marți, 20 august 2024

Rezumatul

 

1=Rândurile  scrise de Mircea Eliade sunt un rezumat,pentru că prezintă în scris pe scurt ideile operei.

2=Capitolul ,,Tentațiile unui tânăr miop” .

În acest capitol se descrie viața de adolescent a naratorul (subînțeles a fi Mircea Eliade). În capitolul dat se accentuează adevărata fragilitate a dragostei "trecătoare" ce persistă în perioada de maturizare fizică și morală. Se povestește despre iubirea nedestăinuită, care se dovedește mai apoi a fi fățarnică, a personajului principal Mircea. Având o tentație pentru colega din clasa paralelă, Matilda, el a încercat de mai multe ori să intre în contact cu ea, purtând o discuție. A avut nevoie de mult curaj, însă într-un final a reușit să devină mai apropiați, devenind cu timpul prieteni foarte buni. Totuși prietenia lor dintre ,,fată și băiat,, s-a rupt, devenind o relație amoroasă. O bună parte din capitol se povestește cum Mircea o fascina pe Matilda, și cum îi facea cadouri nesemnificative, dar importante sufletește. Spre exemplu, un caiet cu versuri dedicate ei, acesta fiind o relicvă a viitoarei lor relații lor ce continua în capitolul următor. într-un final, adolescentul nu mai rezistă frumuseții Matildei, și invitând-o la el acasă, când părinții au plecat la pretura județeană pentru acte de emigrare, au decis ambii, sub flacăra unui lumânări, să-și piardă ,,rămășițele copilăriei,, , trecând astfel în lumea matură

3=coperta a IV

Rezumatul oral

Rezumatul scris:

,,Corijența”de Mircea Eliade 

 Elevul recunoaște că este corigent la matematică și nu are voința necesară să depășească această situație. El este interesat de știință și nu vrea să treacă la matematică.  Prin faptul că i se permite să învețe toată materia în trei zile, este pus în situația să aleagă. El este foarte entuziasmat și crede în propriile sale gânduri. Își face un program de învățat, inclusiv noaptea, arătând interesul înainte să deschidă cartea. După ce se apucă de citit, mintea lui zboară în altă parte. Își mai încearcă norocul, își pune ceasul să sune la ora cinci dimineața, dar adoarme la loc pentru încă o oră jumate. Îl trezește lumina dimineții și trece la altă stare față de cum era înainte. Nu îi mai pasă de profesorul lui de matematică, Vanciu, care îl va lăsa corigent. Hotărăște să învețe la vară, considerând că va învăța atât de bine că-l va surprinde pe  profesor. Astfel și anul acesta-ca întotdeauna rămâne corigent.

Pregătirea rezumării

1=tema capitolului,,Corijența”este școala și este redată de motivele literare matematica,cărțile de știință,trigonometria.

2=ideile principale:

-Naratorul  recunoaște că este corigent la matematică și nu are voința necesară să depășească această situație.

-Profesorul Vanciu îi cheamă pe cei ce vor îndreptarea notelor peste trei zile.

-Elevul hotărâăște să învețe continuu.

-Amână învățătura și citește altceva.

-Își găsește alte preocupări.

-Citește la trigonometrie,dar întrerupe prin alte preocupări.

-Amână învățătura și doarme.

-Își minte tatăl că e obosit și este îndemnat să se plimbe.

- Hotărăște să învețe la vară, considerând că va învăța atât de bine că-l va surprinde pe  profesor.

3=REZUMATE:

,,Condiția literaturii SF”:

Literatura SF reprezintă o latură specială,deosebită a literaturii cu un număr mic de scriitori care au,,fani”.Această literatură are teme,specii,personaje,procedee literare proprii.Este o literatură populară sa de consum,paraliteratură sau trivialliteratură.Atrage atenția prin elemente de șoc:copertă,titlul,rezumat. Diferența dintre literatura populară și cea normală nu este una estetică,ci de gândire și de concepție. Literatura SF înlocuiește problemele politice,concepțiile  despre război și pace, anticipând viitorul omeniriii,este umană,ca o speranță.

 ,,Ora de istorie”

Istoria îi dă sentimentul elevului că poate trăi în trecut.Își amintește de profesorul de istorie din școala normalăcare deși de statură mică impunea respect.Inspecția la ora de istorie le arată celor doi străini că elevii sunt bine pregătiți.Profesorul dă dovadă de stăpânirea clasei și îl ascultă chiar pe elevul ce-și amintește peste ani întâmplarea.Întrebările profesorului sunt bine adresate,iar elevul răspunde corect.Profesorul trece cu inteligență de la lecția veche la noile noțiuni.Înspectorii mulțumiți părăsesc clasa,iar elevii sunt entuziasmați.După un timp profesorul a plecat la război.

2=A rezuma este o capacitate utilă în viața de toate zilele.

    A rezuma este mai plăcut decât a povesti pe larg.

    Rezumatul te ajută să-ți clarifici ideile referitoare la un text și să le reții mai ușor.