu Necuratul. Camera îl încântă: totul este alb,  cald, dar lipsesc icoanele. Cand oaspetele își face cruce se aude "răcnetul' unui cotoi care fuge afară  si lampa se stinge În timp ce mănâncă se stârneste o vijelie cumplită chemata de Uciga-l crucea, la porunca hangitei). Fanica se pregateste de plecare și observă ca hangita îi învârtea căciula in mana.Efectele vrajitoriei vor aparea destul de curand: calul calul  se oprește pe loc în fața unui iedpus de călător intr-o desagă, iar calul alearga năucit inapoi spre han. Tânarul este gasit de un pândar și  află, stupefiat, că ratacise vreo patru ore în jurul hanului, retțnut parca de o mana nevazuta. Grăbit să se intoarcă in spatiul malefic ,naratorul găsește iedul negru, pe prag, Tânarul este luat cu forța de polcovnic, dar se întoarce de trei ori si numai după ce se purifică, timp de patruzeci de zile, la un schit, se-cumințește si acceptă căsatoria. 

  Autorul-narator încearcă să dea o explicație realistă fiecărei secvențe, astfel încât fantasticul nu este înspăimântător, ci se menține în limitele viziunii populare.

   Tema nuvelei ilustrează mitul folcloric al vrăjitoarei malefice, care-i atrage pe tineri și-i întoarce din cale, tulburându-le mințile, scoțând la suprafață dorințe ascunse, dar care, odată ieșiți din cercul magiei diavolești, își reiau făgașul normal al vieții.

    Motivele literare:hanul,un loc fantastic al răului,drumurile,vraja,ochii: Privirea hangiţei este, de fapt, o manieră de a stăpâni a personajului, o primă formă a ispitirii şi a vrăjirii;ispitirea,icoanele: Lipsa acestora în han;motanul negru,iedul-  păzitori ai spaţiului malefic labirintul sugerează confuzia ceva în care omul se pierde: Drumul lui Fănică după ce pleacă de la han; focul purificator. Mistuirea cucoanei Marghioala de incendiul care a ars hanul din temelii, sugerează chinurile Iadului, unde s-a dus sufletul ei după moarte.

    Titlul este numele unui han,un spațiu malefic ca  o insulă a Iadului,aflat într-un loc izolat,un spațiu al focului si al ritualelor infernale, în care sunt  demoni: un motan,unied. Stăpâna hanului încheiase un pact cu Diavolul  și va fi dăruită Iadului, împreună cu spațiul malefic, prin focul final.

     Perspectiva narativă este subiectivă;eroul povestirii,Fănica,este in acest timp, si naratorul acestuia. Naraţiunea se realizează la persoana intai singular,de aici rezulta o proză de tip subiectiv,iar protagonistul devine narator personaj. Secvenţa introductivă:modalitatea de expunere folosita este monologul prin care naratrul se plasează în plan real.