marți, 20 august 2024

Povestirea.Relatarea


povestirea...relatarea

1=Am ales două texte considerate povestiri:,,Ora de istorie”și,,Tot mai citești,maică?”,pentru că sunt

proze  de dimensiuni reduse, în care povestitorul, implicat ca participant al evenimentelor, relatează din punctul său de vedere un singur fapt epic, iar interesul nu se centrează pe personaj ci pe situaţie.

Profesorul de istorie este în mijlocul elevilor cu care dialoghează,iar prin întrebările inteligent puse lasă impresia că materia lui este preferata elevilor.În celălalt text,Profesorul este un tânăr ce și-a terminat studiile universitare,a scăpat de grija,,diplomelor”și,după plimbările prin oraș,vizitele prin librării,anticariate avea plăcerea de a citi.

2=aceste texte se adresează unui cititor adolescent,dornic de lectură.În ambele texte apar personaje-profesori care au studiat pentru a cunoaște tainele cărților,pot fi modele pentru cei ce doresc să învețe.

3=Cred că scopul pentru care au fost scrise aceste texte a fost de a convinge că meseria de profesor este deosebită.

4=indicii de timp:Ora de istorie:,,cei patru ani;într-o zi;câteva luni Mi târziu;

                               Tot mai citești:,,pe vremuri;pe seară;altădată;într-o zi;

                de spațiu:Ora de istorie:bancă;în clasă;printre bănci;

                                 Tot mai citești:,,în gazdă;în odaia asta;aici;

 =ordinea în care sunt povestite întâmplările coincide cu desfășurarea acțiunii:

,,Ooră de istorie”=din prezentul relatării spre trecutul amintirii unei ore de istorie

,,Tot mai citești,maică?”=amintirea trecutului;

=timpurile verbale sunt trecutul modului îndicativ prezintă acțiuni petrecute în trecut față de momentul relatării;

=modul cum se trece dela o acțiune la alta :prin indici temporali care arată momentele în care se desfăşoară acţiunea ;                                        prin dialog;

Cum fac o relatare

1=propoziții întregi:Dan Petrescu trimite balonul spre poarta adversă//Karimov încearcă să preia//Stimați .....................................a lui Vlădoiu.

  ==propoziții în care se omit unii termeni:,,Lupescu...centrează...

Tonul este marcat emoțional,rapid;

Cursivitatea prezentării  alternează cu ezitări,întreruperi;

Dinamica povestirii atrage atenția prin energie,rapiditate dă oralitate stilului;

2=trebuie evitate în relatare sunetele parazitare: ă..ă..ă;

3=relatarea unui meci de tenis—transmisie directă

Relatarea unei experiențe personale

  Astăzi mă voi întâlni cu un coleg de care mă simt mai apropiat,avem aceleași preocupări:sportul,jocurile inteligente,cărțile de aventuri. Într-o zi l-am auzit vorbind cu tatăl său despre un zbor cu paranta,râdeau și i-am invidiat pentru apropierea dintre ei.Și așa din curiozitate l-am întrebat de ce este atras de acest zbor.În loc de răspuns m-a invitat să văd parapantiștii.Am mers cu el pe munte și i-am văzut pe îndrăzneții aerului,am vorbit cu unii dintre ei,i-am urmărit și-am înțeles că te poți bucura de senzații diferite, pentru că fiecare zbor este unic,acolo sus trăiești senzația de zbor absolută,iar peisajul văzut de la înălțime este altfel.Bineînțeles m-am lăsat ademenit și am zburat,,în tandem”,adică am decolat ținut de un pilot și am privit pământul,l-am văzut,,altfel”,parcă era un desen colorat...dar ce m-a uimit a fost un vultur care ni s-a alăturat,crezând că îi suntem prieteni.Am înțeles că primul meu zbor cu parapanta tandem a implicat o doză de curaj și încredere în pilotul care făcea toate manevrele necesare pentru ca decolarea, zborul și aterizarea să fie în siguranță deplină. Încă de la decolare, când ne-am desprins cu picioarele de pe pământ, în zbor, când am făcut ușor virajele în aer.. până când am aterizat.. m-am  simțit ca un înger.. La aterizare, l-am îmbrățișat pe pilot de bucurie,dar și că eram puțin amețit-asta n-am spus-o nimănui.Dar colegul meu zbura alături de tatăl său departe,ei erau obișnuiți,erau asemenea păsărilor-simțeau libertatea absolută,i-am asemănat cu doi Icari...superbi!!!!

   Totuși,ce voi spune acasă?Adevărul,a râs colegul meu,strângând mătasea parapantei.Chiar așa:le voi spune cum a fost: parcă am zburat cu aripile mele, am plutit printre nori, iar de sus totul mi s-a părut în miniatură,am uitat de tot și am simțit doar aerul care parcă îmi vorbea.