luni, 19 august 2024

Eseul,,Tipuri de trecere”de Andrei Pleșu

 

ESEUL

Pag.174

1=La fiecare început de an,unii oameni își pun dorințe:să aibă grijă de sănătate,să fie mai iubitori cu cei din familie și prietenii,să învețe mai bine-elevii,să călătorească,să citească,să arate bine,să-și găsească perechea potrivită,să aibă câștiguri în domeniul lor,bani și multe altele.Și eu mi-am pus unele dorințe de mai sus,nu le-am respectat pe toate,dar am încercat.

2=Sunt abia la începutul liceului,mă gândesc adeseori ce voi face după terminarea lui;sigur voi merge în învățământul superior,dar pentru o hotărâre importantă mai am timp,sigur însă că voi face ceva util pentru viața mea.

Pag.175

1=Secvențele de început și de sfârșit atenuează seriozitatea și gravitatea temei,făcând-o mai ușor de acceptat prin tratarea ironică,umoristică.

2=caracteristicile unui eseupublicat ca articol de presă:

-titlul simplu sau o metaforă

-Introducerea , autorul va face clar subiectul care urmează, ceea ce este teza și principalele sale linii de argumentare . 

-În dezvoltare , autorul expune și analizează în profunzime subiectul pe care l-a ales,își prezintă ideile și argumentele . Este cea mai mare parte, chiar dacă este cea mai lunga parte, nu ar trebui să fie obositor.

-tehnici retorice:

-repetiții:,,tipul;nu vreau,vreau;vei;ta;

-enumerări:,,esti ocupat și obosit;ești un artist,un original,un aventurier;vei munci,vei câștiga,vei avea;mașina ta,familia ta,respectabilitatea ta;sminteală,iluzii,fanatism;

-formulări memorabile:,,episoade de refacere;poftă de metefizică;alunecări depresive;plezirsmul blând;parcurs nobil;zel constructiv și agitație dizolvantă;

-surprize ale discursului: ,,arzi eroic lumânarea la ambele capete;pendulezi între eroism și activism bezmetic;din ambiția unei bogății cognitive fără măsură,poți ieși sărăcit și strâmb”

-Limbajul colocvial,familiar are o mare încărcătură afectivă;sunt folosite formule de adresare, pentru implicarea ascultătorului; simplitate, degajare si naturalețe;adresare directă=persoana a doua singular:,,îți,ți,te, n-ai timp,ești,ai vrea,aștepți;

3=Rolul persoanei întâi sete de a spune adevărul, marcă a oralităţii naratorului, având rolul de a marca stilul direct şi de a caracteriza personajul prin limbaj.Trecerea spre persoana a doua orientează discursul spre cititor,arătând idei despre oameni și situațiile lor.

4=Cum ne trecem și ne petrecem viața?

A trece are sensul de a trăi,a viețui,a străbate;

A petrece are sensul de a sfârși

E vorba de o creștere la nivel spiritual, o evolutie a propriei personalități, caracter. Este o diferență  între cei care trec și cei care cresc în viață.

5=platitudine=banalitate, mediocritate,comun;

      solemn=Important; grav, serios.

,,platitudin solemne”este o ironie=mediocritate importantă;

Întrebările:,,ce sens au lucrurile?cum trăim?la ce bun?”sunt banale,sunt ale omului obișnuit care se întreabă fără a se gândi să și răspundă,ar dori poate să reflecteze la rostul vieţiidar ocupat şi obosit crede că viaţa îi e dată ca să se simtă bine, să se bucure, să se distreze și astfel autorul are o atitudine ironică despre frumusețea uitată a vieții.

6= ,,A arde lumânarea la ambele capete” este o expresie care arată că o persoană încearcă să trăiască într-un ritm care pune o mare presiune asupra resurselor sale fizice și emoționale. Frica asociată cu acest tip de activitate are de-a face cu faptul că,, aprinderea lumânării la ambele capete” implică faptul că individul folosește rapid acele resurse, fără să-și ia timp pentru a le reumple. Ca urmare, există o anumită îngrijorare că acest tip de activitate va duce în cele din urmă la colaps,eșec și, chiar  la  suferințe permanente din care individul nu se va recupera niciodată complet.

7=Orice individ dorește să fie altfel decât ceilalți prin acțiuni cu succese,prin a scrie despre ceva,prin performanțe.Sunt dorințe care pot deveni ușor eșecuri care-l dezamăgesc și acesta ajunge repede la nemișcare,la stagnare.Față de un asemenea ins,autorul are o atitudine ironică și se îndepărtează,nu că nu ar înțelege astfel de oameni,dar îi socotește inutili pentru societate,

Pag.177

Valori și alegeri

1=Aspecte pozitive ale traseelor existențiale

-viața este dată pentru bine,bucurii,distracție

-lucrul pentru trăi în liniște

-se stabilește pri a face parte dintr-un grup

-dorința de a fi deosebit

-imagine despre realizări ale vieții

-se crede model pentru cei din jur

- relaţia omului în interiorul fiinţei sale, evidenţiind în mod armonios alcătuirea lui dintr-un trup, o inimă, un spirit, în unitatea unei singure persoane.

-dorința de a învinge în viață

-viața pentru realizări deosebite

   Aspecte negative ale traseelor existențiale:

-speranța de nu avea parte de o nenorocire

-preocupări banale,comune ,de consum

-existența din iprovizații,falsuri

-un drum al vieții incorect poate duce la neîmpliniri

-riscul de a fi incapabil,un nimic

2=

a=Autorul își exprimă direct ideile prin dinamica unei gândiri  libere ușor ironice printr-un monolog familiar cu cititorul,prin întrebări,explicații,adresări directe;Indiciile evaluării arată cele șapte tipuri de trecere prin viață:A,B,C,D,E,F,G;

b=Cred că tipurile existențiale preferate de autor sunt tipul D-Pragmatismul,  adevărul este numai ceea ce este util şi avantajos,omul se manifestă pentru realizările vieții sale,căpătând experiența de viață//tipul E-Căutarea de sine prin disciplină spirituală întemeiată pe judecată,gândire,rațiune,echilibru sufletesc//tipul F-Cercetarea și reflexivitatea car înseamnă căutarea adevărului//tpul G-dedicația,adică realizarea a ceva care va rămâne peste timp.

Cred că autorului îi sunt neplăcute tipurileA;B;C—prin care omul nu gândește la sensul vieții sale,la mijloacele de trai,de împlinire fără a fi deosebit ,rămânând un om banal,comun,fără perspective.3=Valori:prestigiul,cunoașterea,cinstea,credința,originalitatea,ordinea,altruismul.

4=Cred că în societatea actuală domiant ar fi tipul D-Pragmatismul-peentru că trebuie să existe cunoaşterea prin educaţie cu ajutorul unor instituţii care să dea oamenilor libertatea gîndirii şi comunitatea ideilor. Pot asocia acest tip cu felul de a fi al unui bun prieten mai mare care mi-a spus că liceul este pentru el a doua familie,pentru că i-a format o imagine clară despre ce vrea să realizeze și anume i-a arătat pașii importanți în informatică.

5=Preferabile pentru societate consider tipurile D-Pragmatismul și G-Dedicația.

6=Alte trasee existențiale  pot fi : Devenirea ființei umane.=omul își construiește viața prin efort;

Alegerea conștientă, adică angajarea într-un destin personal alături de ceilalți oameni;

Împreună-omul nu este singur,este o ființă alături de cei cu care e nevoit să existe.

7=Observând oamenii îi pot include în diverse categorii:luptători,muncitori,ambițioși,organizați, nerăbdători, impulsivi, își iau energia de la ceilalți oameni.Și totuși oamenii nu pot aparține unei anumite categorii,pentru că unii pot cădea ușor sub influența unei alte categorii pozitive sau negative și se pot transforma,alții rămân costanți felului de a fi și nu se transformă sunt fideli educației primite,chiar urcă pe o treaptă mai înaltă a vieții.

8=Cred că un om poate avea comportamente din mai multe categorii. petrece mult timp muncind; puternic motivat,dar și nerăbdător, dar și impulsiv și apoi nu simte nicio grabăcând are de îndeplinit diferite sarcini.Acest tip își poate schimba tipul de trecere ușor.

 Dincolo de text

1=Ordinea traseelor existențiale pe care o cred  eu:D-Pragmatismul;G-Dedicația;F-Cercetarea și reflexivitatea;E-Căutarea de sine//nu mă identific cu: c-Așteptarea de sine;A-Subzistența;B-Consumul.

2=Tipul de a deveni antipatic celorlalți:

Divulgarea unor lucruri extrem de personale poate lăsa un sentiment de neîncredere

Pun întrebări, dar evită să vorbească despre eipentru a distrage atenţia de la ei înşişi,

Ascunderea emoţiilor este o strategie mai bună pentru a fi plăcut de ceilalţi oameni, decât încercarea de a ascunde ceea ce simţi

Se comportă exagerat de frumos, de parcă ar ascunde ceva în spatele altruismului său.  

Lipsa simţului umorului şi a zâmbetului care joacă un rol important în impresia lăsată celor din jur 

În loc de sfârșit

                           Compunere –Ce nu aș vrea să fac în viață

Cred că  există o serie de lucruri pe care trebuie să le evit cu strictețe în viața care mă așteaptă.Unele aspecte le învăț din familie,altle la școală,altele din întâmplările cu prietenii.De exemplu- stagnarea,lipsa de activitate,că merg la cursuri zilnic,îmi fac temele bine sau caut să fie corcte,e bine,dar ar trebui să mă preocup și de alte activități:sportul,îmi place să joc basket,îmi place să rezolvprobleme de informatică,deși unele sunt exagerat de grele sau să văd filme istorice.N-aș vrea să amân anumite activități,nu numai învățătura,pentru că timpul este valoros și apoi n-aș vrea să mă plâng că a trecut și n-am căutat soluții pentru a depăși obstacolele care sigur vor apărea.Mă vor ajuta părinții.cei din familie,prietenii,dar ce voi face dacă voi fi o dată singur ,atunci eu voi găsi o soluție.Și aiată cum n-aș vrea să mă las descurajat de eșecuri,parte inevitabilăa vieții.Trebuie să învăț de acum să mă ridic mai puternic.Sper să nu am nereușite,am văzut cazuri și la prietenii mei,erau atât de triști,că li se schimbase fața,gesturile erau încete,am vrut să-i compătimesc,dar deodată mi-am adus aminte de un personaj disperat,rămas singur pe o insulă,dintr-un film  și felul în care a înfruntat viața aspră și atunci am început să povestesc întâmplarea,să-i fac să creadă că sunt  la fel și am rușit,încet,încet au vorbit,au zâmbit,s-au schimbat.

1. Nu se complac în zona de confort: Oamenii de succes înțeleg că dezvoltarea personală și profesională necesită ieșirea din zona de confort. Ei evită stagnarea și caută provocări noi și oportunități de creștere.

2. Nu amână: Procrastinarea este un obicei pe care oamenii de succes îl evită cu înverșunare. Ei știu că timpul este resursa lor cea mai valoroasă și se asigură că își gestionează timpul eficient.

3. Nu se plâng: Oamenii de succes evită să se plângă și să se lamenteze asupra problemelor. În schimb, ei caută soluții și acționează pentru a depăși obstacolele.

4. Nu se lasă descurajați de eșec: Eșecul este o parte inevitabilă a vieții, dar oamenii de succes nu se lasă descurajați de el. Ei văd eșecul ca o oportunitate de învățare și se ridică mai puternici decât înainte.

5. Nu își pierd timpul cu oameni toxici: Oamenii de succes își aleg cu grijă cercul social și evită relațiile toxice sau oamenii care îi trag în jos.

6. Nu se compară cu alții: Compararea constantă cu alții poate afecta încrederea și stima de sine. Oamenii de succes își concentrează energia pe propria creștere și dezvoltare.

7. Nu evită riscul: Oamenii de succes înțeleg că unele riscuri sunt necesare pentru a obține recompense mari. Ei nu se tem de riscuri, ci le evaluează și le gestionează în mod inteligent.

8. Nu ignoră sănătatea: Sănătatea este o resursă esențială. Oamenii de succes acordă o atenție deosebită dietelor sănătoase, exercițiilor fizice și somnului pentru a-și menține vitalitatea.

9. Nu refuză feedbackul: Oamenii de succes sunt deschiși la feedback și caută să se îmbunătățească în mod constant. Ei nu se simt amenințați de critică, ci o folosesc pentru a-și perfecționa abilitățile.

10. Nu renunță la vise și obiective: Indiferent de obstacolele pe care le întâmpină, oamenii de succes nu renunță la visele și obiectivele lor. Ei își mențin determinarea și persistența în urmărirea a ceea ce își doresc.

În concluzie, oamenii de succes au în comun faptul că evită anumite obiceiuri și mentalități care le-ar putea împiedica să-și atingă obiectivele. Aceste evitări le permit să rămână concentrați, motivați și orientați spre succesul lor pe termen lung. Este important de înțeles că aceste principii pot fi aplicate în orice domeniu al vieții și pot servi drept ghid pentru cei care aspiră la succes.