luni, 19 august 2024

poezia,,Martorii”d Ana Blandiana(evaluare u5)


EVALUARE finală

1=

a. Vinovăția martorului care nu face nimic, ca să împiedice crima este justificată inițial ca neputință de a fi altfel – de a se revolta – prin argumentul ilogic „nu pot să fac/ Două lucruri în același timp”, anume și să își mimeze pasivitatea, și să acționeze. Poeta condamnă cu fermitate nepăsarea, indiferența în fața  crimelor politice: 
,,Mai vinovati decât cei priviți/ Sunt doar cei ce privesc'. 
Vinovația pentru continua degradare a lumii este  nu individuală, ci colectivă,sunt: ,,armate de martori”incapabili să-și ia destinul în propriile mâini,să se opună finalului dezastruos .Verbele relevante sunt:,,nu împiedică;scuzându-se;așteaaptă”,verbe ale pasivității.
b.,,Răul”reprezintă nepăsarea, indiferența în fața spectacolului crimelor politice, degradare a lumii, pasivitatea și lașitatea omului în fața vieții, cel ce alege rolul de martor decât de participant activ, mimarea supunerii,acceptarea nedreptăților, complicitatea  în rău prin inacțiune.
c.Eul liric își mărturisește apartenența la comunitatea martorilor vinovați:

,, Stăm suspendați
De propria-ne-ntrebare
Ca de-o spânzurătoare
Un drapel.”

Versurile fac trecerea la persoana întâi, eul liric identificându-se cu martorii vinovați. Comparația  este pentru martorii ce amână îndrăzneala, stând,,suspendați”,atârnând neputincioși  într-o așteptare nedemnă ca un simbol al lașității.      
d.Îndemnul ca o concluzie: Ultimul vers are rol de concluzie si reia continutul primului vers dobândind revolta ce iese la suprafață cu toată puterea:,,În van, răspunde timpul, asteptați: /La judecata marilor coșmare /Și martori suni vinovați.”Timpul devine judecătorul celor ce-au asistat ca martori la vremurile odioase care au adus oamenilor nedreptăți,măsuri opresive,frică ,cenzură,pedepse,întunericul ființei,supunere.Acei care au asistat neputincioși ca martori fricoși sunt vinovați,pentru că n-au luptat împotrivă,n-au găsit mijloacele de luptă,tăria de a -și aduce libertatea.

2=Impresiile despre filmul,,Bacalaureat” regizat de Cristian Mungiu.

La începutul anilor ’90, cuplul Romeo şi Magda Aldea (Adrian Titieni şi Lia Bugnar)au  plecat din ţară, dar s-au întors în 1991 pentru „a schimba ceva aici“, aşa cum îşi amintesc acum. În prezent, conştienţi de imposibilitatea oricărei schimbări reale, tot ce-şi mai doresc este să o scoată din ţară pe fiica lor de 18 ani, Eliza (Maria Drăguş), pentru a nu se confrunta în viaţă cu ceea ce s-au confruntat ei aici. Fata a câştigat deja o bursă la o universitate din Anglia şi tot ce mai trebuie să facă este să-şi ia bacalaureatul, teoretic o simplă formalitate. Un accident grav suferit în preziua primului examen va face, însă, ca lucrurile să devină, treptat, din ce în ce mai complicate. Romeo – personaj urmărit pe întreg parcursul filmului şi pentru care Adrian Titieni face un adevărat tur de forţă – consideră că este de datoria lui să se dea peste cap, pentru a se asigura că Eliza va obţine nota necesară admiterii la bursa care-i permite plecarea din ţară. Apelează astfel la cercul de „pile, cunoştinţe şi relaţii“, cu care s-a confruntat toată viaţa sa în România de până acum. La fel ca pe vremea lui Caragiale, „lanţul slăbiciunilor“ funcţionează impecabil în acest „oraş de munte“ în care se desfăşoară acţiunea şi în care nimeni nu dă mită, dar toată lumea „serveşte“ pe toată lumea. Situaţia se complică însă şi, în aceste 4-5 zile „din viaţa lui Romeo Aldea“, bărbatul simte că totul se prăbuşeşte în jurul lui şi pierde tot ceea ce avea: familia, relaţia cu soţia şi cu fiica sa, chiar şi cea cu amanta,Magda(interpretată de debutanta Mălina Manovici), integritatea profesională .Rădăcinile răului sunt însă mult mai vechi şi se află în toată viaţa de până acum a personajului.

În pofida a ce s-ar putea crede, „Bacalaureat“ nu este un film despre generaţia Elizei (chiar dacă filmul se încheie cu o fotografie de grup a promoţiei şi, în fundal, melodia „Ani de liceu“) – generaţie care nu este viitorul, ci deja prezentul României ,–ci despre cea a lui Romeo, a celor trecuţi de 40 de ani (foştii numiţi atâta vreme cu dispreţ „decreţei“), care au ales „atunci“ să rămână în ţară, pentru a putea schimba ceva. Treptat, filmul se transformă într-o meditaţie despre compromis şi într-un colecție a problemelor morale.Romeo vrea să determine viitorul „fără compromisuri“ al Elizei tocmai bazându-l pe un compromis, iar acest fapt este respins de soţia şi, mai ales, de fiica sa. La final, Eliza întreabă însă „M-am descurcat?“ „Bacalaureat“ este şi un film despre relaţia dintre un tată şi fiica sa, aflată la vârsta adolescenţei şi a purității morale, relaţie pe care-o pierde şi o reface de câteva ori pe parcursul acestor zile. Regizorul (Mungiu) reuşeşte să creeze o tensiune pe parcursul celor puţin peste două ore de film prin expunerea faptelor care alcătuiesc mecanismul corupţiei şi-al degradării morale.

                 Distribuția:

 Adrian Titieni ca Romeo Aldea
Maria Drăguș ca Eliza Aldea, fiica lui Romeo
Lia Bugnar ca Magda Aldea, soția lui Romeo
Mălina Manovici ca Sandra
Vlad Ivanov ca Inspectorul șef
Gelu Colceag ca Șeful comisiei de bacalaureat
Rareș Andrici ca Marius
Alexandra Davidescu ca Dna. Aldea, mama lui Romeo
Petre Ciubotaru ca Viceprimarul Bulai
Emanuel Pârvu ca Procurorul Ivașcu
Lucian Ifrim ca Albu Marian
Gheorghe Ifrim ca Agentul Sandu
Orsolya Moldovan ca Csilla
Tudor Smoleanu ca Doctorul Pandele
Liliana Mocanu ca Dna. Bulai
Constantin Cojocaru ca Meșterul lăcătuș
David Hodorog ca Matei
Eniko Benczo ca Doamna Mariana

 Filmările au avut loc în perioada iunie-iulie 2015, în orașul Victoria,județ Brașov.

 Premieri:
2016 - Cannes - Premiul pentru regie
2016 - Palić - Premiul pentru regie
2016 - Chicago - Silver Plaque pentru scenariu și Silver Hugo - cel mai bun actor (Adrian Titieni)

3=,,A sta deoparte în fața unei nedreptăți înseamnă să fii complice la rău”=pro sau contra?

(a fi la oarecare distanță de)

  Nedreptatea cauzează neplăceri,aduce durere. Nu se așteptă de la oameni și de la viață să fie totul drept cum dorim. Oameni capabili de a face rău se găsesc oriunde. Dar nedreptatea are și ea folosul ei- îl pune pe om la încercare în a-și testa cumpătarea, stăpânirea de sine și ajunge să se cunoască mai bine pe sine. Când ne este comisă o nedreptate, ne face să înțelegem mai mult prezența dreptății. Fiindcă cu cât avem parte mai mult de prima,cu atât tânjim mai mult după cea de-a doua. Nedreptatea nu poate ajunge la cel înțelept,el nu poate fi complice, virtuțile, bunul simț,adevărul nu pot fi umbrite de prezența nedreptății.
  Cred că nedreptatea nu vine de la persoana care abuzează, ci din judecata ta că astfel de om te insultă și neîndreptățește. Nu putem controla ceea ce fac alți oameni și, de asemenea, uneori viața ne pune în situații dificile:să fim spectatori sau să intervenim printr-o acțiune fermă.În astfel de cazuri este important să înțelegem dacă putem sau nu să facem ceva, dacă putem sau nu să îndreptăm o nedreptate, iar dacă nu, să ne alegem cu atenție atitudinea noastră. 
De câte ori mă uit în jur, încerc să îmi dau seama ce îi oprește pe unii oameni să facă ceva atunci când li se încalcă drepturile,acționează sau se complac?
Când simțim că am fost nedreptățiți și constatăm că nu putem îndrepta lucrurile, ne putem pierde foarte ușor în furie, în resentimente, putem ajunge să ne pierdem încrederea în noi, să devenim niște victime neputincioase care retrăiesc la infinit în mintea lor nedreptățile suferite. Atunci când nu putem schimba anumite situații,pentru că deja s-au petrecut, iar împrejurările nu au depins de noi,dacă vrem să le depășim, este necesar să le acceptăm și să ne focalizăm, în schimb, pe acele aspecte care țin de noi,adică atitudinea noastră, felul în care gândim și ne comportăm, ce alegeri facem de acum înainte, felul în care ne folosim de învățăturile sau lecțiile pe care le-am acumulat în urma acelor experiențe.A accepta un anumit eveniment neplăcut,dramatic nu înseamnă că suntem complice,de acord cu el, nu înseamnă că ne-am dorit ca el să se întâmple, ci înseamnă că nu mai opunem rezistență faptului că el deja s-a întâmplat.Oamenii, care nu se lasă doborâți de nedreptățile vieții ,nu sunt complici,ei știu cât de importantă este atitudinea lor în fața acestor nedreptăți. Dacă ne confruntăm cu o situație nedreaptă, însă pe care nu o putem schimba, în ciuda eforturilor noastre sau dacă pur și simplu nu stă în puterea noastră să îndreptăm o nedreptate, ceea ce putem face este să învățăm să acceptăm situația și să ne continuăm viața în ciuda acestui eveniment neplăcut sau nefericit. Învățăm ceea ce avem de învățat din experiențele noastre de viață,din sfaturile bune și nu permitem întâmplărilor nedorite să ne doboare, să ne facă să ne pierdem încrederea în noi înșine ori să ne schimbăm valorile și principiile.
   În concluzie, nedreptățile prin care trecem ne pot demoraliza și consuma de vii sau ne pot ajuta să devenim niște oameni mai puternici și mai înțelepți. Să nu le permitem să ne definească identitatea și cursul vieții, ci să ne folosim puterea interioară, pentru a răzbi chiar și prin cele mai turbulente vremuri.

4=Rescrieți pasajul în limbaj standard,corectând greșelile:ortografice,de punctuație,lexicale,morfologice,sintactice.Puteți segmenta pasajul în fraze mai scurte,pentru a oferi coerență și coeziune textului:

,, Având în vedere că, în fine, s-a convins propietarul că e mai bine cu o bună maneră pentru ca să rămâie prin urmare domnişoara Lucreţia Ionescu cu mătuşa sa d-na Aneta Ionescu la No. 13 bis, iar d-ra Matilda Popescu cu mama sa d-na Ghioala Popescu să se stabilede la No. 13 simplu, şi nu rămâne nici cu imobilul de la No. 12 nenchiriat nemaiavând speranţă după sf. Dumitru, deoarece fiind pe sedon de iarnă lumea s-a grăbit şi a rămas foarte multe imobile goale, care se vede în fiecare stradă chiar mai la centru peste tot de închiriat.”

                                                                      (,,I.L.Caragiale,,Proces verbal”)

            Rescriere:     

,, S-a convenit cu propietarul ,printr-o bună înțelegere, să rămână domnişoara Lucreţia Ionescu cu mătuşa sa ,d-na Aneta Ionescu, la No. 13 bis, iar d-ra Matilda Popescu cu mama sa, d-na Ghioala Popescu, să se stabilească la No. 13 simplu.
Astfel, acesta nu va rămâne cu imobilul de la No. 12 neînchiriat.Se știe că după sf. Dumitru nu mai există vreo speranță de închiriere, deoarece fiind timp de iarnă, lumea s-a grăbit să închirieze. Au rămas foarte multe imobile goale, de închiriat,așa cum  se vede pe fiecare stradă și chiar în centru.


                                poezia--,, MARTORII”de Ana Blandiana

   Titlul rezumă ideea principală a poeziei, aceea a lipsei de atitudine a oamenilor în ceea ce privește defectele sistemului totalitar.
  Teme - motive.  Autoarea critică toate formele alienante ale regimului comunist: manipularea, duplicitatea, cenzura.Poezia,, Martorii” are ca temă centrală compromisul moral și incapacitatea oamenilor de a reacționa impotriva abuzurilor puterii.
   Structura – compoziție.
Din primele versuri, într-un limbaj direct, cu aspect hotărâtor, poeta condamnă cu fermitate nepăsarea, indiferența în fața spectacolului crimelor politice: 
,,Mai vinovați decât cei priviți/ Sunt doar cei ce privesc'. Vinovația pentru continua degradare a lumii este  nu individuală, ci colectivă,sunt: ,,armate de martori'incapabili să-și ia destinul în propriile mâini,să se opună finalului dezastruos.
Poezia este o reacție lirică și morală față de pasivitatea și lașitatea omului în fața vieții, cel ce alege rolul de martor decât de participant activ:

,,Portretul victimei, îngeresc,
E mai important decât viața ei
Pamântească.”

    Secvențe precum:,,de bătrânețe să moară călăul,marile coșmare ”conțin trimiteri directe la realitățile anilor trecuți, autoarea având curajul de a spune adevărul, ocolit de toți.
Vinovăția martorului care nu face nimic, ca să împiedice crima este justificată inițial ca neputință de a fi altfel – de a se revolta – prin argumentul ilogic „nu pot să fac/ Două lucruri în același timp”, anume și să își mimeze pasivitatea, și să acționeze. Ulterior, martorul apelează la argumentul separării dintre viață și operă, mai exact, la sacrificarea vieții pentru operă.
Astfel, în prima parte a poeziei, vinovăția poate fi citită și în cod existențial ,alv vieții– conflict dintre fascinația privirii și capacitate de a acționa –dar și în cod politic – mimare a supunerii cu scopul păstrării continuității cu sine și salvării prin scris.     
Secvența următoare trece de la particular – unul, doi, trei martori – la general – „armatele” de martori, iar asocierea celor doi termeni – „armată”, „martori” – instituie o tensiune logică, între acțiune și pasivitate. Așteptarea maselor de martori, finalitatea incertă a crimei – moartea naturală a călăului –arată felul în care dictatura,totalitarismul l-a inoculat ca mecanism de autoapărare. Absurditatea acceptării e ironizată de către autoare prin comparația din finalul secvenței, „Să se sfârșească de la sine răul/ Cum se sfârșește pur și simplu un tunel...”se exprimă astfel absurdul așteptării,al nemișcării.
     A treia secvență face trecerea la persoana întâi, subiectul identificându-se cu martorii vinovați. Din nou, comparația dintre martorii ce amână îndrăzneala  prin asocierea martorilor suspendați de propria întrebare (sau chiar de propria ne(î)ntrebare,neputință subliniază așteptarea ciudată,nedemnă.
   Ultima parte a textului se remarcă prin tonul de prezicere,mesianic și prin restabilirea echilibrului natural, ca urmare a pedepsirii martorilor într-un timp care evocă sfârşitul lumii „la judecata marilor coșmare.” Ultimul vers are rol de concluzie si reia continutul primului vers dobândind revolta ce iese la suprafață cu toată puterea:,,În van, răspunde timpul, asteptați: /La judecata marilor coșmare /Și martori suni vinovați.”

Analiza stilistică

   Limbajul poemului se caracterizează prin simplitate și dorința autoarei de a transmite direct adevărul. Astfel ilustrează atitudinea de revoltă împotriva compromisului politic.
 În text sunt două  arii semantice dominante: ideea de vinovație este transmisă prin termeni de tipul:,, vinovat,răul,judecata'”, iar aceea de violență este exprimată de cuvinte precum: ,,victima,călău,spânzurătoare,crima”; din juxtapunerea lor rezultand mesajul poeziei.
   La nivel stilistic  sunt prezente o serie de metafore și comparații ce conțin aluzii politice :,,stăm suspendați /De propria-ne-ntrebare /Ca de o spânzurătoare”. În acest fel, limbajul figurat restituie adevărata semnificație a lucrurilor, reprezentând un opus iîmpotriva răului politic.
   Poezia Anei Blandiana se definește prin gravitate, profunzime,nota morală - vizibile și în acest poem care cuprinde maxime, sentinţe, reflecţii, sfaturi morale și în care autoarea sancționează direct o stare de fapt.