marți, 20 august 2024

,,Poveste fără sfârșit”de Michael Ende==Făpturi fantastice

 

1=Țestoasa Morla este o apariție hidoasă,asemănătoare ființelor grotești din basme. Imaginea descrisă este expresia urâciunii realizată în proporții gigantice comparate cu ceea ce este în jurul ființei în mediul acvatic.Prin hiperbole și comparații este descrisă o ființă colosală: ,,ca un bolovan de stâncă cu un gât lung  din care ieșea o voce gâlgâitoare și gâfâindă,ochi mari cât două iazuri.

2=Ca un adevărat oracol,impune distanță, dă o greutate regală celor spuse, e o forma de impunere a celor spuse, atrage atenția asupra importanței celor prezentate,de parcă ar fi două persoane în aceeași ființă.

3=Hyperion(cel ce se mișcă deasupra-geniul)  ajunge la Demiurg ,pentru a-i cere dezlegarea la nemurire în scopul de a descifra taina fericirii, la fel Atreiu ajunge la străvechea Morla pentru a-i cere salvarea Crăiesei.Luceafărul poartă în sine o lume „răsai cu-o-ntreagă lume”, el este nenăscut, lipsit de început şi de sfârşit, de spaţiu şi de timp. Și Crăiasă Copilă e veșnică. Demiurgul îl refuză când acesta dorește să fie muritor, exprimându-şi dispreţul pentru lumea trecătoare, superficială.Pentru Demiurg nu există diferența de viață și moarte, trecut si prezent care există numai pentru oa menii care trăiesc în orizontul norocului.Îi explică imposibilitatea morții,diferențele colosale dintre lumi. Oamenii sunt departe de valoarea supremă în care este adâncită veșnicia.Morla are o altă explicație:tinerețea veșnică a Crăiesei se măsoară și în timp,dar mai ales în nume,cuvântul care o face specială. 

4=,,-Tu trăiești..........................

5=,,Îi trebuie un nume nou,tot mereu unul nou.Prin numele nou ar lăsa în urmă trecutul,s-ar reînnoi ,n-ar mai înainta în vârstă,ar cunoaște tinerețea fără bătrânețe.

6=indiferent de credinţele magico-religioase, numele pot exercita o anume influenţă asupra vieţii unui individ uman. Numele este un mijloc de cunoaștere a unei persoane este cuvântul sau grupul de cuvinte care individualizează persoana fizică în societate.Credința spune că că e mai important ca unui om să i se dea un nume bun decât bogății.

 Prin schimbarea unui nume,duhurile rele îi pierdeau urma,iar omul cu nume nou avea parte de o viaţă lungă. 

7=Impresii despre film: O fantezie foarte bine pusă la punct...cu atenție deosebită pentru detalii....care va bucura orice copil sau matur cu suflet de copil. O epica fantastica deosebita, peisaje ce-ti taie răsuflarea. O poveste interesanta țintită pentru întreaga familie, dar mai ales pentru copii. Am crescut cu acest film când a apărut. Efecte speciale impresionante, mai autentice pentru aceea vreme. Scene de vis. Mi-a plăcut mult cățelul zburător. Scena de la oracol este impresionanta. In acest film avem de a face cu fel de fel de creaturi fantastice ce interaționează cu protagoniștii. Pentru tot copilul din tine merita văzut acest film.

 

Albina,ariciul,munții

1= Ariciul are calități deosebite : muncitor, inventiv, inteligent. Dumnezeu îl consultă în rezolvarea unor etape esențiale ale creației lumii, nu direct, ci prin intermediuș  unei albine. Ariciul este considerat ca fiind drept, cu decizii înțelepte, si, Dumnezeu apelează la sfatul lui. El trebuie să îndrepte ce nu a fost  conceput bine. Din orgoliu, Ariciul refuză să colaboreze ,totuși  este un salvator al omenirii și știind că Dumnezeu a greșit ,îl ceartă și în singurătatea lui găsește soluția salvatoare.Este sfătuitorul lui Dumnezeu.

     Albina i-a fost alături lui Dumnezeu ca mesager, cât și iscoadă, spion. Auzind spusele Ariciului, îl învaţă cum să rezolve situaţia Facerii pământului: prin încreţirea scoarţei terestre, creând văile şi munţii .Alt tip de legende ne prezintă albina ca fiind doar mesager al Demiurgului, ea mergând să ceară sfatul ariciului. Conștientă că trebuie să-și îndeplinească sarcina divină,îl păcălește pe Arici,prefăcându-se că pleacă şi, ascunsă, ascultă cum ariciul, vorbind singur, dezvăluie soluţia necesară pentru a fi refăcut pământul.

Albina și Ariciul au rol sfânt prin participarea la zidirea lumii noastre.

  Dumnezeu este Creatorul pământului.Este într-un moment de neputință și cere ajutorul unor ființe pe care le socotește de ajutor:ariciul și albina.Are încredere că îi pot fi de ajutor.Nu bănuiește că Ariciul ar putea fi orgolios,încrezut,dar o cunoaște pe Albină fiindu-i credincioasă,iar vestea pe care i-o aduce îl mulțumește și ,generos,o înzestrează cu darul de a face miere,hrană unică a vieții. Înțelegem și o surprinzătoare umanizare a Creatorului, care nu mai e privit ca atotștiutor.

2=Relația dintre lumea sacră și cea profană

Albina şi ariciul –lumea profană--au chiar o legătură directă în planul conceperii lumii, ariciul ar ascunde de Dumnezeu –lumea sacră-- secretul formării reliefului, adică munții sau dealurile…Dar amândoi din lumea terestră  îl ajută pe Dumnezeu : mai ales  Albina.în rolul ei cosmogonic este sfătuitoare şi mesager în  etapa de corectare a creației.

3=Ariciul trăiește ascuns în borta lu,scorbură,,iar țestoasa Morla în văgăuna uriașă a muntelui;amândoi sunt asemenea înțelepților departe de lumea obișnuită.Ariciul este o ființă singuratică care nu vrea să spună din secretele minții lui,este supărat că Dumnezeu a greșit,iar soluția pe care o murmură,este simplă:să stângă pământul;Morla este și ea nemulțumită de felul în care a fost tulburată și are o soluție simplă pentru Crăiasă:să i se găsească un alt nume.Înțelepții găsesc întotdeauna soluții simple,neașteptate.

4=Tonul simplu al narațiunii este prietenos,folosit în vorbirea obișnuită.

5=Același ton glumeț,prietenos este în versurile,,Abece”,unde poetul glumește cu neputința lui Dumnezeu de a scrie,pentru că nu are cele necesare:hârtie,unelte de scris,nu știe literele;era ca un învățățăcel în primele zile de școală.

TEMA este crearea lumii-creațiunea-prin scris, meșteșugul creației devenind sinonim cu meșteșugul scriitorului. Aceasta propune o abordare de joacă  a genezei ,pe înțelesul copiilor

Arghezi propune această abordare de joacă  a unor teme serioase precum crearea lumii.