marți, 20 august 2024

Textul epistolar

 

1=textul epistolar:trăsături:

- precizarea locului si datei de redactare:București,17 februarie,5 ceasuri dimineața 1882;

- formula de adresare: Draga mea Veronicuță;

- secvența introductivă: lipsește

- cuprinsul : mesajul epistolar.........................

- secvența de încheiere:lipsește

-semnătura: lipsește

2=cuvintele sintagmele care se referă la Veronica:

,,Draga mea Veronicuță; pasărea mea cea sprintenă,cea voioasă și tristă;  umărul tău cel alb și rotund și frumos; draga mea Nicuță; nesărutato, mititicule, celui mai scump odor;

Dulcea şi drăgălaşa mea copilă, tu odorul meu cel drag, Tu Veronicuţa mea, unica şi draga mea Veronică,?, Nică, mâinile tale cele mici şi dulci,  eşti îndestul de gentilă, Nicuţa mea cea veselă, o floare drăgălaşă ca tine, făcută pentru a trăi în lumină şi veselie, Moţi;”

=a=numele Veronicăi este reluat prin diminutive:Veronicuță,Nicuță,Nică,Nicuță,Moți;revenirea-Veronică;

=b=diminutivele țin de limbajul poetic printr-o armonie de sunete

3=Eminul meu;( emin înseamnă „credincios”),este radicalul se află numelui Eminrscu; diminutivele prin care o numește pe Veronica țin de viața intimă,exprimă alintare,iubirea dintre cei doi,numele pe care și-l dau în viața intimă.

4=  Privind în flacăra lumânării,Eminescu își închipuie iubita dormind,,în pătuțul așternut c-o fină pânză de in—este o imagine asemănătoare cu a fetei de împărat cu părul de aur  din,,Călin,file din poveste”care doarme în crivat”-pat,alcov, în albul mătăsurilor fine.Este o imagine ce exprimă puritate.

5=,,....el(ceasul) reprezintă oricând capitalul necesar pentru transportul celui mai scump odor ce-l am eu în Iaşi, încât eu îmi imaginez următoarea consecuţiune în prezenţa celor două odoare ale mele: când tu vei fi aici, el poate lipsi, când tu vei lipsi el va-ncerca să vie la loc. Îţi poţi tu închipui a cui prezenţă o prefer. Ce faci c-un ceasornic? Te uiţi la el. Pe când cu tine? Câte nu facem noi de par ceasurile minute şi zilele sferturi de ceas?"

Scrisorile lui Eminescu exprimă iubirea prin cuvinte de alint,dezmierdări:,,Nicuță,prin comparații și epitete: ,,pasărea mea cea sprintenă, cea voioasă și tristă”,printr-o exprimare firească: ,,el reprezintă oricând capitalul necesar.”Tonul scrisorilor este ca o joacă a îndrăgostiților sau grav, prin cuvinte folosite în viața cotidiană.Sunt folosite simboluri:,,pasărea,floarea,lumină.

6=în scrisoare,Eminescu scrie,,par ceasurile minute și zilele sferturi de ceas”,iar în poezia,,O,rămâi”..

,, Anii tăi se par ca clipe,
Clipe dulci se par ca veacuri."

Este gându despre trecerea timpului ce se scurge repede și ireversibil,anii petrecuți trec ca niște clipe,iar clipele dulci ,frumoase de altădată au căpătat valoare de veacuri.

Ambele citate transmit ideea trecerii  timpului și a schimbării, sugerând că unele lucruri nu pot fi întoarse. Astfel oamenii sunt limitați în timpul lor pe pământ. Această temă a trecerii timpului și a vieții trecătoare adaugă o notă mai profundă și mai complexă atât scrisorii cât și poeziei.

Literatura,viața

1=În anul 1882, Mihai Eminescu lucra la ziarul,,Timpu”și îi scria Veronicăi Micle despre concertul lui Pablo de Sarasante,violonistul spaniol ce a concertat în București,despre instalarea lui într-o casă pe Calea Victoriei.Tot în acest an 1882, Mihai Eminescu îi scria Veronicăi Micle: „Timpul acesta m-a stricat în realitate cu toată lumea, sunt un om urât şi temut, fără nici un folos…, unul din oamenii cei mai urâţi din România… Naturi ca ale noastre sunt menite sau să înfrângă relele sau să piară, nu să li se plece lor”.

2=,,om greoi,nepractic,lipsit de toate”este o antiteză tristă :felul exagerat în care se vede poetul și comparația Veronicăi cu,,o floare drăgălașă ca tine,făcută pentru a trăi în lumină și veselie.”

3=din punct de vedere documentar ,în aceste scrisori apare concertul violonistului spaniol Pablo de Sarasante din 15 februarie 1882;recuperarea ceasului de aur,mutarea la o nouă adresă din Calea Victoriei.

Din punct de vedere uman,poetul își arată neliniștea,fiindcă a lucrat toată noaptea,dar speranța că iubita sa s-a odihnit și regretă depărtarea dintre ei.Nu-și explică tristețea iubitei,dorindu-și cât mi repede revederea.

Din punct de vedere literar,poetul își numește iubita:,,pasărea sprintenă,cea voioasă și tristă=metaforă și epitete;,,o floare drăgălașă ca tine,făcută pentru a trăi în lumină și veselie;,,umărul cel alb și rotund și frumos-epitet multiplu;diminutive:Nicuță,mititicule,Veronicuța,Nică,Nicuța;,,cel mai scump odor-adjectiv superlativ;epitete multiple:,,,,drăgălașa mea copilă;unica și draga mea;cea veselă.”=cuvinte regăsite în poezii.

4=Mi se par importante exprimările poetice care sunt și în poezii.

5=În cele două scrisori domină tonul melancolic-cei doi iubiți sunt departe;sentimentele de iubire și speranță că se vor întâlni, dar și câteva preocupări cotidiene.

6=Scrisorii poetului din 17 februarie îi răspunde Veronica imediat cu neliniște ca unui copil,,scumpul meu băiat.”Explică plăcerea de a o primi,dar îl și ceartă,pentru că nu înțelege cuvintele,,viață dezordonată”și lucrul până dimineața când el îi vorbea și totul pare că o supără.

Dincolo de text:

1=Pentru concertul violonistului spaniol, Eminescu își exprimă entuziasmul,i-a plăcut interpretarea admirabilă și-l compară poetic cu alt violonist,Sivori descriindu-i chipul urât cu ochi negri,sălbatici

Titu Maiorescu și el prezent la acest concert, se exprimă ca un jurnalist, îl găsește,,amuzant” și descrie finalul,,splendid”,iar dansurile spaniole,,picante”,apreciază și acompaniamentul de pian.

2=Știrea scrisă de Eminescu în ziarul,,Timpul este deosebită de cea scrisă în scrisoarea către Veronica,pentru că arată puținul public ce  a aplaudat interpretarea violonistului spaniol.Îi privește ochii mari,liniștiți.Este dezamăgit că sala nu este plină,gândind că astfel se pierde plăcerea de a-l auzi și de a trăi senzații muzicale deosebite.În această știre  a transmis impresiile proprii despre spectacol pentru a le face cunoscute cititorilor.

În loc de sfârșit

Astăzi scrisorile au fost înlocuite cu mail-uri,mesaje pe telefon,whatsapp,convorbiri telefonice.Prefer toate aceste mesaje prin internet.Aș prefera scrisoarea scrisă cu stiloul.În viitor comunicarea cu roboții, text to speech sau un ,,limbaj” inventat pentru o anumita categorie de utilizatori de internet.