marți, 20 august 2024

Fantasticul lumii obișnuite

 

Cartea de bucate

1=însușirile unei cărți bune de literatură== Consider că o carte bună este o carte care te face să gândeşti. Nu contează dacă eşti sau nu de acord cu cele citite, ci doar să-ţi stimuleze gândirea şi creativitatea. De remarcat că, după acest principiu, o carte bună nu îşi impune ideile, ci lasă cititorului libertatea alegerii. Cu cât mai înalt este zborul gândurilor, cu atât mai bună este cartea.

2= In textul inițial, ,,o carte bună de literatură" este descrisaă ca: ,,o carte uluitoare, frumoasă si monstruoasă, veselă si tristă, rafinată si grotescă, mâloasă si aeriană, copilăroasă si nebună, o carte despre frumusețe si atrocitate, despre gingășie si ferocitate, o carte a simțurilor, inițiatică, în felul ei, o carte a imaginarului, sofisticata, dar si primitiva, alexandrina si barbara."

3=Reacțiile autoarei înseamnă entuziasmul cu are tendința de a încerca să  impresioneze, de a scrie idei si gânduri printre cărnurile sfâșiate si legumele amenințătoare din cartea de bucate a mamei.

Prin imaginație, lumea ingredientelor și a preparatelor este dusă în Infern, Purgatoriu și Paradis. Toate aceste imagini pot fi văzute doar din perspectiva copilului, care  nu are experiență,care își imaginează descoperind feluri de mâncare ,înțelege doar unele sensuri ale cuvintelor ca o joacă.

4=Elementele care indică suprapunerea perspectiva adultului peste cea a copilului sunt pline de ironii:,,a fost cartea de căpătâi ca leac împotriva coșmarurilor”;ajungeam la poarta Infernului cu metode de sacrificiu,apoi într-un soi de Purgatoriu,ca în final să recunoască ,,o carte de literatură răsfoită cu plăcere estetică.

5=Poeții văd lumea altfel: își suportă destinul surâzând… visează că zboară până la stele… merg tot înainte, ca o mașină.... își elibereze inima de supărare… tratează injustiția lumii ca pe o poezie... merg înainte, gândind naiv că, undeva-cândva, se vor transforma în îngeri, ca să poată porni din nou la drum, pentru a-și cuceri Raiul lor închipuit.

Pag.68 =Camera fantastică

Rezumat==Nicolae Manolescu, în eseul său cu tente memorialistice s, i literare „Camera fantastică”, surprinde din nou o intruziune a fantasticului în real, facilitată de lipsa de experientă a copilului, care este predispus să-și imagineze, să fabuleze s, i vadă misterul ca pe o sursă a fantasticului. Astfel, autorul rememorează perioada când, copil fiind, se izola în camera surorii bunicii sale s, i se delecta cu universurile lui Jules Verne, fascinat fiind, totodată, de diferitele sertare încuiate s, i de seiful secret din spatele unui tablou. Fantasticul în acest text provine doar din curiozitatea unui copil s, i din imaginat, ia sa care se dezvoltă pe măsură ce citesc, te din romanele lui Jules Verne. Lectura îi provoacă copilului reverii, el începând astfel să proiecteze elementele SF ale textelor autorului francez în realitate. De asemenea, misterele camerei în care se află îl fac să perceapă textele în altă cheie, îs, i imaginează că protagonistul din „20000 de leghe sub mări”, căpitanul Nemo, ascunde un seif ca acela descoperit în încăpere, în spatele tabloului.

Pag.69

1=scrierile despre aventuri ale lui Jules Verne.

2=pentru a înlesni desprinderea de lumea reală și a intra în universul imaginat de scriitor.

3=Vizionarea unui film alături de prieteni,familie ne ajută sa schimbăm felul in care gândim, simțim acțiunea,putem schimba opinii,în șoaptă,despre personaje,imagini,comentăm desfășurarea acțiunii,vedem alt final,apoi ne exprimăm opiniile .Și astfel se ameliorează stresul unora, trăim pentru puțin timp într-o lume diferită,unii găsesc rezolvări.

4=Prin lipsa de experiență copilul este predispus să-și i imagineze, să fabuleze și să vadă misterul din spațiile închise ca o pe o sursă a fantasticului,pe când poetul prin poezie are o dublă evadare: din sine și din lumea înconjurătoare

5=Prin lecturile literare omul își îmbogățește vocabularul și comunică ușor cu cei din jur,evoluează și progresează și este admirat,acumulează înțelepciune, călătorește în toată lumea și descoperă locuri și culturi diferite, cunoaște oameni și povești nemaipomenite.