luni, 19 august 2024

Monologul

 

MONOLOGUL

3= tipuri de monolog:scopul:

monolog interior în care personajul vorbește singur în mintea lui, fără a spune cuvintele cu voce tare. Este o modalitate de a explora gândurile și sentimentele personajului.

monolog dramatic în care personajul vorbește cu voce tare, adresat altor personaje sau publicului. Acest tip de monolog poate fi folosit pentru a expune sentimentele, ideile sau gândurile personajului.

monolog comic care își propune să facă publicul să râdă, folosind adesea umorul și satiră să ridiculizeze situațiile cotidiene.

monolog tragic care își propune să provoace un răspuns emoțional în public, folosind adesea teme și situații tragice pentru a exprima disperarea sau angoasa personajului.

monolog poetic care se concentrează pe frumusețea limbajului și a poeziei, folosind adesea metafore, imagini și alte dispozitive literare pentru a crea un efect liric și emoțional asupra publicului

monologuri independente -nu sunt urmare a evoluției unui dialog într-o direcție

monologuri inserate in dialog

monolog narativ prin care se relatează o întâmplare, ori conținutul unei opere narative, sau prin care se prezintă o epocă istorică, literară etc.

 monolog explicativ-argumentativ prin care se lămurește existenta unui obiect, sau de ce se petrec anumite fenomene

monolog persuasiv în care emițătorul încearcă determinarea auditoriului de a acționa într-un anumit fel - ca în discursurile electorale, ori ca în emisiunile de reclame,etc.

4=povestirea unei comedii:

Pinguinii domnului Popper este un film american de comedie de familie din 2011, bazat în general pe cartea pentru copii din 1938 cu același nume. 

Popper este un antreprenor imobiliar divorțat și tată a doi copii, Janie și Billy. Într-o zi când s-a întors acasă de la serviciu, Popper află că tatăl său a murit în timpul unei aventuri în Antarctica și, conform testamentului său, i-a lăsat un „suvenir” din aventurile sale în Antarctica. Săptămâna următoare, o ladă care conține un pinguin gentoo, pe nume „Căpitanul”, apare la ușa lui.

După ce „căpitanul” inundă accidental apartamentul cu apă din baie, Popper sună organizația tatălui său pentru a-i cere să ia înapoi pinguinii, dar, din cauza unei comunicări greșite, ajunge să primească un transport cu încă cinci pinguini pe nume Loudy, Bitey, Stinky, Lovey și Nimrod.

5=reclamă=elixirul dragostei:

Public: dragii de voi îndrăgostiți,

             Eu sunt Eros, zeul iubirii,cel înaripat și-mi port arcul din care trimit săgețile către cei singuri,triști sau veseli,tineri sau mai mult de tineri;vă îndemn lăsați-vă pradă aromelor mistuitoare ale parfumului pe care-l primiți,zburați către ființa dorită sau cea apărută întâmplător și zâmbiți...mergeți spre fericire!!!

                                       să fim
                                                 tu-dulcea-mi înflorire,
                                                     eu-mugur de senin.

Pag.150=CORESPONDENȚA

1=scrisoare:

                                                                                                       București,1aprilie,2024

                                                 Dragul meu prieten,

  Vei surprins primind această scrisoare,vei zâmbi și te vei întreba dacă fac o glumă,dacă-ți pun răbdarea la încercare sau te vei întreba de ce scrisoare și nu un telefon,un mail,un mesaj.Uite-așa,mi-am amintit că pentru evaluare am învățat să scriu o scrisoare,regulile de respectat și mi-am zis să mai încerc o dată.Trebuia să ne-ntâlnim,data nu ți-o mai amintesc,fiindcă o știi.Nu pot veni,pentru că voi pleca împreună cu părinții mei într-o călătorie-surpriză,câteva zile, departe,departe într-un oraș de care ei se simt foarte legați.Au fost acolo când erau studenți și acum se vor întâlni cu foștii prieteni și,probabil,vor retrăi anii tinereții.Merg și eu cu ei și voi vizita locurile despre care îmi povestesc cu plăcere,voi colinda străzile vechi,mă voi plimba cu vaporul pe cele două râuri care se întâlnesc într-un loc și mă voi bucura alături de părinții mei de peisaje,imagini noi,oameni.

   Știu că nu te vei întrista,pentru că atunci când voi reveni ne vom întâlni și vom povesti fiecare întâmplările petrecute și cel mai important-vom fi împreună.Să nu uit,îți promit că-ți voi aduce un album cu imagini ale locurilor pe care le voi vizita.

                                                              te îmbrățișez cu drag,

                                                                            prietenul tău,

                                                                                            Eric....

=mesaj pe telefon:

    Amânăm întâlnirea noastră,plec cu părinții într-o excursie,când mă întorc îți voi telefona să ne întâlnim.Te rog nu te supăra,îți voi povesti la întoarcere,Eric....

=e-mail

To: .....................................

Subject: amânarea întâlnirii

    Amânăm întâlnirea noastră,plec cu părinții într-o excursie,când mă întorc îți voi telefona să ne întâlnim.Te rog nu te supăra,îți voi povesti la întoarcere,Eric....

Scrisoarea:

                              Domnule profesor,

  Vă scriu acestă scrisoare,pentru că sunt și eu și dumneavoastră în vacanță și este singura modalitate de a conversa.În ultima zi de școală și eu și colegul meu de bancă am lăsat o minge în clasă și la întoarcerea din ultima recreație n-am mai găsit-o.I-am întrebat pe colegi și nimeni nu știa nimic.Gândesc că poate a fost o glumă a unui coleg,sau poate a venit cineva din altă clasă și a luat-o.

Aș vrea să nu credeți că este o reclamație,dar este vorba de mingea necesară la ora de sport.Dacă cineva a returnat mingea,toți am fi recunoscători.

Sper ca să-mi înțelegeți rândurile mele.Vă mulțumesc,

                                                                                elevul dumneavoastră..................

3=formula de adresare,încheiere,scopul:

-către dl.Maiorescu:respect,tonul-distant,de a informa,dar și de a formula o rugăminte;

-către Veronica Micle:iubire,ton-familiar,scop:de a exprima sentimentele de iubire;

4=tip de scrisoare către Veronica Micle:de dragoste;

                                 Către Maiorescu:oficială

Pag.151

2=Limbajul publicitar—caracteristici:

- concizie, ăautarea efectelor, uneori în contradicție cu normele limbii.

- figuri de stil:epitete,metafore,enumerații,diminutive,simboluri;

- folosirea unor cuvinte, expresii, texte care exprimă printr-o comparație subînțeleasă, un eveniment, un personaj, o situatie;

-limbajul prețios altenează cu cel argotic;

-joc de cuvinte

-folosirea unor cifre;

Cum se scriu anunțuri?

1=OLX:vând către,,Matilda”cumpărată recent;utilizat;preț 20 lei)preț negociabil);sector 3;telefon......

Pag.152

Eseul școlar:poezia:,,Vorbește-ncet”de Mihai Eminescu

Eseul nestructurat:

,,Dorul este un organ de cunoaștere a infinitului”-Lucian Blaga

Cuvântul dor are origine în latina populară: dolus – a durea. 

,,Nu sunt puţini care au avut bătăi de cap cu dorul. Unii îl consideră sentiment, alţii instinct sau durere. Lucian Blaga spunea însă că „Dorul este un organ de cunoaştere a infinitului”. Într-adevăr, dorul nu este un sentiment, o trăire sau o durere, el este cel care ne permite să trecem prin dragoste şi prin toate etapele ei, dorul există, pur şi simplu, fără să fie aşteptat, chemat sau dorit.
Ne punem întrebarea ” De ce Lucian Blaga a asemănat dorul cu un organ de cunoaştere a infinitului?”. Cred că dorul este al şaselea simţ pe care numai cine iubeşte îl poate dobândi. Oamenii au ochi pentru a vedea, urechi pentru a auzi, nas pentru a adulmeca, au piele pentru a simţi şi gură pentru a gusta. De ce nu am fi înzestraţi şi cu dor, pentru a cunoaşte infinitul? Totodată, cred că această analogie a dorului cu un organ dovedeşte existenţa sa în noi, involuntar, fără să ştim când apare sau dispare dorul.

În primul rând, dorul este un sumar de gânduri. Gând, nu în înțeles de idee, concept sau abstracţiune, ci în înţeles concret, de trăire interioară; de ceea ce există în interiorul dorinţei. Căci gândul fără dorinţă este lipsit de bază, este filozofie pură. Gândul românesc este părintele faptei, are un conţinut de viaţă, de fluid. În clipele lui de meditaţie profundă, instinctuală, ţăranul român spune: „Gândul meu adânc mă doare.” Nu te poate durea o abstracţiune, ci un conţinut sufletesc de viaţă trăită. Numai ceea ce e viu în noi sângerează. Gândul cuprins în dor este încărcat  de tonurile inimii, ale vieţii în curgerea ei tumultuoasă şi compromisorie spre desăvârşire.

Românii înţeleg şi trăiesc - ca nimeni alţii - arderea dorului. În literatura populară orală, motivul dorului este frecvent întâlnit. Dorul, ca sentiment profund şi răvăşitor, constituie simbolul dominant al celor mai multe doine populare. Principalele lui atribute sunt jalea, dorinţa umbrită de teama neîmplinirii. Dorul e înrobitor, duşman al libertăţii, înrudit cu moartea sau stimulent al fanteziei

Marele poet, scrriitor şi eseist, membru post-mortem al Academiei Române, Nichita Stănescu nu poate despărţi noţiunea de „dor” de limba română: „A vorbi despre limba română e ca o dimineaţă. Frumuseţea lucrurilor concrete nu poate fi decât exprimată în limba română. Pentru mine, iarba se numeşte iarbă, norul se numeşte nor, muntelui munte i se zice şi numai în limba în care m-am născut dorul este dor.”
Dorul nu se vindecă. Acesta se sedimentează şi vine altul peste el. Pe de altă parte, a ne fi dor înseamnă că iubim, că avem ce să dorim, pe cine să dorim.
În acelaşi timp, ne-am putea întreba „De ce un organ de cunoştere a infinitului?”. Dorul este organul sufletului, aşa cum ochii, nasul, gura sunt organe ale trupului. Dorul ne duce într-o călătorie în timp, ne trezeşte amintiri şi ne oferă nostalgie, dar ne şi dă puterea să iubim, să aşteptăm şi să ne gândim la posibile scenarii cu final fericit.
Lipsa sufletului pereche stimuleză, trezeşte dorul, ducându-ne într-un Univers în care iubirea e infinită, singurătatea e infinită, tristeţea e infinită şi nici măcar timpul nu mai există.
În concluzie, dorul poate fortifica dragostea, pentru că după ce am cunoscut infinitul nu vom mai putea da drumul iubirii, dar poate şi sfărâma ceva ce s-a clădit cu încredere şi pasiune.”
”… când spun ”frumos” eu mă gândesc la Tine...”